Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #1 Skrevet 5. september 2012 Har en svigerinne som har røykt under begge svangerskapene, og ikke engang gjort et forsøk på å slutte. Hun har skrytt over at begge barna er friske og raske, og normalvektige ved fødsel, så hun påstår at røyken ikke har vært skadelig for barna. Nå har det yngste barnet fått påvist astma, så nå er jeg fristet til å si til henne at hun vet godt hvorfor dette har skjedd. Stygt av meg? Hun går med planer om et barn til og fremdeles ingen antydning til å kutte ut/kutte ned på røykingen, så jeg kjenner at jeg er veldig fristet til å kommentere dette. Er det greit å si fra når det gjelder såpass alvorlige ting?
Amelita^ Skrevet 5. september 2012 #2 Skrevet 5. september 2012 Har en svigerinne som har røykt under begge svangerskapene, og ikke engang gjort et forsøk på å slutte. Hun har skrytt over at begge barna er friske og raske, og normalvektige ved fødsel, så hun påstår at røyken ikke har vært skadelig for barna. Nå har det yngste barnet fått påvist astma, så nå er jeg fristet til å si til henne at hun vet godt hvorfor dette har skjedd. Stygt av meg? Hun går med planer om et barn til og fremdeles ingen antydning til å kutte ut/kutte ned på røykingen, så jeg kjenner at jeg er veldig fristet til å kommentere dette. Er det greit å si fra når det gjelder såpass alvorlige ting? nei det synes jeg ikke, hun fortjener det og ikke minst bli advart til neste gang
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #3 Skrevet 5. september 2012 Hadde ikke tatt meg fem øre å sagt iallefall.... Jeg hater røyk da. Synes det burde vært forbudt ute på utestedene og. Iallefall på cafeer der man sitter og spiser:-)
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #4 Skrevet 5. september 2012 Jeg ville sagt det. Jeg har absolutt ingenting til overs for folk som røyker i svangerskapene. Fortell henne at når hun røyker, så stopper hun lufttilførsel til barnet. Barnet kjemper for å få røyk i hele 40 minutter per sigarett, noe som betyr at 2 røyk i timen er nok til at barnet ikke får tilstrekkelig luft. Når hun sier at barna er friske, spør henne om hun har testet barnas lunge og hjertekapasitet i forhold til andre barn på samme alder. Det er kanskje ikke synlig utenpå, men garantert synlig på innsiden. Skrekkelige menneske! Faen så sint jeg blir.. Hvorfor blir det ikke kategorisert som barnemishandling? Jeg hadde sagt det rett ut : " Selvfølgelig har barnet ditt astma. Du har jo frarøvet henne all helse med røykingen din!"
håpefull<3 Skrevet 5. september 2012 #6 Skrevet 5. september 2012 Si ifra, men ikke på en stygg/frekk måte. Hater selv at gravide røyker, men du trenger ikke være "bitch" av den grunn Snakk med henne på en ordentlig måte. Bare sånn til info, jeg var veldig plaget av astma som liten,og mamma har aldri tatt i en røyk i sitt liv. Så selv om det er fælt at hun røyker (både i svangerskapet og med små barn) så er det ikke nødvendigvis hennes skyld at ungen nå har astma.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #7 Skrevet 5. september 2012 Kan være tilfeldigheter. Jeg har to barn. første feiler ingenting. Jeg klarte ikke å kutte heilt før etter jeg hadde fått han. Nr. 2 har astma, men der røyka jeg ikke i det hele tatt.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 5. september 2012 #8 Skrevet 5. september 2012 Slemt kanskje, men så har hun selv valgt å risikere barna sine, ved å røyke i svangerskapene sine..
Kliko Skrevet 5. september 2012 #9 Skrevet 5. september 2012 På den ene siden så tenker jeg at du ikke har noe med det. At hun kan bli sint, skuffa og lei seg av at du sier det. At du kan ta feil, røyken trenger ikke ha noe med astmaen å gjøre, men gjør det jo selvfølgelig ikke bedre. På den andre siden fortjener barnet at noen sier i fra. Hun skjønner det jo tydeligvis ikke selv og trenger at noen sier i fra. Good luck!
Nemo_ Skrevet 5. september 2012 #11 Skrevet 5. september 2012 Det er STYGT å røyke da man er gravid....Jeg hadde sagt noe!!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #12 Skrevet 5. september 2012 Jeg synes det er stygt dersom du sier det på en triumferende "hva var det jeg sa"-måte, men ikke dersom du advarer henne mot å tro at røyking i svangerskap (og etterpå!) ikke skader barna, og peker på hva som faktisk er situasjonen for hennes barn i dag.
super* Skrevet 5. september 2012 #13 Skrevet 5. september 2012 Hennes valg, og hun vet risikoen uansett. Så skjønner ikke du gidde å bry deg egentlig. Finn på noe annet
O`Neill Skrevet 5. september 2012 #14 Skrevet 5. september 2012 Kan være tilfeldigheter. Min mormor fikk 4 barn. Hun røyket med de 3 første, ingen problemer der, men hun røyket ikke med han siste og han utviklet astma. Men uansett så kan jeg ikke se nødvendigheten ved at du Nå skal liksom "se, jeg hadde rett, røyk ER skadelig".. hva godt fører det med seg? Ungen hennes vil alikevel ha astma. Hvis hun evt blir gravid igjen kan du evt si det nok engang, informere med skadene ved røyking. Men det er så langt du kan gå og, vil hun ikke høre så har du forsøkt. Vil nå tro hun får høre sitt hos lege og helsesøster og vil jeg tro.
Miamimom Skrevet 5. september 2012 #15 Skrevet 5. september 2012 Jeg hadde sagt det. Det får da være måte på hvor mye man skal skåne idioter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå