Gå til innhold

Toåring og juletre? Dårlig kombinasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det plutselig ble julestemning her, kom jeg til å tenke på at vi har snakket om å droppe juletre i år. Gutten vil være nesten 2, og jeg har litt delte meninger. Mye styr, men det er jo så fint å ha det også. Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud.....kan dere ikke ta det på den allerede opprettede juletråden?

Vi har jo nettopp avsluttet august for guds skyld:-/

Skrevet

Barn har godt av å lære at det finnes ting man ikke har lov å røre, så her i huset har vi alltid hatt juletre uansett alder på barna.

Jeg anbefaler edelgran, den tåler å bli røsket litt i uten å miste alle nålene.

Skrevet

Hos oss gikk det helt fint i fjor. Da var prinsen 20

Mnd. Hengte bare den "dyre" pynten øverst. Han lot det overraskende nok stå i fred:)

Skrevet

Vi har aldri droppet juletre pga alderen til barna altså, selv en 2-åring synes juletreet er flott og har ikke vondt av å lære at noen ting er det forbudt å klatre på ;)

Men et lite tips likevel, ikke heng glasskuler på de nederste grenene...

Skrevet

Jeg tror ikke jeg kommer til å tørre å henge opp noe uerstattelig, gammelt, eller veldig knuselig. Egentlig tror jeg vi ender med å ha tre, men jeg er litt skeptisk. Enn så lenge bryr han seg bare om at nei betyr nei, inntil han er alene i rommet noen sekunder. :D

Skrevet

Mitt barn er født i romjulen og allerede det året han ble ett år fikk han være med å pynte. Dvs at treet med lys sto klart når han våknet lillelillejulaften og deretter hengte vi opp ting sammen. Han har ALDRI ødelagt noe eller holdt på med treet masse.

Skrevet

Det er da ikke jul i huset uten tre?? Rundt juletider kommer minste her til å være ganske så mobil og utforskende og jeg høygravid, men tre skal vi ha uansett :)

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Om dere ikke har tre kan dere vel like gjerne droppe hele jule. Huff så trist ingen jul uten tre. Gå for tre og lær lillen at det ikke er et klatrestativ, men pynt.

Skrevet

La nå for all del toåringen ha juletre!

Her gikk det helt fint, han lot det faktisk være i fred, men var såååå begeistret over lysene og all pynten. Nå er jo unger veldig forskjellige, men et alternativ er jo a ha et lite tre, som du setter på et lite bord eller noe. Foreldrene mine pleier å ha det, i hjørnet mellom sofaene, og det er kjempehyggelig.

Hvis det er pynt du er veldig redd for kan du vel droppe den i år og kjøpe noe billig. ;)

Skrevet

Jeg fikk litt lyst å dele et av mine kjæreste juleminner med dere :)

Den julen sønnen min var 2,5 år pyntet vi juletre etter at han hadde lagt seg lille julaften og låg våkne og hørte at han sto opp på julemorgen og gikk inn i stuen.

Det ble helt stille inne i stuen, før vi hørte at han kom stormende inn til oss og ropte med stjerner i øynene og verdens herligste smil "mamma, pappa, det står et TRE inni stuen!!!"

Vi måtte stå opp i en fart og se på dette fantastiske som hadde skjedd :) Han tenkte ikke på at det var vi som hadde pyntet det, for han hadde det skjedd noe magisk og han husker det faktisk enda i en alder av 20 år.

Vi bør ikke undervurdere hva tradisjon og minner gjør for barna våre.

Om du sørger for at den kjæreste julepynten er utenfor rekkevidde og at treet står noenlunde stødig, vil det helt sikkert gå bra.

Det blir ikke jul uten juletre, syns jeg :)

Skrevet

Minitre har vi alltid i tillegg uansett. Gigantisk julekrybbe med lys i og store porselensfigurer også. Jeg er mest redd for at han velter hele treet og får det over seg, med vann og strøm og det hele, så det blir vel til at jeg blir nervevrak i jula. :P

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Bind det fast og sør for en stødig fot.

Det gjør vi hos mamma.

