Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #1 Skrevet 4. september 2012 Ala virus(f.eks rootkitvirus) eller generell treg maskin. Kjøper dere bare ny maskin, leverer den til reperasjon eller fikser dere den selv? Jeg blir bare litt overgitt over at folk jeg kjenner kjøper ny eller sender til reperasjon når de ikke har råd til det. Man kan lese seg opp på nett og fikse det selv på en kveld eller to. Det koster fort 1500 kr å ta recovery(drep og start på ny) hos databedrifter. Noe som er veldig enkelt når man har lest litt først! Har man bare interesse for å bruke pcen, men ikke forstå den? Vi blir jo aldri kvitt pc i framtiden, så dette er jo egentlig viktig..
Frøken Ubesluttsom Skrevet 4. september 2012 #2 Skrevet 4. september 2012 Jeg har en samboer som som regel fikser alt med dataene. Både har i huset og for venner og kjente.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #3 Skrevet 4. september 2012 Jeg prøver å fikse det selv. Googler og spør datakyndige folk jeg kjenner. Går det ikke, så leverer jeg den på rep om det er en garantisak. Er det kun virus, så får jeg noen jeg kjenner til å fikse den. Kjøper ikke ny maskin bare pga småproblemer. Jeg driter ikke penger. Blir og overgitt. Mamma er litt sånn. Her om dagen så funket ikke laderen, og da var det rett på butikken for å kjøpe ny. Istede for å prøve å fikse problemet, eller enda bedre, kjøpe ny lader.. Blir veldig oppgitt der. Fikk heldigvis snakket henne til fornuft, og fikset laderen.. Var jo ikek store problemet.
Gjest Mentha Skrevet 4. september 2012 #4 Skrevet 4. september 2012 Fikser selv eller spør mannen. Det er voldsomt bruk-og-kast samfunn vi lever i, og jeg synes det er forferdelig.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #5 Skrevet 4. september 2012 Mannen min er datamann så han fikser det som er mulig å fikse, da helst det som er programrelatert. På fysiske problem/feil får vi servicemann på døra(har superforsikring på pc'en som dekker veldig mye.)
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #6 Skrevet 4. september 2012 Enten fikser jeg, samboeren min eller pappan min den. Trenger ikke være kjempe datakyndig eller noe for å gjøre det selv.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #7 Skrevet 4. september 2012 Mannen fikser det siden det er han som jobber med data.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #8 Skrevet 4. september 2012 Jeg kjøper ny data da jeg ikke har tålmodighet til å bruke/ reparere en treig data, og det har jeg råd til. Men ellers i hverdagen velger jeg ofte brukt fremfor nytt, og nesten hele huset mitt består av interiør fra bruktbutikker, loppemarked osv. Kaster også sjeldent mat
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #9 Skrevet 4. september 2012 Jeg må klare det selv da mannen er analfabet på data. Så her er det bare å lese seg opp. Har spart noen tusen kroner på dette de siste ti årene
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 4. september 2012 #10 Skrevet 4. september 2012 Fikser det stort sett selv. Eneste gang jeg har sendt inn til rep. var da harddisken brant opp, men det var en fabrikkfeil så jeg fikk den på reklamasjon.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #11 Skrevet 4. september 2012 Jeg har jobb-pc, så da tar jeg den med til servicedesken og får de barske mannfolka til å fikse den for meg!
Gjest Hercule Poirot Skrevet 4. september 2012 #12 Skrevet 4. september 2012 Har heldigvis aldri hatt seriøse pc-problemer. Siden pc-ene jeg har brukt de siste 7 årene har vært maskiner via jobben, så har disse også så gode antivirusprogrammer at vi unngår virus og denslags dritt. Vel - en harddisk har krasja for meg da, og da fikk jeg ny pc dagen etter. De største problemene jeg ellers opplever med pc, er at batterikapasiteten fort blir forholdsvis dårlig, men det er vel forklarlig, siden vi kobler oss til og fra dockingstasjoner mange ganger pr. dag, pga. skifte av rom.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #13 Skrevet 4. september 2012 Heldigvis har jeg en mann som er veldig flink med pc og kan ordne det meste, men jeg har også lært meg til å prøve en del selv. De gangene jeg har kjøpt meg ny pc, er det fordi den forrige er helt død og såpass gammel at det uansett hadde vært på tide å bytte den ut.
Papegøyeblomst Skrevet 4. september 2012 #14 Skrevet 4. september 2012 Prøver å få det til selv - hvis det ikke går, ringer jeg broder`n eller spør kompisen min kenneth :-).. Som begge er super-nerder hehe
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #15 Skrevet 4. september 2012 Skal ærlig innrømme at jeg har kjøpt ett par nye maskiner på grunn av virus Men har somregel også skyldt på at de var gammel, og at det var et varsel om at jeg bare MåTTE kjøpe ny Men hadde nok sendt inn til datafolk om jeg hadde fått virus etter f.eks bare ett par uker eller noe, men er noe annet når pcen begynner å bli 2-3-4 år. Har 3 datamaskiner nå, og alle virker utrolig nok. De to første var skadet (treig, og jeg irriterte meg rett og slett over dem), og den siste (mac) har jeg giftet meg med! Den blir aldri skiftet, så den skal få seg en tur til datamann om noe skjer. Tørr ikke ordne opp i noe selv om det plutselig skulle komme virus eller noe i den duren. Jeg kommer bare til å slette alt jeg har, og det vil jeg ikke risikere Hilsen ei som er GRøNN på data!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #16 Skrevet 4. september 2012 Jeg er selv midt i 30 åra og hadde data sporadisk gjennom slutten av ungdomsskolen og noe på vgs. Ikke mye, da det var i startgropen. Dere som er ca 20, har ikke dere brukt data mer i skolen de siste årene? Blir dere ikke lært opp i å håndtere verktøyet dere skal bruke? Dette er jeg nysgjerrig på! HI
Gjest Siklerotte Skrevet 4. september 2012 #17 Skrevet 4. september 2012 Tja, akkurat virus klarer jeg å fjerne selv, men hvis det er noe annet galt så sender jeg sjelden til reparasjon, da gir jeg heller PC-en videre til en jeg kjenner som enten bruker PC-en selv, eller delene, og så kjøper jeg meg heller en ny. Men så har jeg tre PC-er tilgjengelig, så det er ikke alltid jeg gidder å fikse ting med en gang problemet oppstår, for jeg har heldigvis nødløsninger. Er absolutt ikke datakyndig, eller spesielt datainteressert, så gidder ikke å lære meg så altfor mye.
Gjest Siklerotte Skrevet 4. september 2012 #18 Skrevet 4. september 2012 Og nei, jeg lærte aldri å fjerne datavirus på skolen, eller å mekke PC.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #19 Skrevet 4. september 2012 Og nei, jeg lærte aldri å fjerne datavirus på skolen, eller å mekke PC. Hehe, tenkte ikke på å bytte vifte eller harddisk nei;) Men generell rens av trege maskiner og virusrens burde vært lagt inn i skolen syns jeg.
Gjest Siklerotte Skrevet 4. september 2012 #20 Skrevet 4. september 2012 Ja, klart, det burde vel være allmennkunnskap i seg selv. Men det er jo også en veldig god unnskyldning til å kjøpe seg en søt og ny data, og så kan noen som liker og mekke og styre, overta den andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå