Gå til innhold

Har du gitt opp hobbyen din etter barna kom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt inspirert fra en tidligere tråd jeg startet,så lurer jeg nå ganske greit på om du har valgt å gi opp hobbyen din etter barna kom.

Hvilken hobby har/hadde du?

Hvor mye tid i uken tar/tok dette?

Støtter mannen din deg i hobbyen?

Er det en dyr økonimisk hobby?

Til dere som har gitt opp hobbyen deres, hvorfor?

Er det slik at bare vi får barn så slipper alt vi ha,setter oss selv fullstendig bort og prioriterer alt annet en oss selv?

Hvor sunt er i tilfelle dette for egen mental helse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja desverre....den har gradvis bare forsvunnet. Jeg drev på med scrapbooking og elsker det. Men etter tre unger og en mann som jobber døgnet rundt er jeg for sliten når det endelig er fred i huset i 21 tiden om kvelden.

Skrevet

Jeg har ingen barn selv (enda) men går utdanningen til å bli Barnepleier, og ser flere og flere foreldre som kommer helt fortvilet når barnet har begynt og bli eldre og forteller om hvordan det hele føles maktesløst, at de savner slik det var før barnet kom,med hobbyer og aktiviteter for seg selv.

Vel...

Enkelte ting må man nok redusere litt på når barnet kommer, men å kutte ut en hel hobby? en interesse som er en del av personen du er, en del av livet ditt og en del av DIN identitet, det syns jeg voldsomt.

Den psykiske påkjenningen på sikt er enorm, om man ikke ivaretar egen mental helse.

Tid til å gjøre akkurat det DU vil uten å måtte ta hensyn til hverken mammarollen eller noe annet, det tror jeg er energipåfyll i hverdagen,og bidrar heller til økt trivsel for alle parter,en motsatt.

Selvfølgelig krever det planlegging, men med en god posjon samarbeid med mannen/konen sin, eventuelt besteforeldre,så skal man alltid få til å ofre en hobby noen timer i uka.

På lokale treningsenter som Elixia osv, tilbyr de også barnepass mens du trener.

En tur ut å gå/jobbe i skogen etter ungen(e) har sovnet mens mannen paser på hjemme,og omvendt, er også noe som fint lar seg gjøre om man klarer å samarbeide litt.

For min egen del driver jeg med hest,og denne hobbyen har jeg INGEN planer med å slutte med den dagen vi får barn.

Barnet skal få være i stallen,på kjøreturer med hesten, og etterhvert rideturer.

Jeg tror det handler mye om samarbeid og selvrespekt i hverdagen når man prøver å få endene til å møtes i en hektisk hverdag.

Det verste man kan gjøre er å glemme seg selv.

Skrevet

Nei. Jeg fikk meg en hobby etter at jeg fikk barn. Hva det er, vil jeg ikke si da jeg har blitt gjort til latter pga det her inne tidligere..

Skrevet

Mine hobbyer ble lagt på is når jeg fikk barn ja. Snart 4 år og 2 barn siden nå Jeg drev litt med søm (quilting og litt klær.) Samt at jeg så smått hadde startet med scrapping, noe jeg hadde store planer om å gjøre mye når babyen kom. Vel vel, har ikke scrappet en eneste ting.

Jeg har fått to barn som ikke har vært særlig flinke til å sove, hverken dag eller natt, så jeg har rett og slett ikke hatt overskudd eller energi til å drive med noe. Så fort de har vært i seng på kvelden har sofaen vært mitt tilholdssted de få timene før jeg har måttet finne sengen selv.

Nå er begge barna i barnehage på dagtid og jeg er enn så lenge hjemme(arbeidssøkende), så nå har jeg planer om å ta opp litt av syingen igjen. Men minstejenta sover fortsatt dårlig på natta, så jeg er ikke opplagt til så mye kjenner jeg. Det daglige husarbeidet krever også sitt. Men jeg trenger noe annet å fokusere på enn husarbeid og barn så jeg må bare prøve å komme i gang med noen prosjekt.

Scrappingen vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med, har lyst, men det var det å komme i gang. Får kanskje prøve å få bilder inn i barnas album og babybøker først :P

Skrevet

#4...gjort til latter på grunn av hobbyen din? Hvor lavt kan folk her inne synke egentlig......?

Skrevet

13:43:

Trist at du har møtt slike negative tilbakemeldinger her på forumet.

Det viktigste med en hobby er ikke hva andre syns,men at du har glede og nytte av den :)

Så får andre sitte der med skjegger i postkassa og angre på at de muligens ikke tenker ut av boksen selv:)

Tommel opp for anderledes hobbyer :)

13.44:

Nei jeg tror ikke det er sunt på en plass og kun fokusere på barn og husarbeid.

Tid til å gjøre egene ting er gull verdt,og virkelig noe de aller fleste trenger.

Skrevet

Har faktisk fått mer hobbyer etter barnet ble født, enn før. Hehe.

Nå liker jeg å pussle med litt forskjellig på kveldstid. Kommer meg jo som regel ikke noen vei etter kl. 19.00 uten å måtte planlegge med samboer, og jeg trenger noe å slappe av med. Jeg leser mye bøker, og har alltid gjort det. Nye hobbyer er scrapping, div forum, osv. I tillegg har jeg begynt å spille fotball en kveld i uka med andre "slitne" husmødre. :P Felles for oss er at vi har menn som jobber sammen, og spiller fotball på bedriftslaget. Og nå gjør vi det samme. :) Ingen av disse hobbyene er veldig dyre (er ikke så inn i scrappingen at jeg handler så mye enda) og fotballen tar ikke så mye tid. Er jo snakk om 1,5 time en gang i uka. Mannen bryr seg ikke, eneste er vel at han er redd for at vi skal knuse de da. :P

Skrevet

13:43 her

Jeg trives godt med hobbyen og føler det kommer til å bli en stor del av livet mitt fremover. Jeg er ikke sur eller noe over kommentarene jeg fikk her inne, synes mer synd på de når de er så lite opplyste ;)

Skrevet

Njah, spørs hva man legger i det.

Hobbyen min er hund, hundetrening, hundeutstilling etc.

Har selvsagt hunden fremdeles, men treningen er mer i privat regi, og utstilling har jeg sluttet med pga at hunden ikke liker det- og dessuten nå er kastrert på sine gamle dager, og derfor ikke kan stilles.

Men den dagen han er borte og jeg evt får meg ny hund, begynner vi på'n igjen. ;)

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Min hobby var å stå på alpint, det er det enda. Men Mille var så liten i fjor så da ble det ikke noe, men i år kan hun både ha barnevakt og bli med å stå på ski selv siden hun nå kan både løpe og gå. Så jeg håper hun vil like det siden det er en stor del av livet mitt og jeg sto aktivt tidligere.

Sang er også en hobby jeg har, men det går nå mest i privatkonserter for Mille.

Veldedighet har blitt en enda større hobby etter jeg fikk barn fordi jeg nå er mye mer hjemme enn før og kan gjøre noe fornuftig på kveldene istedenfor å bare se på tv.

Det er litt dyrt, for det koster en del å sende ekser med klær/utstyr til andre land, spesielt Afrika og Asia. Men sender så ofte jeg har penger til overs.

Før malte jeg mye, men det har jeg sluttet med. Det savner ejg iblant. Men jeg har ikke plassen til det nå. Jeg orker ikke ha en leilighet som ser ut som et tusentalls uferdige prosjekter. og jeg er for late til å rydde opp og ned hver gang så da blir det til at jeg ikke maler i det hele tatt nå.

Bakte mye før, baker mye enda. Mer nå enn før. Jeg er bundet til huset på en annen måte nå enn før så jeg har mye mer hjemmetid og flinkere på å bruke den på hobbyer nå enn før. Før jeg fikk barn sov jeg kun hjemme og var overalt alle andre steder ellers.

Dette kan selvsagt endre seg om noen år da snupsi har aktiviteter på kvelden og er oppe lenger, men forløpig har jeg masse egentid til å gjøre det jeg vil :)

Har ingen mann, men hadde ejg hatt det skulle han selvsagt støttet meg i det jeg gjorde.

Skrevet

Jeg har ikke gitt opp hobbyen min selv om jeg har barn. Koster meg ikke noe heller.

Jeg skriver og tegner :)

Hmm, jo kanskje det koster litt i matrialer, men ikke mer enn jeg har råd til. Det tar den tiden det tar. Noen ganger kan jeg sitte i timesvis om kvelden og ikke gjøre annet, andre ganger blir jeg fort lei :)

Mannen min...tja. Han har ikke noen formening. Selv finner han dette like intressant som en myglet løk :P

Skrevet

Har bare hatt baby i 3 mnd, da...og hobbyene har ikke blitt prioritert. Før malte jeg endel bilder og har laget mye smykker... Håper jeg får tid og lyst til det igjen når livet normaliserer seg litt. Nå brukes all ledig tid på husarbeid og søvn.

Skrevet
Jeg har ingen barn selv (enda) men går utdanningen til å bli Barnepleier, og ser flere og flere foreldre som kommer helt fortvilet når barnet har begynt og bli eldre og forteller om hvordan det hele føles maktesløst, at de savner slik det var før barnet kom,med hobbyer og aktiviteter for seg selv. Vel... Enkelte ting må man nok redusere litt på når barnet kommer, men å kutte ut en hel hobby? en interesse som er en del av personen du er, en del av livet ditt og en del av DIN identitet, det syns jeg voldsomt. Den psykiske påkjenningen på sikt er enorm, om man ikke ivaretar egen mental helse. Tid til å gjøre akkurat det DU vil uten å måtte ta hensyn til hverken mammarollen eller noe annet, det tror jeg er energipåfyll i hverdagen,og bidrar heller til økt trivsel for alle parter,en motsatt. Selvfølgelig krever det planlegging, men med en god posjon samarbeid med mannen/konen sin, eventuelt besteforeldre,så skal man alltid få til å ofre en hobby noen timer i uka. På lokale treningsenter som Elixia osv, tilbyr de også barnepass mens du trener. En tur ut å gå/jobbe i skogen etter ungen(e) har sovnet mens mannen paser på hjemme,og omvendt, er også noe som fint lar seg gjøre om man klarer å samarbeide litt. For min egen del driver jeg med hest,og denne hobbyen har jeg INGEN planer med å slutte med den dagen vi får barn. Barnet skal få være i stallen,på kjøreturer med hesten, og etterhvert rideturer. Jeg tror det handler mye om samarbeid og selvrespekt i hverdagen når man prøver å få endene til å møtes i en hektisk hverdag. Det verste man kan gjøre er å glemme seg selv.

Jeg har selv drevet med hest i mange år, men nå får jeg det bare ikke til. Jeg har vært alenemor siden frøkna var baby og gikk tre år på høyskole for å utdanne meg. Nå er jeg ferdig utdannet, men har ikke funnet jobb ennå. Jeg har hverken penger eller tid til hest lengre. Skal jeg feks ha hest på halvfor så er det ikke penger til å betale barnehage eller andre viktige utgifter. Forhåpentligvis bedrer økonomien seg når jeg kommer i jobb, men tidsproblemet er der fremdeles.

Kjenner på at jeg trenger å ta mer vare på meg selv og ville trent på elexia, men det er DYRT!

Jeg er enig i prinsippet ditt at vi bør ikke glemme oss selv, men det forutsetter gjerne at man har andre rundt seg som kan passe barna.

Skrevet

Nei, er du gal.

Min store lidenskap og hobby er bøker, jeg leser uhyggelig mye.

Jeg bruker en del penger på bøker, men siden jeg jobber i bokbransjen får jeg også mye gratis lese-eksemplarer.

Mannen min synes nok jeg sitter mye med nesa i en bok, men har aldri sagt noe på det.

Jeg velger å prioritere lesing foran andre ting, jeg ser f.eks nesten aldri på TV.

Skrevet

Jeg har sluttet med en av de større hobbyene mine ja. Drev med "laiv" (levende rollespill), og siden mannen min ikke drev med det synes jeg det ble for slitsomt å fortsette. Laiver er som oftest ikke lagt opp til å ha med barn, og i hvertfall ikke at man har med flere enn ett alene, og en laiv varer normalt fra 3-5 døgn. Nå er det gått for lang tid, jeg er ikke inne i miljøet lenger og har ikke samme interessen heller.

