Gå til innhold

Har dere noen jobb tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er på flyttefot og jeg var ferdig med permisjon nå i helgen (mamma perm).

Står nå som arbeids søker hos nav og vil etter hvert motta dagpenger.

Storebror har fått full barnehage plass dit vi flytter, mens minstemor kun har fått 40% fra desember.

Mannen er i ny jobb og har fordelt permisjonen sin fra denne uken tit ut februar.

Jeg har ikke mulighet til en 8-16 jobb iom at han jobber 07-15 hver dag og minstemor ikke har bhg. (hadde heller ikke vært aktuelt å hatt henne i bhg nå)

Så jeg er på jakt etter en jobb der jeg kan jobbe helg eller ettermiddag.

Forslag?

Sykehjem er uaktuelt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hører man kan tjene godt i Statoil hvis man jobber helg og kveld. Angrer nesten på at jeg aldri har søkt på jobb dit.

Skrevet

Deltidsansatt i butikk? Da jeg jobbet som butikksjef hadde jeg flere som jobbet kun ettermiddag fra 16/17 og i helgene. Får du et par ettermiddager i uka samt helg får du som regel rett på UB- tillegg og da tjener du jo noen kroner ekstra.

Skrevet

For å kunne få dagpenger fra nav må du være reell arbeidssøker, dvs at du kan stille på kort varsel på jobb eller kurs.. Du må ha tilgjengelig barnepass ellers har du ikke rett på dagpenger. Du kan heller ikke reservere deg mot fulltidsjobbing, å være arbeidssøker regnes som fulltidsjobb og får du tilbud om fulltidsjobb kan du ikke takke nei med begrunnelse i at du heller vil ha deltid.. Slik jeg leser det du skriver har du ikke rett på dagpenger!!!

Reell arbeidssøker

Du må:

• Være arbeidsfør
  • Være tilgjengelig og raskt kunne ta stilling til tilbud om arbeid eller tiltak, og kunne tiltre på kort varsel. Du må oppgi oppholdsadresse, slik at skriftlig henvendelse fra NAV når fram til deg. Dersom du har barn som trenger tilsyn, må du kunne skaffe tilsyn på kort varsel.
  • Som hovedregel være villig til å ta ethvert arbeid hvor som helst i Norge. Du kan ikke stille krav til arbeidssted eller type arbeid, slik at det blir vanskelig å skaffe arbeid.
  • Som hovedregel være villig til å arbeide full tid. Dersom du har deltidsarbeid, må du være villig til å slutte i dette for å ta i mot tilbud om fullt (mer) arbeid.
  • Selv aktivt søke arbeid. NAV kan kreve at du dokumenterer avtalt jobbsøkingsaktivitet.
  • Holde CV-en din oppdatert på nav.no

Skrevet
For å kunne få dagpenger fra nav må du være reell arbeidssøker, dvs at du kan stille på kort varsel på jobb eller kurs.. Du må ha tilgjengelig barnepass ellers har du ikke rett på dagpenger. Du kan heller ikke reservere deg mot fulltidsjobbing, å være arbeidssøker regnes som fulltidsjobb og får du tilbud om fulltidsjobb kan du ikke takke nei med begrunnelse i at du heller vil ha deltid.. Slik jeg leser det du skriver har du ikke rett på dagpenger!!!

Pøh, makan til regelrytter! Vedder på at vedkommende jobber på NAV og er en av saksbehandlerene som ser på alle klienter som plagsomme latsabber og ikke årsaken til av vedkommende faktisk har en jobb selv!

Meld deg som arbeidssøker hos NAV uansett du. Gjør akkurat alt de ber deg om, men forklar dem selvfølgelig situasjonen i forhold til barn og barnepass. Bare ikke formuler deg som om at "det er fullstendig uaktuelt for meg å jobbe 100 % stilling kl 8-16...". Si heller at det kan bli vanskelig å få gjennomført i praksis slik familiesituasjonen er nå. Gjør det klart at du likevel er villig til å jobbe så mye du kan, dvs de 40 % på dagtid du har barnehage, pluss ettermiddager og helger. Selvfølgelig er du da berettiget til dagpenger! Det er jo ingenting som sier at den eneste måten å få til en stilling stor nok til å leve av er å jobbe fulltid på dagtid! Spør dem også om de har noen gode råd eller praktisk hjelp å gi deg i forhold til å skaffe mere barnepass? Du kan GARANTERE at det har de ikke!

Min erfaring med NAV i forhold til jobbsøking er nemlig at de riktignok er veldig strenge med at du skal være såkalt reell jobbsøker selv. Men hvor reelle er DERES forsøk på å hjelpe deg å skaffe jobb????

Har vært i vanskelig jobbsituasjon med ufrivillig deltid og langtidspermitert flere ganger, og dermed i kontakt med NAV, og de gjorde absolutt INGENTING for å hjelpe meg! En eneste gang kom de med opp med en jobb jeg måtte møte på intervju på, og det var en stilling jeg overhode ikke var kvalifisert til. Det er det pinligste møtet jeg noensinne har vært på, både jeg og arbeidsgiver kjente bransjen og forsto jo med en gang at dette ikke ville gå (ville vært direkte uansvarlig, også for utenforstående). Men såpass ville overhode ikke saksbehandleren forstå, nei...

De jobbene jeg har fått har jeg alltid skaffet på egen hånd. Kursene og lignende har vært til ingen hjelp, har man vært i arbeidslivet kan man som regel såpass på forhånd. Ville aldri ha orket å stå i systemet deres hadde det ikke vært for at jeg ikke fikk det til å gå rundt økonomisk uten dagpenger i enkelte perioder.

Når det gjelder spørsmålet om konkrete jobber, så har jeg også ganske god erfaring med Statoil (bensinstasjoner) på kveld og helg. Samme gjelder også storkiosker, butikker på kjøpesentre o.l. De trenger ofte folk på ettermiddag/helg. Og jeg synes det kan være hyggelig å jobbe på butikker i perioder, man treffer stort sett oppegående folk, i motsetning til i helsevesenet. Men lønna kan være dårlig, da.

Bor du i pendleravstand til en flyplass? Der er det ofte mange forskjellige typer jobber utenfor "vanlig" arbeidstid. TaxFree-butikken er flott, charterfly krever masse folk på jobb til langt på kveld og i helgene. Men det finnes masse andre jobber også.

Renhold? Kafe/restaurant? Hoteller? Fabrikker eller bedrifter med nattskift? Bakeri?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...