Gå til innhold

Noen som kan en del innen nav her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går hjemme med to små barn, hvor minste er 6 mnd, pga at far i huset jobber borte 2 uker av gangen, og vi ikke har noen andre muligheter, så må jeg være hjemme med ungene, men søker nå helge arbeid.

Saken er at vi har dårlig økonomi nå, noe som tynger oss en god del. Hadde det vært mulig, så hadde jeg gått ut i jobb alt, men slik er det da ikke, ikke har jeg en jobb å gå til heller, siden jeg var arb.ledig når vi først fikk barn (gravid på p-pille og p-sprøyte) hvertfall. Lurer på om det er noe jeg kan søke hos NAV? Vet jo om sosial stønad, men tenker siden jeg må være hjemme med barn og ikke har noe jobb å gå til, mener å ha hørt noe om aap i slike tilfeller?! I såfall, hva er kriteriene på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du har rett på er barnetrygd. Kontantstøtte kan du har rett på hvis du har barn mellom 13 mnd og 24 mnd og barnet ikke går i barnehage.

AAP er stønad for de som pga sykdom, skade eller lyte har fått sin arbeidsevne nedsatt med minsst 50 %, altså ikke en stønad man kan få fordi man er hjemme med barn.

Det er rett og slett sånn at man selv må finansiere at man er hjemme med barn, så lenge man ikke har opparbeidet seg foreldrepenger. Høres lurt ut å få en fot innnefor en jobb nå, selv om det kun blir i helgene i begynnelsen.. Det er vanskeligst å få jobb når man har vært lenge uten. Med en gang du har en deltidsjobb er man betydelig mer attraktiv for andre arbeidsgivere og dermed få muligheter for fulltidsarbeid.

Skrevet

Du kan snakke med NAV om AAP, men siden du liksom er i permisjon med lite barn, så er det lite trolig. AAP er jo nettopp det - arbeidsavklaringspenger.

http://www.nav.no/Ar...vklaringspenger (et lite søk på nav.no med AAP som søkeord, ga meg dette).

Sosialstønad er nok det dere kan søke om. Har du kontantstøtte for eldste? Har du sett på Sifo sine sider, om dere er under satsene der?

Har dere søkt om bostøtte? Bruttoinntekt ved to voksne og to barn er nok nærmere 300 000 brutto av skattepliktig inntekt nå. Jeg vet at to voksne og et barn har en inntektsgrense på ca 245 000 nå. I de største byene i Norge kan man plusse på 25 000 på denne summen.

Du må jobbe med å få inn penger. Alltid noe man kan gjøre.

Du trenger ikke forklare hvordan og hvorfor du ble gravid :)

Skrevet

Vi har bostøtte, og jeg har sosial stønad, men han trekkes nå 12 000 i lønn, noe som gjør at vi havner på minus 12 206 kr pr mnd nå..

Skrevet

Hvorfor trekkes han 12 000 i lønn'??

Skrevet

Hvorfor trekkes han 12 000 i lønn'??

Pga at han degraderes på jobben fra midten av denne mnd, var hvertfall heldig nok til å beholde en jobb :-/

Skrevet

Dersom inntekten deres endres og dere ikke har penger nok å leve på må dere snakke med sosialkontoret. AAp er for de som er syk eller skadet og har nedsatt arbeidsevne med minst 50%, ikke for de som er hjemme med små barn og ikke har opparbeidet rett til foreldrepenger.. Hvorfor jobber ikke du? Er ingen problem å få jobb f.eks innen helsevesenet spesielt på kvelder, natt og helg og da kan du jobbe så mye du får når mannen er hjemme og passe unger når han er ute..... Her er det bare å brette opp ermene og stå på, mannen din burde også prøve å finne en jobb mens han er hjemme.... Sosialstønad er siste utvei, ikke noe man skal leve på over tid...

Skrevet

Dersom inntekten deres endres og dere ikke har penger nok å leve på må dere snakke med sosialkontoret. AAp er for de som er syk eller skadet og har nedsatt arbeidsevne med minst 50%, ikke for de som er hjemme med små barn og ikke har opparbeidet rett til foreldrepenger.. Hvorfor jobber ikke du? Er ingen problem å få jobb f.eks innen helsevesenet spesielt på kvelder, natt og helg og da kan du jobbe så mye du får når mannen er hjemme og passe unger når han er ute..... Her er det bare å brette opp ermene og stå på, mannen din burde også prøve å finne en jobb mens han er hjemme.... Sosialstønad er siste utvei, ikke noe man skal leve på over tid...

Skrevet

Som jeg sier, han er borte opp til 14 dager av gangen, vi vet aldri hvor mye eller hvor lenge han er borte, han kan være borte 14 dager og hjemme 2 dager, eller hjemme 8 dager og borte 7 dager. Det er ikke så lett for meg å få jobb da, når vi da ikke har noen som kan ta seg av minste ungen imens, elste er 60% i bhg, noe det nå ser ut til at vi må vurdere å avslutte, pga økonomien. Elste er 1,5 år.

Samboeren mister ikke arb dager, mister bare en del lønn pga endringer i jobben hans. Så han kan ikke skaffe seg ekstra jobb han heller, pga dette. Her vi bor er det vanskerlig å få seg jobb, så han kan heller ikke bare satse på å skaffe seg en annen jobb, de aller fleste er arb søkere i opp til 2 år før de faktsik får noe jobb. Vi kan heller ikke flytte helt uten videre, siden jeg har barn fra tidligere hold, som er hos oss annenhver helg. Vil ikke flytte langt unna dette barnet.

Skrevet

Jeg hadde to alene, det er omtrent det samme du er i 2 uker i mnd. Jeg fikk ikke bhg plass i starten.

Jg startet jobb når barnet var 8 mnd. Fikk dagmamma som passet barna. Det gikk helt supert, pumpet på jobb og dagmamma ga morsmelken pr tåteflaske. Helt greit.

Etter ca 6 mnd fikk jeg prioritert plass til barna i bhg.

Kan du ikke begynne søknader på jobb nå? Kan mannen bytte jobb? Kan du ta ekstra jobber på butikk eller sykehjem? Finnes det en kommunal vikartjeneste, der du kan si nei nå mannen er borte og ja når han er hjemme?

Du har vel plan om uansett å jobbe når yngste nærmer seg ett år? Start søknader nå!

NAV og AAP er for syke og de som ikke kan jobbe, du er vel ikke der?

Skrevet
Som jeg sier, han er borte opp til 14 dager av gangen, vi vet aldri hvor mye eller hvor lenge han er borte, han kan være borte 14 dager og hjemme 2 dager, eller hjemme 8 dager og borte 7 dager. Det er ikke så lett for meg å få jobb da, når vi da ikke har noen som kan ta seg av minste ungen imens, elste er 60% i bhg, noe det nå ser ut til at vi må vurdere å avslutte, pga økonomien. Elste er 1,5 år. Samboeren mister ikke arb dager, mister bare en del lønn pga endringer i jobben hans. Så han kan ikke skaffe seg ekstra jobb han heller, pga dette. Her vi bor er det vanskerlig å få seg jobb, så han kan heller ikke bare satse på å skaffe seg en annen jobb, de aller fleste er arb søkere i opp til 2 år før de faktsik får noe jobb. Vi kan heller ikke flytte helt uten videre, siden jeg har barn fra tidligere hold, som er hos oss annenhver helg. Vil ikke flytte langt unna dette barnet.

Skjønner at det er vanskelig men samtidig kan dere jo ikke basere fremtiden og økonomien på å leve på sosialstønad.. Man har selv ansvar for å forsørge seg og sine og om det så innebærer bytte av jobb eller flytting så gjør man det man må for å få hjulene til å gå rundt... Kutt i forbruk så mye dere kan,begynn å jobbe det du kan - ALT monner å drar når man er i en såpass prekær økonomisk situasjon....

Skrevet

Forstår det er vanskelig å flytte, men må man så må man.

Vi har ingen familie i nærheten. Hvor gammelt er bonusbarnet? Er det ikke mulig å få feks jobb innen radius på 1.5 - 2 timer? Bonusbarnet kan fint hentes/kjøres med såpass korte avstander.

Skrevet
Skjønner at det er vanskelig men samtidig kan dere jo ikke basere fremtiden og økonomien på å leve på sosialstønad.. Man har selv ansvar for å forsørge seg og sine og om det så innebærer bytte av jobb eller flytting så gjør man det man må for å få hjulene til å gå rundt... Kutt i forbruk så mye dere kan,begynn å jobbe det du kan - ALT monner å drar når man er i en såpass prekær økonomisk situasjon....

Jeg får dagmamma først om 2 mnd, er ingen ledige her jeg bor, vi har forhørt oss med alle, om 2 mnd flytter foreldre og barn hos ene dagmammaen, noe som betyr at vi da får dagmamma, og jeg kan ut i jobb som jeg vil, så det blir nå da 2 mnd som blir utrolig vanskelige for oss. Vi har kuttet forbruket til det minimale, er ikke mer å kunne kutte, foruten om internett, som da er 299 pr mnd, men gjør vi det, blir det vanskerlig med betaling av regninger, jobbsøking osv osv.. Ellers har vi droppet tv, vi lever begge på kontantkort, ene bilen er solgt, vi handler alt vi trenger for en uke av gangen, så jeg slipper å bruke penger på transport osv den aktuelle uka, elste barnet mitt flyttet til sin far (h*n foreslo dette selv, siden h*n viste vi slet, er nok så eldre enn søsknene sine) Jeg og bf der har privat avtale, hvor jeg ikke betaler så mye som normalen, frem til jeg er i jobb. Så, hvordan mener du vi kan spare mer? Og hvordan skal jeg kunne jobbe, når vi ikke har noen som kan pase yngste barnet før om 2 mnd?

