Gå til innhold

Jeg driver visst gratis SFO for hele nabolaget!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Status under en halv time etter at skolebussen har kommet: 2 egne barn hjemme, 5 nabounger på besøk. Antallet besøksunger varierer, men er aldri mindre enn 2 og opptil 8! Hver eneste dag!

Vi bor i et lite område der alle kjenner alle, og har lagt oss på en linje hvor "ingen skal holdes utenfor". Det vil i praksis si at alle ungene i nabolaget er velkomne, for de er jo ikke så mange. Vil være trist å f.eks. være den eneste jenta som ikke får komme inn, synes jeg.

Det som provoserer meg er at foreldrene i to av familiene til nabobarna lar barna dra hjem rett etter skolen, men er svært strenge på at barna deres IKKE har lov til å ha besøk av noen andre barn så lenge foreldrene er på jobb. Tror de liksom ungene sine går inn og sitter alene hjemme i 2-3 timer da??? Nei, de går selvfølgelig heller på besøk til nabojenta som har mamman sin hjemme og åpent hus. Vedder på at foreldrene vet det, og synes det er praktisk, så slipper de at sine egne unger roter det til hjemme hos dem selv.

Og så har vi et par familier der jeg tror det ikke er noen regler som gjelder, bortsett fra at jeg har hørt rykter om at de låser kjøkkenet (!) for at de overvektige ungene ikke skal spise så mye... De ungene kommer selvfølgelig også til oss. Jeg må være streng og rett og slett kaste ut nabounger for at vi skal få spist et måltid i fred uten bedende blikk og kommentarer... "slik mat liker jeg også..."

Og planene om å gjøre lekser rett etter skoletid har vi også problemer med å gjennomføre. Naboungene kan nemlig finne på å sette i gang å styre med leker ute i vår hage, like foran vinduene til stakkarene mine som skal forsøke å konsentrere seg om leksene! Er ut og kjefter, men da er vi alt blitt forstyrret. De har jo ingen leker i sine egne hager, det er er vel enten for dyrt eller ser for rotete ut for foreldrene deres det. GRRRR! Blir så irritert!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du klarer og si klart i fra da,at du ikke vil ha besøk hele tiden og hver dag,ikke verre enn det :)

Skrevet

..da nekter du andre unger å komme innom. Nekter du alle (utenom dine egne, så klart..) så blir det vel fair?

Skrevet

Du sender hjem alle så er det ingen som blir holdt utenfor :)

Si at ingen får komme på besøk før leksene er gjort og middagen spist.

De har heller ingen ting i deres hage å gjøre når de ikke er på besøk hos dine unger.

Skrevet

Men vi har ikke SFO fordi jeg er hjemme og kan følge med ungene selv. Mens naboene jobber og bare dropper SFO fordi de vet det er andre voksne hjemme i nabolaget? Og problemet er at barna mine har egentlig et par kjempegreie bestevenner som de godt kan få ha på besøk i blant. Men de kommer seg aldri hit alene, de andre ungene står rett og slett og venter på dem ved innkjørselen vår. Så ringer de på døra i samlet flokk. Hva skal jeg si da? "Lisa, du får komme inn, men ikke dere andre to, for dere er så bråkete?" å lære barnet mitt å gjøre forskjell på unger på den måten sitter langt inne....

Og hvorfor kan ikke mine barn få dra hjem til Lisa på besøk, når foreldrene hennes tydeligvis synes det er helt greit at hun er hos oss flere timer daglig?

HI

Skrevet

Enig med #4 :) Bare sett en regel, etter kl 15 skal ungene dine inn, lekser skal gjøres og middagen skal spises.

Si i fra til ungene som leker rett utenfor vinduene at de må finne seg en annen plass å leke da dette er forstyrrende ;)

Vær streng! Ikke la alle andre utnytte din snillhet!

Skrevet
Men vi har ikke SFO fordi jeg er hjemme og kan følge med ungene selv. Mens naboene jobber og bare dropper SFO fordi de vet det er andre voksne hjemme i nabolaget? Og problemet er at barna mine har egentlig et par kjempegreie bestevenner som de godt kan få ha på besøk i blant. Men de kommer seg aldri hit alene, de andre ungene står rett og slett og venter på dem ved innkjørselen vår. Så ringer de på døra i samlet flokk. Hva skal jeg si da? "Lisa, du får komme inn, men ikke dere andre to, for dere er så bråkete?" å lære barnet mitt å gjøre forskjell på unger på den måten sitter langt inne.... Og hvorfor kan ikke mine barn få dra hjem til Lisa på besøk, når foreldrene hennes tydeligvis synes det er helt greit at hun er hos oss flere timer daglig? HI
Jeg ville ikke hatt problemer med å kun ta inn noen få venner noen ganger i uken.

Det får da være måte på likestilling.

Skrevet

Hva med å ha besøksfri dager da? Kan jo være en idé å bare la barna dine ta med seg venner hjem etter skoletid en eller to dager i uken for eksempel, og de resterende dager gjør du som beskrevet over her; ingen besøk før leksene er gjort og middagen spist.

Skrevet

Må jo være greit at du setter en grense på en venn per barn inne om gangen. Og heller ha flere venner inne ved spesielle anledninger.

Og, sett grenser for hvor mange ganger i uken det er ok at barna har venner inne. Ellers kan barna leke ute, etter lekser og evt. etter middag. Ingen kan forlange at du skal ha 4 til åtte barn inne på besøk hver dag!

Skrevet

Gi beskjed til foreldrene at du nå syntes det blir litt mye med så mange unger hver dag, og hvis du ikke får respons på det får du gi dem beskjed om at du tar 2500 kr. siden du blir behandlet som en privat sfo.

Skrevet

Jeg syns du kan si at barnet ditt har avtalt besøk av venninnen og det passer desverre ikke idag. Det sier foreldrene mine til mine barn av og til. Skulle bare mangle. Ser ikke problemet i det. Da kan mine barn besøke venninnen sin en annen gang.

Jeg liker at det går begge veier. Jeg syns det er greit at man bytter på å ha beøsk. Jeg forstår ikke at noen kan være på den måten som dine voksne naboer er. At det er mulig. har de ikke antenner.

Jeg forstår at du er irritert.

Du kan si nei til besøk. Du ka si nei til at nabo barn leker i hagen din når barna gjør lekser.

Jeg ville sagt til dem at de kan komme å leke ute når dine barn er ferdige med lekser. Evt. etter de har spist. Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for.

Nabobarna dine lærer nok etterhvert. Hvis de ikke respekterer det du sier må du gi beskjed til foreldrene deres.

Håper det ordner seg.

Ikke moro å være den som er vanskelig, men det trengs av og til. Ikke alle har god forståelse desverre. De fleste burde forstått hva som er skikk og bruk.

Skrevet
Jeg syns du kan si at barnet ditt har avtalt besøk av venninnen og det passer desverre ikke idag. Det sier foreldrene mine til mine barn av og til. Skulle bare mangle. Ser ikke problemet i det. Da kan mine barn besøke venninnen sin en annen gang. Jeg liker at det går begge veier. Jeg syns det er greit at man bytter på å ha beøsk. Jeg forstår ikke at noen kan være på den måten som dine voksne naboer er. At det er mulig. har de ikke antenner. Jeg forstår at du er irritert. Du kan si nei til besøk. Du ka si nei til at nabo barn leker i hagen din når barna gjør lekser. Jeg ville sagt til dem at de kan komme å leke ute når dine barn er ferdige med lekser. Evt. etter de har spist. Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Nabobarna dine lærer nok etterhvert. Hvis de ikke respekterer det du sier må du gi beskjed til foreldrene deres. Håper det ordner seg. Ikke moro å være den som er vanskelig, men det trengs av og til. Ikke alle har god forståelse desverre. De fleste burde forstått hva som er skikk og bruk.