Treet har akdri blitt bikket uansett hvor fulle romjulsgjestene har vært.

Og fulle naboer er verre enn toåringer i nærheten av juletre.

Skrevet
Minitre har vi alltid i tillegg uansett. Gigantisk julekrybbe med lys i og store porselensfigurer også. Jeg er mest redd for at han velter hele treet og får det over seg, med vann og strøm og det hele, så det blir vel til at jeg blir nervevrak i jula. :P

Da får du tenke på hva det verste som kan skje er? Hva om han får treet over seg? Da blir han kanskje litt redd med det sammen, men lærer også at det er veldig dumt å klatre i juletreet ;)

Tviler på at det klarer å skade han på noen måte, hverken vannet som er i foten (hvor store mengder er det snakk om egentlig) eller lyskjeden klarer å gjøre noe særlig skade, tenker jeg :)

Senk skuldrene og gled deg til jul - som regel skjer ikke en brøkdel av det vi bekymrer oss for.

Skrevet

Vi har alltid hatt juletre, uansett hvor små barna har vært. Ikke noe problem.

Skrevet

Haha, jeg får nok prisen for årets (eller fjorårets) slemmeste mor nå, men vår lille var 1,5 til jul i fjor, og jeg VISSTE at han ville komme til å pille på det og rive i juletreet.

Normalt har vi edelgran, men i fjor ble det istedet vanlig gran, for det stikker så ille at det blir langt mindre attraktivt å pille på det.

Det var to forsøk fra hans side, så skjønte han at det treet ikke var særlig hyggelig, så fikk det stå i fred til vi kastet det ut.

Skrevet

Hvorfor droppe treet? Skal ikke ungen lære å ikke røre?

Jeg har aldri droppet juletre, men jeg har heller tenkt litt over hvilken pynt som henger innen rekkevidden til ungene :) Har aldri skjedd noe galt, og det er heller ikke ungene som har tatt pynten. Det er det katten som har gjort........

Skrevet

Klart han skal lære å ikke røre treet, akkurat som han skal lære å ikke røre all annen julepynt. Det var det med å telte det over seg, i tillegg til kombinasjonen vann og strøm. Mulig vi dropper å ha lys på det hele tiden, og har minimalt med vann i.

Skrevet

Klart han skal lære å ikke røre treet, akkurat som han skal lære å ikke røre all annen julepynt. Det var det med å telte det over seg, i tillegg til kombinasjonen vann og strøm. Mulig vi dropper å ha lys på det hele tiden, og har minimalt med vann i.

"Man kommer ganske langt med sunn fornuft, en positiv innstilling, og kanskje litt sjokolade nå og da. :D"

Sunn fornuft? hihihihi...

Og så er du så redd for juletreet? :D

Skrevet

Her har treet stått oppreist hvert år og overlevd både unger og katt i toppen.

Pass på å ha en tung, stødig fot og syng julesanger for full hals!

Det går så bra så, ingen grunn til å krisemaksimere :)

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Hva er problemet? Den tanken har faktisk aldri slått meg. Jeg kjenner ingen som dropper juletreet fordi de har barn.

Skrevet

Jeg vet ingen som har droppet juletre pga barn i huset.

Men jeg vet flere som dropper det, nettopp fordi der IKKE er barn i huset :)

Skrevet

Har aldri hverken sett eller hørt om barn som har veltet et juletre jeg. At de rører litt ved pynten gjør da ingenting. Min lille pode var såå overveldet av det fine treet at han ble jo bare stående og måpe :P

Hehe så konklusjonen må bli... pynt treet så fint at øynene nesten triller ut :D

Skrevet

Min gutt prøvde seg på treet i fjor. Han stakk seg på en barnål, og så var det overstått. Ble ikke mer trepilling :P

Skrevet

Vi tjorer juletreet i taket. Da er vi sikkre på at det ikke velter. Det er imidlertid ikke små barn som er problemet men katten og noen ganger litt vill sistenleking blant de voksne i juleselskapene ;-). Fungerer i hvertfall veldig greit.

Vi legger også ledningen til lyset i taket slik at vi slipper at noen snubler i den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...