Gå til innhold

Snakk positivt om skolen til barnet ditt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I hvert fall mens barnet hører på! Skryt av eller vær enig med lærerene. Lat som om du forstår vitsen med lekser, læreplan og annet opplegg, selv om du synes noe virker merkelig eller unødvendig.

Gi inntrykk av at du ser på skolen som viktig, bra og en samarbeidspartner for dere som foreldre.

Hvorfor? Vel, dette bør være kjent stoff for alle foreldre til skolebarn, men kan vise til følgende klipp fra nrk.no:

"– Forskning viser at barn som går på en dårlig skole, men som foreldrene snakker bra om, lærer bedre enn barn som går på en bra skole som foreldrene snakker dårlig om, sier Jan Tingstad."

Har inntrykk av at enkelte foreldre er så opptatt av at deres barn (=verdens åttende vidunder i deres øyne) kun skal ha det beste at de ender med å klage og syte på alt som barna kommer i kontakt med. Fordi det er lite som er helt optimalt i den virkelige verden. Dette inkluderer barnehage, skole, pedagogisk personale, osv, osv. Klagingen skjer gjerne mens barna hører på. Og dermed gjør de både seg selv og barna en STOR bjørnetjeneste.

Kanskje er skolen og læreplanen helt ok den. Men ungen går til skolen med forventningen "Mamma synes læreren er altfor snill og sløv, ukeplanen er kjedelig og jeg kommer ikke til å lære så mye som jeg burde ha gjort! Dumme skole!"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er helt enig! :)

Er selv lærer og ser viktigheten av å ha et godt forhold til foreldrene. Jeg er også obs på de foreldrene som selv har hatt en dårlig skolegang. Disse har veldig lett for å være negativ til skolen. Men dette gjelder også de som er type overbeskyttende foreldre.

Har dessverre flere ganger opplevd at barn ikke liker/behersker matte som har foreldre som har påvirket barn gjennom å selv utfylle til de "at de hatet/ikke fikset matte på skolen".

Skrevet

Enig i utgangspunktet, men noen ganger støter ungene på en riktig dårlig, "slem" eller uretferdig lærer. Da det hendte her valgte jeg å støtte datteren min i dette. Alt gikk mye bedre da det ble enighet om at læreren hadde et problem og at det var lov å stå opp for seg selv og andre når læreren var uretferdig.

Skrevet
Enig i utgangspunktet, men noen ganger støter ungene på en riktig dårlig, "slem" eller uretferdig lærer. Da det hendte her valgte jeg å støtte datteren min i dette. Alt gikk mye bedre da det ble enighet om at læreren hadde et problem og at det var lov å stå opp for seg selv og andre når læreren var uretferdig.

I så fall er det utrolig viktig å IKKE si akkurat det: Nemlig at du er enig med ungen i at "læreren ER urettferdig!" Da blir det jo en automatisk forventet egenskap ved den læreren for resten av skoletida. "Læreren min har brunt hår, hun er snakker den og den dialekten, hun er urettferdig, hun er dum, osv. osv. Alt hun gjør er dumt og urettferdig!"

Si heller at du er enig med barnet i at i akkurat DEN saken så var det læreren GJORDE urettferdig.Og det er noe man burde få ordnet opp i så det ikke gjentar seg. Ser du forskjellen?

Skrevet
I så fall er det utrolig viktig å IKKE si akkurat det: Nemlig at du er enig med ungen i at "læreren ER urettferdig!" Da blir det jo en automatisk forventet egenskap ved den læreren for resten av skoletida. "Læreren min har brunt hår, hun er snakker den og den dialekten, hun er urettferdig, hun er dum, osv. osv. Alt hun gjør er dumt og urettferdig!" Si heller at du er enig med barnet i at i akkurat DEN saken så var det læreren GJORDE urettferdig.Og det er noe man burde få ordnet opp i så det ikke gjentar seg. Ser du forskjellen?

Noen lærere er konsekvent uretferdige og finner seg hakkekyllinger. Det var tilfellet her. Det var ikke min datter det gikk værst ut over, men datteren min var redd hele tiden for hva som kom til å skje i denne lærerens timer.

Etter at vi sa vi holdt med henne, denne læreren var grovt uretferdig, og at hun ikke kom til å få skjenn av oss om hun fikk melding med hjem eller liknende for å si henne imot, ble hun mye tøffere. Hun gjorde leksene sine og fulgte med i timene. Vi snakket masse om at hun skulle lære masse fag av læreren og det gjorde hun, men når hun begynte med hakkingen og uthengingen sin var det lov å si imot eller til og med gå om det var for ille. Dette var heldig vis en lærer hun ikke hadde så mye, og vi snakket masse positivt om alt annet på skolen, men akkurat denne læreren var en drittsekk som datteren vår måtte lære seg å takle. Det var uaktuelt å forsøke å inprente henne at hun egentlif var snill og hadde rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...