Det skulle stå, det sier foreldrene til mine venner av og til,.

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på om dere skjønner situasjonen her? Det er snakk om et lite, isolert sted der ungene er utrolig sammensveisede. Mange er også i slekt på en eller annen måte. Så lenge de opptrer som en samlet flokk synes jeg fortsatt det er utrolig stygt å begynne å sortere ut enkelte :-(

Skulle bare ønske foreldrene deres hadde litt mer kontroll, eller egentlig: Godtok litt mindre kontroll på hjemmebane. De har rett og slett valgt en lettvint og billig løsning uten SFO eller unger hjemme, på bekostning av de naboene som er hjemmeværende. Og skolen slutter tidlig, og foreldrene kommer sent hjem pga lang reiseveg, så det er snakk om ofte 3 timer daglig.

HI

Skrevet

Du trenger ikke ha andres barn på besøk hver dag. Absolutt ikke.

Si til dem at de kan komme å leke ute når dine barn er ferdig med lekser og har spist. Det er du som må sette grensene.

Jeg er også snill. Men merker når det blir for mye besøk. Matbudsjettet ryker i taket. Da må man sette foten ned. Senest i dag, sa jegt til mitt barn at han kan ha besøk men de får være ute å leke. Da var det ikke så interessant lenger. Jeg orker heller ikke å ha huset fullt av barn hele tiden.

Forstår din irritasjon.

Skrevet
Jeg er ikke helt sikker på om dere skjønner situasjonen her? Det er snakk om et lite, isolert sted der ungene er utrolig sammensveisede. Mange er også i slekt på en eller annen måte. Så lenge de opptrer som en samlet flokk synes jeg fortsatt det er utrolig stygt å begynne å sortere ut enkelte :-( Skulle bare ønske foreldrene deres hadde litt mer kontroll, eller egentlig: Godtok litt mindre kontroll på hjemmebane. De har rett og slett valgt en lettvint og billig løsning uten SFO eller unger hjemme, på bekostning av de naboene som er hjemmeværende. Og skolen slutter tidlig, og foreldrene kommer sent hjem pga lang reiseveg, så det er snakk om ofte 3 timer daglig. HI

Men det er ikke ditt ansvar å passe på naboungene av den grunn. Sier ikke du skal sortere ut i venneflokken, men det er faktisk lov å si nei til besøk. Det enkleste er om du f.eks. fire dager i uken ikke lar barna dine ha gjester før de har gjort leksene sine og spist middag.

Skrevet

Det er ingen som helt kan sette seg inn i akuratt hvordan du har det. Jeg prøver å forestille meg hvordan det er. Lett å si her jeg sitter hva jeg mener.

Jeg mener fremdeles at selv om det er et lite sted, så er det lov til å si nei til at alle disse barna skal inn i ditt hus. Jeg forstår at det er dumt å eksludere noen. Da får alle barna være ute.

Det er du som bestemmer i ditt hus og i din hage. Du ka få det akuratt som du vil.

Skrevet
Jeg er ikke helt sikker på om dere skjønner situasjonen her? Det er snakk om et lite, isolert sted der ungene er utrolig sammensveisede. Mange er også i slekt på en eller annen måte. Så lenge de opptrer som en samlet flokk synes jeg fortsatt det er utrolig stygt å begynne å sortere ut enkelte :-( Skulle bare ønske foreldrene deres hadde litt mer kontroll, eller egentlig: Godtok litt mindre kontroll på hjemmebane. De har rett og slett valgt en lettvint og billig løsning uten SFO eller unger hjemme, på bekostning av de naboene som er hjemmeværende. Og skolen slutter tidlig, og foreldrene kommer sent hjem pga lang reiseveg, så det er snakk om ofte 3 timer daglig. HI

Det virker jo ikke som du tror det finnes noen løsning på situasjonen? Jeg synes rett og slett du må lære deg å si NEI, og at du må prate med de andre foreldrene. Jeg tror da virkelig de forstår at det ikke er greit for deg å ha 8-10 barn inne i flere timer etter skoletid. Og forstår de ikke det, da må du klare å sette foten ned. Enten må barna leke ute, eller så må du sette grenser, eller så fortsetter situasjonen sånn som den er nå.

