Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #1 Skrevet 7. september 2012 Ikke for å være slem altså. En gang når hun skulle hjelpe henne opp på et bord så så hun "oi, du er skikkelig tung altså". En annen gang så skulle de byttelåne klær og venninnen fikk ikke på seg datteren min sin kjole, da sa datteren min at "det er fordi du er mye større enn meg". De er like gamle og like høye, men venninnen er overvektig. Datteren min vet ikke hva det vil si å være overvektig og hun sier vel egentlig bare tingene som de er. Skal jeg si til henne at hun ikke må si sånt, og dermed bevisstgjøre henne på at de er "feil" (i gåseøyne fordi det er jo ikke feil)å være overvektig, eller skal jeg la være? Tror nok at venninnen vet at hun er større enn de fleste på sin alder.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #2 Skrevet 7. september 2012 Jeg ville nok snakket med henne og forklart at man ikke sier sånt, for venninnen kan bli lei seg, selv om det ikke ligger noe spesielt bak det datteren din sier. Det er flere måter å si dette på, uten at det blir stygt eller bevisstgjøring av at denne venninnen er overvektig.
Gjest yrild Skrevet 7. september 2012 #3 Skrevet 7. september 2012 Det ville jeg nok kun gjort hvis du ser at venninnen blir lei seg. Ikke gjør en stor sak ut av det. Datteren din kaller jo bare en spade for en spade og mener ikke noe vondt med det. Hvis vi voksne hadde klart å være så direkte og tåle at ting ble sagt rett ut (uten at man mener noe vondt med det) hadde endel ting vært litt enklere :-)
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #4 Skrevet 7. september 2012 Å si at hun ikke fÅr pÅ seg kjolen fordi hun er større er da slett ikke galt, det er jo bare sannheten. SÅ lenge datteren din ikke bruker ord som tjukk, feit eller overvektig nÅr hun snakker til venninnen sin, sÅ ser jeg slett ikke noe galt i det.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #5 Skrevet 7. september 2012 Undrer meg på en 5 år gammel jente som er overvektig... er det medisinske grunner til det? Jeg mener at overvektige barn = vanskjøtsel.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #6 Skrevet 7. september 2012 Jeg synes du skal ta deg en samtale om at vi alle er forskjellige og at vi ikke bruker å kommentere hvordan vi ser ut overfor folk fordi noen da kan bli lei seg og syk av det ! At en liten jente er overvektig er i hvertfall ikke jenta sin feil, enten det kommer av kost eller gener, så da mener jeg hun bør slippe å få kommentarer på kroppen allerede så tidlig. At jenta er godrund nå, kan hun fort vokse av seg ( hvalpefett) og din jente kan plutselig legge på seg ! Tenk deg selv hvordan det ville føltes å hele tiden få kommentarer på din kropp/ din barns kropp?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #7 Skrevet 7. september 2012 Datteren min har også en venninne På samme alder som dine og denne venninnen er også overvektig. Kan høre samme samtalen her bare at her er det venninnen som sier: jeg er mye større enn deg, du klarer ikke hjelpe meg for jeg er så tung osv. Mitt barn er ganske tynt så jeg tror egentlig bare at fakta konstateres. Har sagt til mitt barn at vi alle er forskjellige osv( den praten du snakker om) og hun er veldig bevist på at en ikke skal kommentere slikt. Bl.a har vi en veldig overvektig nabo, noe den overvektige venninnen bemerket klart og tydelig og da fikk hun kjeft av mitt barn;-) grunnen var at naboen hørte det.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #8 Skrevet 7. september 2012 At hun er tyngre og større er jo ikke noe galt i? Jeg er større og tyngre enn mine barn også...Men ikke tykk for det...Så lenge barna sier det i slike naturlige sammenhenger og ikke tar det opp og gjør større nummer av det i andre sammenhenger...Min datter er stolt for hun ikke kan arve av sitt søskenbarn, fordi nå er hun blitt større enn henne. Nå gjelder det i lengden også da, men søskenbanret er 2 år eldre.....
rytme Skrevet 7. september 2012 #9 Skrevet 7. september 2012 Skjønner at du er usikker, men det hele kommer vel an på om venninnen tar det til seg / blir lei seg av kommentarene... Hvis hun blir det så burde du jo si til datteren din at hun ikke burde si slikt... Hvis ikke venninnen tenker noe mer over det enn det datteren din gjør, så skal du sikkert være forsiktig med å bevisstgjøre dem, fordi det kan bli fremstilt som "galt" å være litt rundere... Beklager at jeg ikke kom med noe bedre svar... Trodde jeg skulle klare å konkludere mot slutten her
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #10 Skrevet 7. september 2012 Skjønner at du er usikker, men det hele kommer vel an på om venninnen tar det til seg / blir lei seg av kommentarene... Hvis hun blir det så burde du jo si til datteren din at hun ikke burde si slikt... Hvis ikke venninnen tenker noe mer over det enn det datteren din gjør, så skal du sikkert være forsiktig med å bevisstgjøre dem, fordi det kan bli fremstilt som "galt" å være litt rundere... Beklager at jeg ikke kom med noe bedre svar... Trodde jeg skulle klare å konkludere mot slutten her He he:) Det er akkurat det der jeg sliter med. Vil ikke at det datteren min sier skal såre venninnen, samtidig sier hun det ikke for å være slem for hun vet ikke hva samfunnet mener om overvektige. Hvis jeg sier at hun ikke skal si slikt så kommer hun til å spørre hvorfor og da må jeg jo forklare hvorfor. Det virker ikke som om venninnen blir lei seg, men hva vet vel jeg om hva som foregår inne i hodet hennes.
Mamma til go'jentene Skrevet 7. september 2012 #11 Skrevet 7. september 2012 Ville nok forklart henne at vi er så forskjellige. Jeg har ei som er slank, ikke fett noe sted, men hun er bred bygget og er ganske tung. Det gjør jo ingen ting! Hun passer ikke i bestevenninna sine kjoler, enda de er like gamle, min jente bruker sikkert to str større enn venninna. Helt greit!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2012 #12 Skrevet 7. september 2012 Ville nok forklart henne at vi er så forskjellige. Jeg har ei som er slank, ikke fett noe sted, men hun er bred bygget og er ganske tung. Det gjør jo ingen ting! Hun passer ikke i bestevenninna sine kjoler, enda de er like gamle, min jente bruker sikkert to str større enn venninna. Helt greit! Hun er veldig bevisst på at vi alle er forskjellige og at sånn er det bare. Det er jo derfor hun sier det hun sier, for hun vet ikke at det er "galt" å være overvektig. Hun kunne sikker finne på å si om en annen venninne at "oi, så lett du er". Det er ikke noe problem hun legger frem, hun bare sier det hun tenker der og da i den situasjonen, akkurat som om hun kan si at en is er kald om du skjønner hva jeg mener.
skinnfilla Skrevet 7. september 2012 #13 Skrevet 7. september 2012 det er ikke så mye å forklare etter., de konstaterer fakta;) hun ER tung for henne. hun ER større enn henne hadde man reagert sånn hvis det var motsatt? at en er liten og tynn ? hvis hun hadde vært ufin og ekkel ville jeg grepet inn ,men det hun sier er jo bare uskyldig uten noen tanker bak:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå