Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #1 Skrevet 5. september 2012 Er verden virkelig blitt så mye farligere?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #2 Skrevet 5. september 2012 Hvem er det barna er overbeskyttende ovenfor da?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #4 Skrevet 5. september 2012 Jeg tror ikke verden har blitt mer farligere, men vi vet mer, og er mer opplyste etter at internett kom. Før måtte man bruke sunn fornuft og selv finne ut om 10åringen kunne lage mat alene, nå kan man spørre på et forum og få 10svar at det er greit, og 15på at man da er en dårlig mor. Tror og at mange vil være perfekte, og gjøre alt riktig.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 5. september 2012 #5 Skrevet 5. september 2012 Tror nok det heller ligger i at det vonde i verdenen, ikke er så skjermet lenger, man vet mer nå enn før i tiden. Noe av overbeskyttelsen går jo over styr, tror man må bruke egen sunn fornuft av og til..
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #6 Skrevet 5. september 2012 Verden har blitt mye tryggere enn den var, med unntak av biltrafikken, men ungene har også mindre erfaring i å ordne opp selv. Det blir en vond spiral. I tillegg forer jo media oss med enhver ulykke som involverer barn herifra til Kamerun. Da er det ikke rart vi blir mer bekymret.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #7 Skrevet 5. september 2012 Mine barn blir ikke overbeskyttet. I går kjørte jeg og hentet jenta i bhg, mens gutten var hjemme og skjærte opp pølser for deretter å steike de. Han sykler aleine til trening, går i ballbingen, er hjemme aleine etter skolen hvis han vil( går på SFO til vanlig). Han tar inn og ut av oppvaskenaskinen, han går til butikken aleine, han tar bussen til mormor som bor 20 min unna. Han har akkurat begynt i 2. Klasse, og er ikke blitt syv år enda, så her blir de ikke overbeskyttet. Men jeg får derimot høre fra andre at jeg jeg ikke er redd for ungene mine og at jeg lar han få lov til altfor mye. Jeg kaller det å gi han ansvar og lære han å være ansvarsfull. Grunnen til at han får gjøre alle disse tingene er fordi jeg stoler på han. Men jeg har selvsagt vert med å lært han en del av det han får gjøre. Jeg slipper han ikke løs før jeg vet at han klarer det.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 5. september 2012 #8 Skrevet 5. september 2012 Verden er blitt farligere - ingen tvil om det.
anonym91 Skrevet 5. september 2012 #9 Skrevet 5. september 2012 tror vi har mer mulighet til og beskytte de nå en folk hadde før. nå har vi kansje 2-3 barn per familie. før var det kansje 6-12. sier seg selv at det ikkje er like lett og beskytte de da. og at de er mer nødt til og ta ansvar og lære seg til og gjør til selv. bra at vi har mulighet til og stille mer opp nå en før. men synnest mangen blir sydd puter under armene. mangen som blir totalt hjelpesløse pga foreldrene gjør alt for de og de slipper og hjelpe til hjemme osv
Mandalas Skrevet 5. september 2012 #10 Skrevet 5. september 2012 Verden er blitt farligere - ingen tvil om det. Er det virkelig ingen tvil om det? Hvor har du det fra at verden er farligere nå enn "før"? (Hva innebærer "før"?) Jeg tror heller som tidligere skrevet i tråden at vi blir redde pga media. Ganske enkelt. Nå får man vite alt som skjer rundt omkring både i innland og utland, det fikk man ikke i samme grad for femti år siden. Dessuten er det tydelig at tragedier selger, så media stapper inn så mye de kan av fæle saker som skjer. Da tror vi at verden er så mye verre nå for tida.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #11 Skrevet 5. september 2012 Jeg har alltid vært overbeskyttende og er fult klar over det. Etter Sigrid saken , så har jeg ingen grunn til å gjøre endringer i forhold til det å beskytte barnet mitt Dere må huske på at vi lever i en meget SYK verden.
Mandalas Skrevet 5. september 2012 #12 Skrevet 5. september 2012 Etter Sigrid saken , så har jeg ingen grunn til å gjøre endringer i forhold til det å beskytte barnet mitt Dere må huske på at vi lever i en meget SYK verden. Helt uenig. Det beste er å ikke gå rundt å "huske" at vi lever i en syk verden. De aller, aller fleste kommer seg gjennom livet uten å bli drept tilfeldig, eller bli utsatt for blind vold, kidnappet eller hva du tenker på. Man skal selvsagt ta sine forholdsregler, men det leit hvis man går rundt og er direkte redd for å gjøre ganske normale ting store deler av tida.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #13 Skrevet 5. september 2012 Etter Sigrid saken , så har jeg ingen grunn til å gjøre endringer i forhold til det å beskytte barnet mitt Dere må huske på at vi lever i en meget SYK verden. Helt uenig. Det beste er å ikke gå rundt å "huske" at vi lever i en syk verden. De aller, aller fleste kommer seg gjennom livet uten å bli drept tilfeldig, eller bli utsatt for blind vold, kidnappet eller hva du tenker på. Man skal selvsagt ta sine forholdsregler, men det leit hvis man går rundt og er direkte redd for å gjøre ganske normale ting store deler av tida. Kan vel ikke si at jeg er direkte redd for å gjøre normale ting. Ei heller at jeg HELE tiden tenker på at vi lever i en syk verden. Er godt gjort å ikke tenke på det, mtp at det nesten HVER dag er en ny person som er voldtatt, ranet eller drept. Da jeg var liten for snart 40 år siden, var det lenge mellom hver gang vi leste , eller så på nyhetene at noen var drept/voldtatt, så jeg vil påstå at verden er farligere i dag enn den var for snart 40 år siden. Jeg gjør de samme tingene som alle andre, bortsett fra at min 5 åring IKKE får gå til og fra skolen alene, være alene hjemme kort tid, eller sitte alene i bilen mens jeg er på butikken. Synest ikke selv jeg er så overbekyttende, men har fått det påpekt av venner og familie og hvis jeg ser på hvordan de gjør ting i forhold til meg, så er jeg nok gjerne litt overbeskyttende:-)
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #14 Skrevet 5. september 2012 Ja, verden er farligere tror jeg... Når jeg var liten så lekte jeg ute når det var mørkt fra jeg var 5-6år, sammen med andre venner såklart, men vi syklet hit og dit, ingen som kjørte oss til venner, vi gikk selv...osv. Nå kunne det aldri falt meg inn å la min snart 6åring være ute til det blir mørk, aldri. Jeg er kanskje hønemor, men jeg er redd for barna mine. Det må vel være lov?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #15 Skrevet 5. september 2012 Men som hun ene sier her, jeg tror vi blir mye skremt av media/nyhetene, alt som skrive om, men om flere blir kidnappet osv nå tror jeg ikke! Lenge siden et barn ble forsvant her i norge, og jeg husker at det var ganske mange eller allefall flere slike saker på 80-90 tallet! Så tror ikke verden har blitt farligere sånn sett, men vi mer redde og skeptiske og vi leser/hører for mye.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #16 Skrevet 5. september 2012 Før all info ble så lett tilgjengelig, og før alle nyheter kom rett i stua slik det gjør nå på TV, så var faktisk verden like farlig for barna. Pedofile er ikke noe som er kommet med media, ei heller noe nytt. Og det er heller ikke drap. Eneste som nå er farligere, er trafikken(biler), og når barna begynner med internett uten å vite hva de ikke skal fortelle om seg selv. å lære dem, er derfor viktig, og så kommer faktisk deres egne erfaringer inn. Slik vi alle lærer lettest - erfaring. Man må bare glemme sine egne redsler og la ungene prøve seg selv. Da får man selvstendige barn. Uansett kommer den dagen at man må la barna være selvstendige, og en tenåring klarer du uansett aldri vokte døgnet rundt. Du må bare håpe at det du har lært dem om å ta vare på seg selv, er noe de har tatt til seg. Vet ikke om dere så den episoden av "frustrerte fruer", hvor Lynette ville vise sin mann at guttene faktisk ikke hadde lært at de ikke skulle ta imot snop og bli med fremmede? Lær barna fornuft, og å høre på hva dere sier. Jeg vet at enkelte barn bare ikke vil dette, men man må bare gjøre sitt beste som forelder. Mer kan man faktisk ikke gjøre. Jeg har mange ganger svelget min egen redsel, fordi det er min følelse. Fornuften min forteller meg nemlig at ungene trenger å bli selvstendige, og å vite hva de skal og bør gjøre uten at jeg løper etter for å passe på at det blir som jeg mener er best Jeg er over 40 år, og hadde i hele min barndom hjemmeværende mamma. Kan ikke si hun hang over oss..... Vi kunne være ute, og utenfor synet hennes i mange timer hver dag fra vi var ganske så små. Men vi kom hjem, eller ble hentet hjem
Mandalas Skrevet 5. september 2012 #17 Skrevet 5. september 2012 Da jeg var liten for snart 40 år siden, var det lenge mellom hver gang vi leste , eller så på nyhetene at noen var drept/voldtatt, så jeg vil påstå at verden er farligere i dag enn den var for snart 40 år siden. 40 år siden.. Da var det veldig mange i Norge som ikke hadde telefon. Tv hadde vel de fleste, men programutvalget var ganske labert. Er det rart at man ikke fikk vite om så mye tidligere?
Rediken Skrevet 5. september 2012 #18 Skrevet 5. september 2012 (endret) Grunnen er nok at vi daglig får høre tragiske ting gjennom media og vi da "tror" at ting er masse verre. En annen grunn er nok at tidliger var det svær få som gikk til politiet med til dømes en voldtektsak fordi det var mer tabu og man følte på skammen, derfor var det "færre" saker som kom opp. En annen grunn som jeg tror kan ha medvirkning er at folk har bedre økonomi og kan derfor ta seg mer fri til å følge barna sine og passe på.dem isteden for å jobbe, slik man gjerne måtte for å få endene til å møtest tidligere. En siste teori kan kanskje være at vi har færre barn å ta oss av idag, enn vi hadde for bare 50 år siden. Idag har vi kanskje 2 barn i stedet for 6 barn. Endret 5. september 2012 av Rediken
Cat.68 Skrevet 5. september 2012 #19 Skrevet 5. september 2012 Men å andre siden så er det jo bra at vi har denne tilgangen på innformasjon også, fordi det gjør at vi idag mye lettere vet om farene og hvor dem kan befinne seg, og dermed da bedre kan ta forhåndsregler for å beskytte barna vårres. Det at mange "overbeskytter" barna vårres ( som du kaller det) er kanskje den direkte grunnen til at der faktisk ikke skjer verre ting oftere med barnen vårres, fordi vi passer på dem bedre. Vi kan ikke overvake ungene vårrs 24/7 eller gå rundt å være redde for alt som kan skje, du har rett idet. Men å ønske å passe på ungene kan aldri bli galt. Men nå vet jeg ikke sikkert vad du legger i ordet overbeskyttet heller da.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 5. september 2012 #20 Skrevet 5. september 2012 Etter Sigrid saken , så har jeg ingen grunn til å gjøre endringer i forhold til det å beskytte barnet mitt Dere må huske på at vi lever i en meget SYK verden. Helt uenig. Det beste er å ikke gå rundt å "huske" at vi lever i en syk verden. De aller, aller fleste kommer seg gjennom livet uten å bli drept tilfeldig, eller bli utsatt for blind vold, kidnappet eller hva du tenker på. Man skal selvsagt ta sine forholdsregler, men det leit hvis man går rundt og er direkte redd for å gjøre ganske normale ting store deler av tida. Kan vel ikke si at jeg er direkte redd for å gjøre normale ting. Ei heller at jeg HELE tiden tenker på at vi lever i en syk verden. Er godt gjort å ikke tenke på det, mtp at det nesten HVER dag er en ny person som er voldtatt, ranet eller drept. Da jeg var liten for snart 40 år siden, var det lenge mellom hver gang vi leste , eller så på nyhetene at noen var drept/voldtatt, så jeg vil påstå at verden er farligere i dag enn den var for snart 40 år siden. Jeg gjør de samme tingene som alle andre, bortsett fra at min 5 åring IKKE får gå til og fra skolen alene, være alene hjemme kort tid, eller sitte alene i bilen mens jeg er på butikken. Verden er ikke farligere, men for ja 40 år siden var ikke tilgangen på informasjon like stor. Er ikke veldig mange år siden det ble slutt på å få lov til å slå sine barn, svarte fikk stemmerett, slaveri ble opphørt, kvinner fikk stemmerett. Så verden er bedre nå enn før på de fleste måter mener nå jeg. Færre seriemordere er det også nå, bare at når det skjer hører vi garantert så mye om det at det skal godt gjøres å glemme det. Skal heller ikke alt for mange år tilbake før det vanligste formen for ekteskap var arrangerte/tvangsekteskap også blant kristne. Også vanlig å gifte seg som 14 åring for eksempel. Verden er bedre enn på lenge, men det er ikke så lett å se det, det kan jeg være enig. Synest ikke selv jeg er så overbekyttende, men har fått det påpekt av venner og familie og hvis jeg ser på hvordan de gjør ting i forhold til meg, så er jeg nok gjerne litt overbeskyttende:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå