Gå til innhold

Noen som har deltatt på foreldrekurs her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstebarnet mitt, som er verdens beste gutt, har dessverre også endel adferdsvansker. Ressurssterk, varm og fargerik gutt som har et veldig rikt indre liv, med mye følelser og impulser. Vi har havnet i et veldig vondt mønster hvor han daglig får kraftige raserianfall, stjeler, ødelegger ting og er ufin i språkbruken. Han er nå i bup, men det vil nok ta lang tid å finne ut av alt, siden det slik jeg ser det nok er både samspillsvansker mellom meg og ham, men også endel faktorer som verken jeg eller han kan hjelpe for. Han har veldig mye uro, og selv om han prøver så godt han kan, klarer han ikke å styre impulsene sine. Det har han alltid hatt problemer med.

Men uansett om han har en diagnose, så må jo jeg få veiledning, og lære meg hvordan jeg skal håndtere dette uten at vi bare havner i et kjempenegativt samspill hvor både jeg og barnet mitt aser hverandre opp og blir sinte, og hvor jeg blir sliten og distanserer meg fra ham. Derfor har jeg både bedt om at barnevern involveres, slik at jeg har dem også i ryggen, og at jeg som mor skal få rettledning mens gutten utredes. Har sagt at jeg ønsker å delta på foreldrekurs for foreldre med barn som har adferdsvansker, men har ikke hørt noe mer om påmelding etc. Tenker ta dette opp ved neste møte, da jeg tror det er både nødvendig og motiverende for meg å få gå på et slikt kurs.

Er det andre her inne som har deltatt på slike kurs, via bup? Bor i Bergen, hvis det har noe å si. Hører veldig gjerne om andres erfaringer, på godt og vondt, med slike kurs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke vært selv, men har en bekjent som har vært på det og hun var veldig positiv til kurset. Har selv et barn med adferdsvansker og hun anbefalte meg å dra på et sånt kurs.

Skrevet

Hei du, jeg har gått på foreldrekurs, og jeg syntes det var topp. Veldig nyttig for å forsøke å bryte mønstre og lære seg andre teknikker for reaksjon. Mine unger har ingen diagnose, men vi har da visse gjentakende utfordringer likevel. Det var godt å snakke med både fagpersoner og de andre foreldrene på kurset. Så kjør på med en gang du finner et passende kurs!

Når det er sagt er jeg ikke særlig bekymret for gutten din, for med en mamma som deg tviler jeg ikke et sekund på at dere vil finne utav dette. Du virker reflektert, fornuftig og villig til å ta imot hjelp, så dere er faktisk langt på vei allerede.

Masse lykke til:)

Skrevet

Tusen takk for kjempefine svar. Man føler seg så hjelpeløs, og kjenner på hvor dårlig foreldreskap man utøver til tider. Men det er ubeskrivelig godt å vite at både jeg og sønnen min nå får hjelp, det gir energi til å ta mer tak i ting. Veldig godt å høre at andre har fått godt utbytte av foreldrekurs :)

Skrevet

Jeg har to ganger vært på foreldrekurs og over en periode var vi på en type familietreff en dag i uka (fikk mast meg til et andre foreldrekurs, selvom vi hadde vært på et tidligere i et annet fylke), og jeg har utelukkende positive erfaringer. Bare det å treffe andre foreldre som også har det litt tøft er fantastisk, rett og slett.

Vi har fått en mye bedre hverdag etter de kursene. Selvom jeg ikke bruker så mye av det konkrete som ble presentert for oss på kursene, så ligger det i underbevisstheten og jeg fikk nok en annen måte å møte barnet mitt på som er mer på hans nivå. Vi har hvertfall en veldig positiv hverdag nå. Noe av det har med at barnet selv har vokst og blitt mer moden, men noe er også pga jeg har endret meg i samspillet med barnet :)

Skrevet

Det er så godt å høre at disse kursene kan ha en positiv effekt. Har lest en del nå om DUå og PMTO, og synes det ser veldig bra ut. Var barnet deres med under kurstimene? Ser at DUå har egne barnegrupper parallelt med foreldrekurset, hvor barna lærer om å sette grenser for eget sinne, og hvor den sosiale kompetansen skal trenes. Jeg tror barnet mitt ville hatt stort utbytte av det. Lettere for ham å bli inspirert, og å ta til seg råd og verktøy, når han er sammen med andre barn i samme situasjon, og får god veiledning fra en kompetent fagperson. Oppleves nok litt mer masete når det kommer fra mamma, og når samspillet vårt kan bli negativt er det jo selvsagt at han ikke i samme grad vil kunne ta til seg de rådene jeg måtte gi. Han har veldig respekt for lærerne sine, er nysgjerrig og lærevillig, så jeg tror han ville likt det, og tatt mye til seg, dersom han fikk være med i en slik gruppe.

Om teknikkene i seg selv ikke alltid er nok, så tror jeg kanskje det største utbyttet vil ligge i nettopp dette du skriver med å møte barnet sitt på en annen måte. Jeg vet at jeg må bli flinkere til å møte ham, og se ham, annerledes - men det er så lett for å tråkke seg fast i et leit mønster. Da er det godt å få litt inspirasjon utenfra, og å møte andre i samme situasjon. Få en litt ny start, med litt mer energi, pågangsmot og motivasjon innabords. Rett og slett komme tilbake til utgangspunktet, som er at jeg elsker sønnen min og finner enorm glede av alle de fantastiske sidene han har, og relasjonen jeg er så heldig å ha til ham. I tillegg til at jeg bare må erkjenne at jeg ikke finnes utlært, og dermed håper å få ny innsikt og kunnskap om hvordan jeg kan være en varm og trygg mor for min sønn, og håndtere hverdagen på en voksen og trygg måte som reduserer kaoset han har inni seg. Jeg er kjempemotivert, og håper jeg får komme til på et slikt kurs så snart som mulig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...