Gå til innhold

Dumt å bestikke / belønne med bamsemoms?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille på 2,5 har vært flink i sommer og gått masse på do for å bæsje. Men nå har han plutselig fått for seg at han ikke skal bæsje i do, men i bleia. Han er veldig bevisst når han bæsjer, så jeg tror det er en kombinasjon av trass og latskap at han nå absolutt vil bæsje i bleie istedet.

Selvfølgelig ikke til å komme fra at han akkurat har blitt storebror også og det er vel ikke uvanlig at storesøsken også kan bli litt baby igjen da.

Jeg vurderer nå å starte med belønning for å bæsje i do. En sikker vinner her i huset er bamsemoms, men så lurer jeg på om jeg gjør noe dumt ved å belønne ham med en bamsemoms når han er flink og bæsjer i do. Regner jo med at jeg i såfall må holde på med dette i en måneds tid for å få det innlært. Han bæsjer uansett maks et par ganger pr dag hjemme så det blir jo ikke snakk om store mengder godteri.

Belønningssystem av typen klistremerker eller kryss hvor et visst antall innebærer en premie er han for liten til å forstå.

Vil gjerne ha litt for og imot før jeg vurderer å starte med noe slikt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vet ikke jeg, vil du belønnes med bamsemums når du er flink å bæsje på do? Verbal ros funker som snus det og.

Endret av Leona to rosa og en spire
Skrevet

Ville nok valgt noe annet bamsemums, ja.

Skrevet
Ville nok valgt noe annet bamsemums, ja.

Ja, fint det - men hva da??

Skrevet

Jeg hadde legofigurer som KUN var til å leke med på do. Det fungerte som fluepapir og det var aldri stress å få han til å sitte på doen da, og da kom det i doen da også danset vi en tisse/bæsjedans etterpå som også var stas. Det er litt styr men det slår alt som heter bleier og våte bukser :P

Skrevet

Tror ikke det er farligt om han får 1 - 2 bamsemums om dagen i en periode.

Er lurt og se om du kan venne han fra bleien med en gang, kjenner flere der har holdt på med at bæsje i en bleie til de er godt over 4.

Tror jeg ville ha belønnet ham med bamsemumsen til han er helt klar og ikke har behov for bleien mere, da vil jeg si til ham at nå er du så flink, så neste gang du går på do, da får du siste bamsemumsen og så tar vi på lekebutikken og kjøper noget du ønsker deg. Blir det et problem igjen, kan den nye leken kanskje få en pause, til alt kommer i do igjen

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Jeg ville gått for bamsemums, det er jo uansett for en kort periode.

Vi belønnet med sånne små babyis, og det gikk strålende. Etter to uker var dette ikke noe problem lenger, og hun reagerte ikke på at vi kuttet ut isen.

Skrevet

Sett et klistremerke i panna på ham når han klarer det. Det pleier å være stor stas her.

Bamsemums synes jeg er en uting. Ikke noe særlig å gi det rett før middag etc.

Skrevet
Sett et klistremerke i panna på ham når han klarer det. Det pleier å være stor stas her. Bamsemums synes jeg er en uting. Ikke noe særlig å gi det rett før middag etc.

Haha, seriøst?

Lenge siden jeg har sett at EN bamsemoms har ødelagt et helt måltid :)

Skrevet

Hvorfor kan du ikke bare klappe og skryte uhemmet av ham? Det funker finfint her..

Skrevet
Hvorfor kan du ikke bare klappe og skryte uhemmet av ham? Det funker finfint her..

Men DET gjør vi selvfølgelig hver gang, men å få et klapp på skulderen er tydeligvis ikke nok motivasjon for ham.

Skrevet

Mine foreldre gjorde det med min brødre, og det fungerte veldig bra :) Det er jo noen som må ha "det lille ekstra" i belønning, og en bamsemums er virkelig ikke verdens undergang!

Skrevet

Sønnen min nektet både å sitte på do og potte, så vi endte opp med å gi han en liten sjokoladebit for å få han til å tisse på potta. Funka som bare det! Etterhvert var han så stolt når han hadde tisset på potta at han glemte å be om sjokolade:)

Skrevet

Vi brukte Non Stop til vår datter da hun skulle lære seg å gå på do. EN Non Stop om det ble resultater på do. Tok kanskje 3 uker før det gikk av seg selv. Da var hun kjempestolt av at hun var blitt så stor at hun kunne slutte med Non Stop.....

Prøvde med klistremerker og premie fra lekebutikken etter et visst antall klistremerker først, men det fungerte ikke på henne. Unger er jo forskjellige, for storebror var klistremerker og premie den løsningen som fungerte best.

Kan ikke skjønne at et par bamsemums om dagen i noen få uker skal være så stort problem!

Skrevet

Seigmenn var det eneste som fungerte her, klistremerker var kjedelig etter et par dager. Ikke helt pedagogisk korrekt å bruke godis som premie kanskje, men i den store sammenhengen er det vel en av de mindre "forseelsene" man kan gjøre ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...