Gå til innhold

Katter og gravide


Ruger på nr 2

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har katter, og fikk nå sånn plutselig angst for det viruset man kan få av katt/katteavføring. Selv om katter er renslige dyr, kan man vel være uheldig selv om man unngår å rengjøre kattedoen?

 

Noen som vet noe om risikoen ved vanlig omgang og kos med katter?

Nå har jeg en ulmende forkjølelse på gang, og halsen er vond, og huff a meg... Men man tåler vel en forkjølelse/luftveisinfeksjon uten å miste?

 

Som dere skjønner er jeg et vrak og dagen..hehehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykke Fryd ♥

Jeg hører ikke til her i klubben, men jeg svarer likevel siden jeg har vært gravid og har katt.

 

Så lenge du har normal håndhygiene, ikke spiser kattebæsjen (hehe), ikke har katten i nærheten av maten du skal spise og slike hygiene ting som man også passer på når man ikke er gravid så er faren liten.

Det fins, som ved alt annet, selvsagt ingen garantier, men i de aller fleste tilfellene så går det bra. Bare pass på å vaske hendene dine etter å ha skiftet i kassekatten, får du spiser osv.

 

Forkjølelse, influensa ol. er ikke farlig som gravid, men pass på dersom du får feber. Høy feber kan, med trykk på "kan", være farlig da fosteret ikke bør bli overopphetet. Utover det så er det ikke farlig.

 

Gooood bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at katteeiere ikke får toxoplasma (som er en bakterie, btw) oftere enn andre :) Det er ikke farlig å klappe katter eller slikt, men som du sier, er det nok lurt å la mannen ta seg av kattedoen.

 

Jeg forstår deg godt, jeg. Er supernervøs selv! En liten forkjølelse går nok helt sikkert helt fint! Jeg tenker: Dersom en forkjølelse tok knekken på alle graviditeter, ville det vært veldig lite gunstig evolusjonelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Jeg har 2 katter. Legen testet meg om jeg var imunfor toxoplamose. Det er jeg ikke. Derfor testet han meg 3 ganger i løpet av svangerskapet for å passe på. (sist svangerskap)

Jeg sørget for at jeg vasket hendene etter jeg var borti dem.

 

Hagearbeid ble det også stopp med. Katter får i seg toxopl. via mold/jord.

 

Det er slik at enten er du imun eller ikke imun for toxopl.

Få legen til å sjekke deg.

Og der er ikke slik at om du har katter er du mer tollerang for dette. Beklager for kjedelig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...