Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #1 Skrevet 4. september 2012 Det er så grusomt å være hjelpesløse vitner til at en flott og ressurssterk jente rett og slett sulter seg til døde - midt blant oss! Hun har hatt spiseforstyrrelser i et par år og har vært ut og inn av behandling like lenge. Hvordan kan dette være så utrolig vanskelig å få bukt med? Hvilke krefter er det som er i sving mtp at en ung jente rett og slett velger å sulte ihjel? Det hele startet da foreldrene gikk fra hverandre. Hun har alltid vært en lubben jente, men aldeles nydelig til tross for noe kilo for mye (etter dagens standard), med tykt, mørkt hår og et strålende smil. Men etter skilsmissen forandret hun seg, og slanket seg 20 kg iløpet av noen få måneder. Nå er håret falt av, og alt som er igjen av ansiktet hennes er noen store tenner og innhulede øyne. Hun veier 35 kg og ser ut som en åtteåring med klær. Hun legger ut bilder av seg selv i undertøy på Instagram og FB, og hun er rett og slett bare skinn og ben. Er det noen som har kjennskap til denne grusomme sykdommen, og som vet om noen som har blitt frisk? For sånn som det ser ut nå, er vi rundt henne iferd med å miste håpet om at hun kan overleve dette...
najs Skrevet 4. september 2012 #2 Skrevet 4. september 2012 Men hvis hun er under 18 må jo foreldrene tvangsinnlegge henne
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #3 Skrevet 4. september 2012 Jeg lever med en spiseforstyrrelse i dag. Jeg er i bedring, men med en slik sykdom tar all behandling veldig lang tid. Jeg hadde anoreksi, som nå er blitt til bulimi etter en ganske så dårlig behandling av anoreksien. Det er noe som ofte skjer med anoreksipasienter, dessverre. Jeg har vel egentlig ikke noen gode råd til deg, for en spiseforstyrret person jager alle som vil hjelpe så langt unna som mulig. Men siden hun har fått/får behandling innimellom, så er hun hvert fall oppdaget - og håper noen holder øye med henne selv om hun ikke er i aktiv behandling - eller "bare" har samtaler en gang i uken eller sånn. Jeg råder deg og datteren din til å bare være der for henne. Ikke tving i henne mat, og ikke snakk om mat i det hele tatt, egentlig. å ha fokus på andre ting enn mat, vekt og sykdom kan hos veldig mange få sykdommen litt på avstand mens hun er med dere. Jeg håper hun blir bedre!! Men som sagt er ikke dette en sykdom der man får full behandling i en måned før man er frisk... Det tar tid, og det er viktig å holde fokus på andre ting mens tiden går, slik at din datters venninne ser at livet er mer enn bare hvor mye man spiser, og hvordan man ser ut...
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #4 Skrevet 4. september 2012 Men hvis hun er under 18 må jo foreldrene tvangsinnlegge henne Hun har vært innlagt mange ganger, men de "tvangsforer" de ikke før det står om livet da de mener at sykdommen sitter i hodet og at det å tvinge henne til å spise bare hjelper akkurat der og da (dette er det fagfolk som mener, altså, ikke foreldrene). Ettersom jeg skjønner går mye av behandlingen ut på å få henne til å velge å spise, da det kun er hun selv som kan styre det. Uansett er det grusomt å se en frisk jente visne bort rett foran øyene våre. hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå