Gå til innhold

Hvordan foregår leggingen hos dere??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt problemer med hyl og skrik siden hun startet i barnehagen igjen etter sommerferien. Kan holde på i flere timer om vi bare legger henne og så går ut, blir helt hysterisk og virker veldig uttrygg.

Nå har jeg løst det ved å legge henne en halvtime tidligere og sitter v siden av sengen og holder svakt på henne litt før jeg tar vekk hånden. Da tar d 10 kanskje 15min så er hun sOvnet.

Er dette en ok metode?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sitter alltid inne hos barna(16 mnd og 3 1/2 år) til de sovner, har gjort det siden de var babyer. Som oftest tar det bare noen minutter, men vi har også hatt perioder da det har tatt både en og to timer, særlig med eldste.

Om man ikke gjør det til et problem, så er det ikke et problem heller.

Skrevet

Til HI - det er nok greit i en periode. Kanskje trenger hun litt ekstra kos og oppmerksomhet i en overgangsfase. Det bør likevel ikke bli varig og du må finne en måte å venne barnet av med det etterhvert. Viktig å bruke tiden før barnet skal legge seg sammen. Dvs gi barnet 100% oppmerksomhet i form av lesing av bok, spille spill eller annen helt rolig aktivitet.

Det vil sikkert gå seg til etterhvert!

Lykke til!

Hvor gammelt er barnet forresten?

Skrevet

Jeg vil tro at hun trenger den ekstra tryggheten etter bhgstart, og da er det ikke en dum måte å løse det på.

Så lenge dere ikke har problemer med det, så gjør det jo ikke..

Skrevet

Du gjør det som du synes er best. Det viktigste er at du finner er metode du kan leve med og som du er forberedt på at kan bli en rutine.

Jeg går inn til junior når han gråter, legger han rolig ned, tilbyr vann og smokk, stryker over håret og går så ut igjen. Om han begynner å gråte går jeg inn igjen osv osv, men jeg er aldri der inne lenger enn det, og jeg snakker også minimalt. Det gjelder for meg kun å vise at jeg er der, og at han ikke er alene. Dette gjelder selvsagt i vanlige situasjoner, med vanlig kveldssutring. Har han vondt eller det er gråt på noe annen måte så stiller situasjonen seg selvsagt annerledes.

Men vi ønsker at han skal sovne på egenhånd, og det har han gjort siden han var 5 mnd. Hvis du vil sitte ved siden av jenta di til hun sovner så synes jeg du skal gjøre det :)

Skrevet

eldste på 6 ,går opp for å tegne eller se film ca 7 .

legger seg for å sove ca 8. da sitter jeg ved senga og kiler henne på ryggen "20gangeroppogned" ;) sier natta,elsker deg... og jeg går ned.

har vært en lang vei dithen,ikke alltid vært enkelt å legge henne.

lille på 2 har slutta med dagdupp og sovner på 3 min for tida:)

ligger litt sammen med henne ,hun drar og koser med håret mitt og vips så er hun borte. Zzzzz :)

hun har vært et lite helvete å legge i 2 år,så det er deilig å få kvelden tilbake:)

Skrevet

sitter inne hos barna til de sovner - alltid gjort det. Syns det er koselig. Før leste jeg på sengekanten, men yngstemann blir bare gira og våken av det. Nå leser vi heller før leggetid og så er det bare tannpuss, opp i senga, nattaklem og så sovner han etter litt stryk på ryggen.

Vi har hatt noen korte perioder med litt tull ved leggetid, men med litt tålmodighet og samme rutiner så har det gått over heldigvis :-)

Skrevet

Her har vi flyttet inn i nytt hus, begynt i ny barnehage og fått ny "storjenteseng". Var veldig spent, men syns det har gått veldig fint - enn så lenge...

Vi leser litt fra eventyrboka og synger 3-4 sanger, før vi gir en lang og god kos. Noen ganger sovner hun mens vi synger (gjerne de dagene hun ikke har sovet på dagtid), andre ganger kan hun klatre ut av senga og komme ut. Vi pleier å sitte litt utenfor rommet til hun har sovnet. Dersom hun står opp igjen gjør vi følgende: 1.gang Løfter henne opp i senga og sier "nå er det kveld, vi har sagt god natt og du skal sove". 2.gang Løfter henne opp i senga og sier " nå er det kveld, god natt. 3. gang Løfter henne opp i senga og sier "god natt". Dersom det skjer ytterligere flere ganger løfter vi henne bare opp i senga, gir kos og går rett ut igjen. Hun står sjelden opp mer enn 3-4 ganger og sover stort sett innen 20-30 minutter etter at vi har lagt henne.

Har bare gått 3 uker enda, så regner med det kan ta litt tid enda før hun godtar å legge seg med en gang. Også er vi selvfølgelig forberedt på at hun kan reagere annerledes når det komme en baby innen to uker...!

Ble tipset om denne fremgangsmåten av ei venninne som hadde vært hos en søvnterapaut med sin sønn.

Skrevet

Vi går inn og så ligger jeg i sengen og leser to bøker, så snakker vi litt, så er det nattaklem, setter på svak musikk, også forlater jeg rommet.

Det går stort sett greit, men i dag måtte jeg følge henne tilbake inn på rommet i en time (mens jeg telte inne i meg - og kom sikkert til tusen).

Vi er inne i en grensetestingsperiode, og det er sååå gøøøy! :(

Skrevet

Her er 2 av 3 unger i seng uten problem^^

Men nå er mine 4,6 og 9 så er jo over den værste fasen der.

Jeg hadde aldri kommet til å sitte inne til de på rommet til de sovnet.

Gubben gjorde det med mellomste, så jeg måtte innøve på henne som 5 åring at det var uaktuelt.

Søstersen var også forøvrig slik til hun var nesten 9 år gammel.

Kanskje derfor jeg har avsmak for å sitte på rommet til unger for at de skal sovne??

Men føler du metoden fungerer for deg så fortsetter du bare slik med den:)

Skrevet

Vi går inn hver for oss. Pappa synger 1 sang, jeg synger alt fra 3-5/6 sanger. Han er et glansbilde når det kommer til legging :) han er 2 år.

Skrevet

Har hatt perioder det vi har lagt med alle ungene. Lengste perioden varte et par år tror jeg. Har som regel bare tatt 10-15 min før de sovnet.

Vel verdt tiden som har gitt trygge barn og lite problemer med legging.

Skrevet

Ligger i senga ilag med dei, og stryker på magen eller ryggen til dei sovner. (leser bok først)

Skrevet

Legger han i senga, leser bok, synger litt, sier god natt og går ut.

Han sover iløpet av 5-30 minutt.

Når han var baby måtte han vugges i søvn.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Hun på snart 3 år er veldig enkel å legge. Vi leser en liten bok og synger en sang mens jeg stryker henne på armen. Så et nattakyss på pannen, skrur av lyset, lukker døren og går ut på stuen. Deretter hører vi ikke mer før neste morgen :)

Yngstemann på 7 mnd derimot har vi enda ikke vært super konsekvent med (jobber med saken). De siste dagene har vært kjempe fine, men ellers har det tatt opp mot 2 timer å legge han. Da er det en flaske i armkroken, raping og ned i sengen. Synger og stryker på han til han sovner.....noe som kan ta litt tid!

Jeg synes det høres ut som om du gjør det helt riktig nå. å bare gå ut fra soverommet mens hun er hysterisk ville nok bare skapt mer utrygghet. Så ta det heller skritt for skritt, og sett av litt ekstra tid sånn som du gjør nå. Det går seg nok til igjen snart skal du se!

Skrevet

Hun ble bysset i søvn hver kveld til hun var 10 mnd, og jeg spurte her inne om å la henne gråte i noen minutt, trøste litt og gjenta det. Skal si det ble rabalder, jeg var til og med barnemishandler! Men det funket supert allerede fra første kveld, trøstet 1 eller 2 ganger så sovnet hun ;) Og hun var ikke hysterisk, bare sutrete :P Nå er det to korte sanger og natta. Noen få ganger kjefter og sutrer hun et par minutt, men hun er veldig glad i sengen og kosebamsen så legginga går som en drøm. Syns det høres ut som en veldig bra måte dere gjør det på nå, det er ganske stor omveltning å begynne i barnehage.

Skrevet

Vi har fast rutine med kveldsmat, litt disney junior, badet, si natta og så legger jeg henne i sengen, finner frem to bøker og lar hun sitte så lenge hun vil å lese.. Jeg går ut av rommet når hun skal bla i bøkene, og når hun er ferdig med bøkene ( kanskje ett kvarter senere ) så går jeg inn og sitter på sengekanten til hun sovner.. Sitter der i ca 10 minutter... Ganske imponerende egentlig, jeg har ligget i sengen med henne til hun har sovnet hele tiden, men plutselig en dag bestemte jeg meg for at det var nok, og hun godtok dette helt fint.. Jenta er strax 3 :)

Skrevet

Tar på posen i stua, finner smokk og en bamse/dukke hun vil ha med og vinker god natt til resten. På rommet legger jeg henne i sengen, synger Bæ, Bæ lille lam 1 gang, sier god natt, sees i morgen og går ut. Går veldig greit å legge henne. Hun er 20 mnd.

Går ikke inn til henne igjen med mindre jeg hører ekte gråt. Det er skjelden , men Da får hun en ny bamse/smukk og sier hun må sove, stryker litt på henne og går ut igjen når hun er rolig.

Skrevet
Vi har fast rutine med kveldsmat, litt disney junior, badet, si natta og så legger jeg henne i sengen, finner frem to bøker og lar hun sitte så lenge hun vil å lese.. Jeg går ut av rommet når hun skal bla i bøkene, og når hun er ferdig med bøkene ( kanskje ett kvarter senere ) så går jeg inn og sitter på sengekanten til hun sovner.. Sitter der i ca 10 minutter... Ganske imponerende egentlig, jeg har ligget i sengen med henne til hun har sovnet hele tiden, men plutselig en dag bestemte jeg meg for at det var nok, og hun godtok dette helt fint.. Jenta er strax 3 :)

Hvorfor leser du ikke for henne? Er viktig for de små å få uttrykke og bearbeide det de ser på bildene.

Skrevet

Vi leser mye iløpet av dagen, både leser og synger, og hin liker godt å kikke i bøkene litt alene kvelden:)

Skrevet

Hos oss er det kveldsmat, kveldsstell og i seng hvor jeg synger en sang og stryker litt i nakken mens jeg synger. Så er det nattaklem og si god natt også går jeg ned i stuen. Da sovner han iløpet av 10 minutter. Dette har keg gjort siden han var 6 måneder så det er dette han er vant til. Det var en periode hvor jeg leste på sengen eller sang opp til 5 sanger, men han ble så urolig av det og nektet å sove. Da vi gikk tilbake til en sang var problemet borte igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...