Skrevet
Forstår det er vanskelig å flytte, men må man så må man. Vi har ingen familie i nærheten. Hvor gammelt er bonusbarnet? Er det ikke mulig å få feks jobb innen radius på 1.5 - 2 timer? Bonusbarnet kan fint hentes/kjøres med såpass korte avstander.

Bonusbarn? Er da mitt ekte barn da. H*n er 9 år nå, nærmeste plass hvor det er lett å få jobb, ligger 4 timer unna, bf har ikke førerkort, og ingen som kan kjøre h*n for han, og jeg har ikke bil, og kjenner ingen jeg heller, som kan kjøre h*n.

Skrevet

Går det an å spør om hvilke type jobb mannen din har? Med en så uryddig arbeidstid og ved at det er mulig å plutselig ta fra han oppgaver som han får hele 12 000 kr mindre i mnd virker det som en svært useriøs arbeidsgiver.

Skrevet
Jeg får dagmamma først om 2 mnd, er ingen ledige her jeg bor, vi har forhørt oss med alle, om 2 mnd flytter foreldre og barn hos ene dagmammaen, noe som betyr at vi da får dagmamma, og jeg kan ut i jobb som jeg vil, så det blir nå da 2 mnd som blir utrolig vanskelige for oss. Vi har kuttet forbruket til det minimale, er ikke mer å kunne kutte, foruten om internett, som da er 299 pr mnd, men gjør vi det, blir det vanskerlig med betaling av regninger, jobbsøking osv osv.. Ellers har vi droppet tv, vi lever begge på kontantkort, ene bilen er solgt, vi handler alt vi trenger for en uke av gangen, så jeg slipper å bruke penger på transport osv den aktuelle uka, elste barnet mitt flyttet til sin far (h*n foreslo dette selv, siden h*n viste vi slet, er nok så eldre enn søsknene sine) Jeg og bf der har privat avtale, hvor jeg ikke betaler så mye som normalen, frem til jeg er i jobb. Så, hvordan mener du vi kan spare mer? Og hvordan skal jeg kunne jobbe, når vi ikke har noen som kan pase yngste barnet før om 2 mnd?

Sorry, men jeg synes ikke så veldig synd i deg.. Flott at dere har kuttet der dere kan, men det er dere som har valgt å få et barn uten at du hadde rett på permisjonspenger, det er dere som velger at mannen har en såpass uforutsigbar jobb, det er dere som velger å bo der dere bor etc... Man tar valg og så må man ta konsekvensen av det.... Dårlig planlegging må man i utgangspunktet ta konsekvensen av selv - andre som ikke har opptjent rett til foreldrepenger må rett ut i jobb - hvorfor lar der ikke f.eks pappaen ta ut permisjon og så går du ut i jobb eller studier? Han har vel sannsynligvis opptjent rett til foreldrepenger og om barnet er 6 mnd kan han enda ta ut litt permisjon... Mange muligheter men man Må ofre noe....

Skrevet

Dere har ingen valg enn å gå til sosialen!

Skrevet

Nå jobber jeg som saksbehandler på nav. Hadde du kommet til meg og søkt sosial ville jeg stilt krav om at du registrerte deg som arbeidssøker, sendte meldekort og søkte minimum 10 jobber hver mnd som du hadde måtte dokumentert.

NAV er der for mennesker som er i vanskelige situasjoner, og man er avhengig av å ha en viss mengde med penger for å kunne leve. For at deres saksbehandler skal kunne finne ut av hvordan dere ligger an i forhold til norm må du dokumentere inntekter og utgifter. Gjeld må dere stoppe (kreditorer skal ikke tilgodesees). Ha med ligninga for 2011 og kontoutskrifter for alle kontoer, samt dokumentasjon på husleie (husleiekontrakt), barnehage, strøm ol.

Lykke til på veien, håper det løser seg for dere og at du finner en jobb som du kan trives

Skrevet
Nå jobber jeg som saksbehandler på nav. Hadde du kommet til meg og søkt sosial ville jeg stilt krav om at du registrerte deg som arbeidssøker, sendte meldekort og søkte minimum 10 jobber hver mnd som du hadde måtte dokumentert. NAV er der for mennesker som er i vanskelige situasjoner, og man er avhengig av å ha en viss mengde med penger for å kunne leve. For at deres saksbehandler skal kunne finne ut av hvordan dere ligger an i forhold til norm må du dokumentere inntekter og utgifter. Gjeld må dere stoppe (kreditorer skal ikke tilgodesees). Ha med ligninga for 2011 og kontoutskrifter for alle kontoer, samt dokumentasjon på husleie (husleiekontrakt), barnehage, strøm ol. Lykke til på veien, håper det løser seg for dere og at du finner en jobb som du kan trives

Poenget til HI er at hun er ingen reell arbeodssøker når hun har et så lite barn som hun tilbringer så mye tid sammen med uten at BF er hjemme. Hun får barnepass først om 2 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...