Gå til innhold

Krise; ingen inntekt nå!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie. Jeg har plutselig blitt arbeidsledig.

Har ikke krav på dagpenger (mangler en uke på de 6 mnd) fordi jeg har studert, flyttet, vært arbeidsledig etter endt studie etc.

Hva gjør man?

Jeg har tre barn, er alene med de, mottar ikke bidrag eller andre stønader. Har heller ikke krav på OS.

Kan NAV hjelpe med noe?

Trenger gode råd nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man blir ikke PLUTSELIG arbeidsledig......

Oppsigelse eller permisjon blir gitt etter bestemte frister. Har du en tidsbegrenset arbeidsavtale, bør heller ikke avslutningen kommer PLUTSELIG.

Det er jobb å få hvis du er villig til å ta det som er ledig. Kontakt NAV og ulike bemanningsbyråer!

Skrevet
Man blir ikke PLUTSELIG arbeidsledig...... Oppsigelse eller permisjon blir gitt etter bestemte frister. Har du en tidsbegrenset arbeidsavtale, bør heller ikke avslutningen kommer PLUTSELIG. Det er jobb å få hvis du er villig til å ta det som er ledig. Kontakt NAV og ulike bemanningsbyråer!

Jo faktisk så ble jeg plutselig arbeidsledig. Gidder ikke forklare hvorfor.

Selvfølgelig tar jeg det som er å få. Men hva gjør man i mellomtiden? Jeg trenger penger til regninger ganske snart!

Skrevet

Du bør jo få noe synes jeg fra NAV,siden du har barn og sånt, de må jo ha mat og klær,og samme med deg, så er det jo regninger. Hvis du ikke får dagspenger,bør du jo få sosial penger,vet ikke det er kult,men bedre enn og være blakk

Skrevet

Ta deg en tur på sosial kontoret du, få livsopphold og dekking av boutgifter. Det er en løsning, den andre er at du må søke jobb å få jobb.raskt, men det kan vær du må vente litt ekstra for å få en.grei lønning. Du må snakke med nav. Selv du syns sikkert det er lite kult, men du har trossalt unger du må tenke på før hva du selv føler. Forklar nav din situasjon. Kan de ikke.gi deg penger med en gang, få mat lapp til du får penger. Husk bankutskrift, strøm og husleie kontrakt.

Skrevet

Hvorfor har du ikke krav på os om du er alene med barn ? Hvor bor du foresten? Ift. Om noen her vet om jobber ?

Skrevet

Bor i Fredrikstad. Har hatt OS mens jeg studerte.

Her er ikke mange jobber, men jeg søker jo på det som er. Har aldri hatt noe sosial stønader, men har hørt at de som eier egen bolig ikke kan få hjelp, men at man må selge hus/bil først? Men det virker jo litt rart da.

Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Ta en tur til NAV i morgen og forklar situasjonen, forhåpentligvis treffer du en person som kan hjelpe deg med å finne ut hva du skal gjøre nå.

Skrevet
Man blir ikke PLUTSELIG arbeidsledig...... Oppsigelse eller permisjon blir gitt etter bestemte frister. Har du en tidsbegrenset arbeidsavtale, bør heller ikke avslutningen kommer PLUTSELIG. Det er jobb å få hvis du er villig til å ta det som er ledig. Kontakt NAV og ulike bemanningsbyråer!

Er jo faktisk mulig at bedrifter plutselig må legge ned av ulike grunner, og da kan man plutselig miste jobben. Måtte gå på dagen fra min jobb. Alle ble permittert. Man har ikke mange rettigheter i en slik situasjon. Det er bare å søke nye jobber.

HI - nav er forpliktet til å gi deg midlertidig støtte, evt lån til livsopphold. Kjenner folk som har både hus og bil og som faktisk levde på sosialstønad i nesten et år før hun fikk jobb. Hun hadde ingen barn da, så vil anta at du vil få litt mer. Hun fikk iallefall dekket løpende boutgifter, en viss sum til mat og 200 kroner i lommepenger i uka. Ingen drømmesituasjon, men iallefall noe til du får deg ny jobb.

Skrevet

En tur til nav for å få dekket opp det mest umiddelbare- (lag budsjett i forkant, da kommer du raskere i gang)

Meld deg som vikar hos Manpower, i kommunen (barnehage, sykehjem osv) o.l. Du kan jo ev også henge opp lapper på nærmeste butikk osv og spørre i butikker om de trenger hjelp. Det er lettere å få jobb når man har jobb uansett hvor lite det er.

Lykke til!

Skrevet

Lang historie. Jeg har plutselig blitt arbeidsledig.

Har ikke krav på dagpenger (mangler en uke på de 6 mnd) fordi jeg har studert, flyttet, vært arbeidsledig etter endt studie etc.

Hva gjør man?

Jeg har tre barn, er alene med de, mottar ikke bidrag eller andre stønader. Har heller ikke krav på OS.

Kan NAV hjelpe med noe?

Trenger gode råd nå...

Da er det nok bare sosialstønad du kan søke om til livsopphold i påvente av nytt arbeid. Nå vet ikke jeg om du har søkt barnebidrag, men hvis du har det, kan du søke om bidragsforskudd.

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsforskudd

Ellers kan man søke om bostøtte enten kommunalt eller statlig. Jeg mener det fins bostøttekalkulatorer hvor du kan beregne om du kvalifiserer til dette og hvor mye du vil få i så fall. Det er jo greit å kunne finne utav med en gang. Nav krever det nok også hvis du skal ha rett på sosialstønad.

Det er en lei situasjon du har kommet opp i :(

Skrevet

Joda, godt mulig å bli det typisk ved plutselige kriser i firmaet man jobber. Jeg måtte bytte beite sist på ultrakort varsel siden firmaet jeg jobbet i tenkte legge ned hele avdelingen jeg jobbet i - nettopp for å unngå konkurs.... men fant meg noe annet og faktisk mer relevant forbausende fort...

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Håper det blir en løsning. Har søkt på alt som er og venter nå på et møte hos NAV.

Men det er ikke mange passende jobber her i Fredrikstad, det er det som er så fortvilet dumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...