Silverfox Skrevet 5. september 2012 #1 Skrevet 5. september 2012 Elsklingen og jeg lå og pratet om magepiraten i senga i går kveld. Jeg sa at om han ikke snur på seg før fødselen (favorittstilling: på tvers), så blir det keisersnitt. Så da spør Elsklingen: hvorfor heter det keisersnitt? Det beste jeg kunne komme på er at det er et stort snitt... Anyone?
PintSizedDictator Skrevet 5. september 2012 #2 Skrevet 5. september 2012 Slik jeg har forstått det så kommer det av en gammel Romersk lov om å åpne opp magen til en gravid kvinne som var døende for å kunne redde barnet. Trodde lenge at det var pga. Julius Cæsar, men så så jeg på Qi og lærte noe nytt
Silverfox Skrevet 5. september 2012 Forfatter #3 Skrevet 5. september 2012 Men kommer navnet da av at det keiseren som måtte avgjøre om det skulle gjøres eller ikke?
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 5. september 2012 #4 Skrevet 5. september 2012 Fant noe av det samme som Miip: "Hvorfor det faktisk heter keisersnitt, er uvisst. Mange tror det kommer fra at Julius Cæsar blei forløst på denne måten sånn ca. 100 f.kr. Men sannsyneligvis er det ikke tilfellet, siden kvinner døde av keisersnitt på den tiden. Og Cæsars mor overlevde fødselen. Navnet kommer nok fra en romersk lov som blei innført (lex caesarea). Loven sa at inngrepet skulle utføres mot slutten av svangerskapet dersom en gravid kvinne var døende. Hensikten var å redde barnet." Håper den lille snur seg i tide! Min første lå også i tverrleie, og det var ganske tungt....og hun nektet å snu seg
Silverfox Skrevet 5. september 2012 Forfatter #5 Skrevet 5. september 2012 Hmmm... Vittig. Ting man aldri tenker over at det er mulig å lure på. Nå skal jeg hjem og brilliere til Elsklingen! haha, takker og bukker! Og så skal jeg krysse fingrene for at han snur seg.. For ja, det ER tungt. Det endte altså med keisersnitt, Kira? i så fall, når?
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 5. september 2012 #6 Skrevet 5. september 2012 Jada, endte med ks her (på begge barna faktisk!). Fikk 6 dager før termin når det var tverrleie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå