Gå til innhold

Hva skal en si??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som til tider kan slite med økonomien, ugjevn strøm med inntekt osv. noe som fører til at hun må ty til andre for å låne penger slik at det holder til neste lønning. Hun betaler alltid tilbake, så er ikke et problem der.

MEN hun hører jeg ikke ifra uten når det er tomt for penger og trenger å låne (har lånt 2-3ganger tidl).

Når jeg først hører fra henne er det; hei..hvordan går det, har du/dere det bra?...du saken er den at jeg trenger å låne............ Par høflighetsfraser og så til sakens kjerne.. og det gjør meg litt trist..jeg er mer en bank istedet for venn..

HUn har spurt igjen. Og om hun ikke får lånt av meg, har hun ikke penger til mat til seg og sønnen..

Skal jeg låne igjen?

Skal jeg låne igjen med beskjed om at dette blir den siste gangen? eller

Skal jeg si at jeg ikke har mulighet og beklage? (selv om jeg har mulighet til å låne litt)..

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet (endret)

Om hun tilstadighet har økonomiske problemer så gjør dere henne en bjørnetjeneste ved å alltid låne henne penger slik at hun aldri selv trenger å ta ansvar for egen økonomi.

Jeg skjønner at dere vil være snille og hjelpsomme, særlig når hun har barn, men jeg tror dere må skru igjen krana slik at hun våkner litt opp og tar ansvar.

Jeg ville sagt nei, fortalt henne hvorfor, rådet henne til økonomisk rådgiving hos NAV og heller invitert henne på middag nå og da.

Endret av Lykke Fryd ♥
Skrevet

Hun bor et stykke unna, så får ikke invitert på middag desverre :(

1 gang så kjøpte jeg inn pose med mat og div til henne, 2-3 andre ganger penger.

Og hun sa så og si rett ut at om jeg ikke hjelper så har hun ingen andre og hun hadde ikke mat.. Føler meg så jævli..

Hun har jobb nå, men denne gangen ble det en klinch med lønnen.. De andre gangen var hun ikke i jobb 2 av gangene tror jeg.. Har som sagt ikke stort kontakt uten låning av penger.

Skal jeg bare si hvordan det er?

At jeg har stengt kassa, at hun ikke får gitt den lille mat fordi jeg er vondbroten over at hun kun bruker meg som minibank??

Skrevet

Hvorfor kan hun ikke snakke med NAV? Det finnes hjelp for slikt. I første runde trenger hun kanskje hjelp med budsjett, regnskapsføring og sparing, og strekker ikke pengene til kan NAV kanskje også hjelpe med det.

Vettu, jeg hadde ikke villet låne ut penger til folk jeg ikke har kontakt med ellers. Dessuten er jeg enig med #2 - du gjør henne en bjørnetjeneste ved å ikke la henne erfare hva det faktisk vil si å bruke opp alle pengene sine.

Om hun freelancer må hun regne med at inntekten varierer, og derfor kan man ikke bruke opp alt i gode tider. å si at du er hennes eneste løsning er jo bare tull og kan etter min mening lett tolkes som et pressmiddel (beklager å være negativ).

Skrevet

Jeg følte det som et press også.

Ble faktisk trist da hun dro det kortet.

Min mann ønsker ikke å låne mer, han er og trist pga at det ikke er kontakt utenom pengene.

Skrevet

Jeg hadde sagt blankt nei, hun må lære å stå på egne ben. Og hvis hun ikke prioriterer å ha mat til ungen sin, så ville jeg lagt inn bekymringsmelding på henne.

Skrevet

Jeg sa at det ikke gikk.

Og spurte henne om hun hadde mulighet til å låne av foreldre,eller kontakte NAV.

Jeg vet jeg kunnelånt bort, men føler meg så jævllig som sa nei. . barnet hennes er vennen til barnet mitt, selv om vi ikke sees ofte så klikker de to ungene bra sammen.....

Huff..

Er nummeret før jeg gir beskjed om at jeg muligens har litt alikevel.

Hun har ingen å henvende seg til..

Bf er ute av bildet også, så det er ikke noe å hente der heller.

HI

Skrevet

En godog nær vennine ville jeg strukket meg utrolig langt for å hjelpe, men en som kun tar kontakt når hun er blakk ville jeg nok etter hvert sagt nei til.

Bra at du sa nei, kanskje hun lærer nå, det ville vært på tide!

Skrevet (endret)

Ærlig talt! Har hun barn så får hun nødhjelp på flekken fra nav, og deretter hjelp til å lære seg å styre økonomien. Du kan ikke fortsette slik.

Kanskje det å krype til korset hos nav vil være en så ekkel følelse at hun våkner opp. Jeg ville faktisk også vurdert en bekymringsmelding. Hvis du sier til 'minibanken' din at ungen må gå sulten hvis ikke du får låne penger, ja da trenger du særiøøøst hjelp!

Endret av 2 hjertegull :)
Skrevet

Tenker bare så mye på ungen.

Er ikke første gang jeg har blitt bedt om å hjelpe.

Men sier vel mye om hennes syn på meg når hun kun gir lyd fra seg når hun trenger penger.. er veldig sjelden hun tar kontakt utenom.. Mer eller mindre en "obligatorisk" "hei" for å være høflig..

HI

Skrevet

[quote name=2 hjertegull :)' timestamp='1346879982' post='144522181] Ærlig talt! Har hun barn så får hun nødhjelp på flekken fra nav, og deretter hjelp til å lÆre seg å styre økonomien. Du kan ikke fortsette slik. Kanskje det å krype til korset hos nav vil vÆre en så ekkel følelse at hun våkner opp. Jeg ville faktisk også vurdert en bekymringsmelding. Hvis du sier til 'minibanken' din at ungen må gå sulten hvis ikke du får låne penger, ja da trenger du sÆriøøøst hjelp!

Hun sa ikke direkte det, men sa at hun trengte pengene til mat og det begynte å bli veldig lite i skapene.

Hun sa og at hvis jeg ikke kunne hjelpe måtte hun se om hun fant en løsning da hun ikke hadde andre å henvende seg til.

ååååå..

Hadde opprinnelig tenkt å gi beskjed om at jeg kunne låne henne pengene, men dette var aller siste gang og at jeg var lei av å bli kontaktet kun for å låne penger.

Synes så synd på barnet..

HI

Skrevet

Det er synd på barnet, ja, men det er ikke din skyld, HI! Som noen skriver over her får hun nødhjelp på flekken om hun går til NAV. Ubehagelig for moren, ja, men høyst sannsynlig en viktig lærepenge. Antar at hun er freelancer (som jeg skrev over) siden hun ikke får AAP eller dagpenger. Er man freelancer Må man faktisk klare å fordele inntekten sin om den ikke er stabil. Klarer man ikke det bør man få hjelp. Og å bruke opp alt slik at man ikke har penger til mat til barnet sitt, vel, ingen trenger å være såpass blakk i dette landet.

En evig åpen minibank som aldri går tom hjelper ingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...