Ellers har jeg fortsatt med en del hobbyer som å lese bøker, være med venner, sy litt innimellom osv, det er billige hobbyer som lett lar seg kombinere med småbarnstilværelsen. Kunne godt tenke meg å få noen nye hobbyer etter hvert, f.eks gå lange turer på fjellet osv, men det får bli om en liten stund når ting roer seg.

Skrevet
Jeg har ingen barn selv (enda) men går utdanningen til å bli Barnepleier, og ser flere og flere foreldre som kommer helt fortvilet når barnet har begynt og bli eldre og forteller om hvordan det hele føles maktesløst, at de savner slik det var før barnet kom,med hobbyer og aktiviteter for seg selv. Vel... Enkelte ting må man nok redusere litt på når barnet kommer, men å kutte ut en hel hobby? en interesse som er en del av personen du er, en del av livet ditt og en del av DIN identitet, det syns jeg voldsomt. Den psykiske påkjenningen på sikt er enorm, om man ikke ivaretar egen mental helse. Tid til å gjøre akkurat det DU vil uten å måtte ta hensyn til hverken mammarollen eller noe annet, det tror jeg er energipåfyll i hverdagen,og bidrar heller til økt trivsel for alle parter,en motsatt. Selvfølgelig krever det planlegging, men med en god posjon samarbeid med mannen/konen sin, eventuelt besteforeldre,så skal man alltid få til å ofre en hobby noen timer i uka. På lokale treningsenter som Elixia osv, tilbyr de også barnepass mens du trener. En tur ut å gå/jobbe i skogen etter ungen(e) har sovnet mens mannen paser på hjemme,og omvendt, er også noe som fint lar seg gjøre om man klarer å samarbeide litt. For min egen del driver jeg med hest,og denne hobbyen har jeg INGEN planer med å slutte med den dagen vi får barn. Barnet skal få være i stallen,på kjøreturer med hesten, og etterhvert rideturer. Jeg tror det handler mye om samarbeid og selvrespekt i hverdagen når man prøver å få endene til å møtes i en hektisk hverdag. Det verste man kan gjøre er å glemme seg selv.

Jeg er egentlig ganske enig med deg, men hvor gjennomførbart ting faktisk viser seg å være er helt umulig å forutsi. Alle barn er ulike. Noen klarer å fortsette å drive med f.eks hest, mens veldig mange må gi seg av utallige ulike grunner. Når babyen din kommer kan det være den har kolikk, du ikke sover mer enn 2-3 timer i døgnet de første månedene, babyen henger i puppen hele tiden og blånekter å ta flaske, at du ikke klarer tanken på å overlate babyen til noen andre i noen timer osv av ting som virker helt utenkelige for deg nå. Du kan få et barn som er spinnvill og ikke liker dyr, bare plager dem, og blir helt umulig å ta med seg i stallen. Men, du kan også være heldig og få en baby som bare spiser og sover, tar flaske, er rolig og enkel og blir like rolig og enkel når h*n blir eldre. Det viktige da er bare å ikke snakke nedsettende om de som ti slutt gir opp fordi de blir for sliten til å fortsette. Du kan aldri vite hvordan andre har det, og jeg kjenner det provoserer meg litt at du framstiller ting så såre enkelt og nærmest er litt nedlatende mot de som ikke orker å fortsette hobbyen sin når du ikke en gang har fått barn enda. Og da bare ett barn i første omgang, jo flere barn, jo travlere også vet du ;)

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Den store hobbyen min var en frivillig organisasjon som drev med omplassering av hunder. De siste årene før jeg fikk barn ledet jeg denne.

Dette måtte jeg gi opp da jeg fikk barn. De var ikke sikkert å ta ukjente hunder inn i huset lengre, og kunne ikke hente hunder rundt i landet til alle døgnets tider.

Men vi får se hva som skjer når barna blir litt eldre!

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hobby(er):

Tegning og skrive dikt/novelle osv

Har helt klart fått mindre tid til dette, siden jeg er alene med ungene 4 dager i uka, og en god del de resterende 3 også. Men jeg prøver uansett å holde fast ved dem. Tegningen er noe jeg tjener en liten slant på i ny og ne, ved å ta på meg tegne prosjekt, entet protrett bilder, tatoveringer eller noe annet. Og skrivingen.. Vel, jeg håper på å nå frem til en roman en dag ;) Har nå en del skriverier liggende, men har en roman jeg har skrevet på en stund nå, som jeg har 7 hele kapittel av, som jeg nå prøver å psyke meg opp til å vise noen som kan dette med skriving av romaner ol (har kontakter, både innenfor bøkenes verden og kunstens verden) Kanskje det blir en forfatter ut av meg ;)

Og ta det med ro, pc'n jeg bruker til dette, har rettskrivings program, men den brukes ikke til noe annet enn å skrive da..

Hvertfall, prøver å legge inn 10-45 minutter pr dag til hobbyene :)

Skrevet

Mine hobbyer er dans, sang og håndarbeid (brodering, sying, strikking osv). Jeg har ikke kuttet ut noen av hobbyene, men noen av hobbyene får mindre tid. Feks før jeg fikk barn danset jeg 2 timer (eller mer) minst 5 ganger i uken, og det går ikke med barn akkurat.

Skrevet

Hest.

Brukte minst et par timer hver kveld.

Han støttet meg økonomisk.

Hadde ikke økonomi mer til å drive med hest.

Men nå når jeg forhåpentligvis får jobb igjen, vil økonomien rette seg opp så jeg får råd til hest :)

Hest betyr mye for meg. Den fysiske aktiviteten og det å bare komme seg ut av huset og kose seg. Koble litt av :)

Hest har vært en del av livet mitt så lenge jeg kan huske.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Nei, jeg har ikke gitt opp noe, da hadde jeg vært et veldig ulykkelig menneske. Har mindre frihet til å gjøre som jeg vil, og tiden kan jo være et problem, men det går i stor grad på prioriteringer.

Skrevet

Har to hobbyer, hekling og skriving. Tid til å drive med dette er helt klart blitt redusert, men jeg har ikke lagt det helt på hylla. Studiene derimot tar mye mer tid bort fra hobbyene mine enn barna gjør. Det er litt altoppslukende å få barn, og en stund av livet var barna liksom alt jeg tenkte på. Det var godt å komme i gang med å ha noe annet å tenke på.

Skrevet

Min største hobby er friluftsliv, og det har jeg fortsatt med, om enn i en mer barnevennlig form. Mannen er også friluftsentusiast. Barna har blitt dratt ut på tur i skogen, på fjellet og i fjæra fra de var babyer. Fra 0,5 års alderen har de vært med på teltturer. Om vinteren går vi på ski med pulk, vi kan ikke lenger gå fjellene opp og ned som før, men ungene blir tidlig flinke. Vi kjører også litt alpint, står på skøyter, sparker, sykler, ror, klatrer mm sammen med barna. Deilig med en hobby hele familien kan ha sammen.

Skrevet

Litt inspirert fra en tidligere tråd jeg startet,så lurer jeg nå ganske greit på om du har valgt å gi opp hobbyen din etter barna kom.

Hvilken hobby har/hadde du?

Hvor mye tid i uken tar/tok dette?

Støtter mannen din deg i hobbyen?

Er det en dyr økonimisk hobby?

Til dere som har gitt opp hobbyen deres, hvorfor?

Er det slik at bare vi får barn så slipper alt vi ha,setter oss selv fullstendig bort og prioriterer alt annet en oss selv?

Hvor sunt er i tilfelle dette for egen mental helse?

Jeg holdt på med hester. Det tok meg 7 dager i uka. Har og hadde ingen mann. Og ja, det er en veldig dyr hobby.

Sluttet tvert når jeg ble gravid. Var redd for å falle av hesteryggen. Men det som var hovedgrunnen til at jeg sluttet var økonomien. Solgte hesten min, og har enda ikke blitt gjenoppta min hobby, noe som egentlig er ganske trist. 3 år uten det jeg brukte hver bidige dag i mitt tidligere liv på. Det sliter litt i nervene ja...

Jeg tror jeg trenger å komme meg tilbake på hesteryggen. Jeg ønsker det veldig mye nå. Nå er også min datter stor nok til å være med i stallen. Men egen hest ønsker jeg meg ikke enda. Kun besøke stall noen ganger og ri noen ganger:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...