Skrevet

Hm, dette med å si at man har avtalt på forhånd hvem og hvor mange som kan være med inn var ikke så dumt! Det tror jeg vi kunne fått til å fungere, faktisk. Og så er det jo en snillere grunn enn at "deg liker vi egentlig ikke så godt og orker derfor ikke å ha besøk av nå". Må bare prate med ungene om det på forhånd først. For de er jo også selv lei av "gratispassasjerene" i blant. Får jo aldri lekt med bestevennene sine i fred slik det er nå.

Skal jammen be dem om å begynne å gjøre avtaler på skolen først! Avtaler som deretter må godtas av foreldrene man skal til. Det gjør vi jo allerede med barn som må kjøres på besøk pga lang avstand, og det er det full forståelse for.

HI

Skrevet

Mine barn går hjem rett etter skolen. Vi har felles regler på at ingen venner inn før vi kommer hjem. Videre får de faktisk heller ikke gå ut før vi kommer hjem, dvs de kan ringe og avtale med mannen/meg, men da skal de være ute.

Dersom de(vi har avtale med andre foreldre) har avtalt senest dagen før, får de dra til venner/ha vennen med hjem. Dette blir praktisert hos de fleste vennene rundt om, da unngår vi alle foreldre det du beskriver!

Skrevet

Men hvorfor får ikke ungene ha med seg venner spontant hjem eller gå ut og leke uten å avtale det på forhånd? Mine unger har det nok mye friere og jeg forstår faktisk ikke problemet. Det er da bare hyggelig at de har noen å være sammen med.

Skrevet

Men hvorfor får ikke ungene ha med seg venner spontant hjem eller gå ut og leke uten å avtale det på forhånd? Mine unger har det nok mye friere og jeg forstår faktisk ikke problemet. Det er da bare hyggelig at de har noen å være sammen med.

Ja, det er hyggelig når det ikke er hver bidige dag. Og hos den samme vennen hele tiden. Greit å bytte på;-)

Dessuten er det kjekt med rutiner. At lekser og middag unnagjøres først, så får de leke senere. Det er jo nok leketid etter det. Synes det er tull at ungene skal aktiviseres hele tiden, de har godt å å lande litt etter en lang skoledag.

Det synes iallefall mine unger er godt. Men ikke alle er like der selvfølgelig.

Skrevet
Ja, det er hyggelig når det ikke er hver bidige dag. Og hos den samme vennen hele tiden. Greit å bytte på;-) Dessuten er det kjekt med rutiner. At lekser og middag unnagjøres først, så får de leke senere. Det er jo nok leketid etter det. Synes det er tull at ungene skal aktiviseres hele tiden, de har godt å å lande litt etter en lang skoledag. Det synes iallefall mine unger er godt. Men ikke alle er like der selvfølgelig.

Men jeg forstår ærlig talt ikke problemet så.. Om du er lei besøk og barna dine er lei besøk og like rutiner er det vel ikke mere hokus pokus enn å si nei? Du har ikke ansvar for naboungene! Det er kjempefint for barna å få unnagjort leksene og middagen før de leker, og om de i tillegg selv synes det er greit også blir det jo ikke krangel ut av å endre reglene engang... Det er også absolutt mulig å be dem leke ute de dagene alle skal være med og bare tillate avtalte besøk/få om gangen. Ditt hus, dine regler :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...