Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 4. september 2012 #1 Skrevet 4. september 2012 Da beveger vi oss inn i en fase jeg er totalt grønn på, potte trening! Gutten vil ikke bæsje i bleia lenger, og i går dro han det til nye "høyder", da han hentet bæsjen ut av bleia og slengte det på gulvet ved to anledninger (en gang i bhg, og en tur i går kveld) Så nå blir det kjøpt inn potte på fredag. Før dette skal jeg prøve å følge opp ved alle anledningene og få han på do (har barnesete på doen) Så, hva bør man huske på, noen med "beste første møte med potta" råd eller noe? Synes det er tidlig, men heller potta og etter hvert bleiefri, enn at han skal holde på som i går :-/
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 5. september 2012 #3 Skrevet 5. september 2012 dytter litt på denne jeg, med håp om litt tips
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #4 Skrevet 5. september 2012 Da beveger vi oss inn i en fase jeg er totalt grønn på, potte trening! Gutten vil ikke bæsje i bleia lenger, og i går dro han det til nye "høyder", da han hentet bæsjen ut av bleia og slengte det på gulvet ved to anledninger (en gang i bhg, og en tur i går kveld) Så nå blir det kjøpt inn potte på fredag. Før dette skal jeg prøve å følge opp ved alle anledningene og få han på do (har barnesete på doen) Så, hva bør man huske på, noen med "beste første møte med potta" råd eller noe? Synes det er tidlig, men heller potta og etter hvert bleiefri, enn at han skal holde på som i går :-/ Hvor gammel er han da? Jeg ville nok egentlig droppet potta og gått rett på doen, da slipper du dobbel avvenning/opptrening, og det blir også enklere ift. barnehagen. Har ingen erfaring med potte, vi gikk rett på do med barnesete.
Underveis --> Skrevet 5. september 2012 #5 Skrevet 5. september 2012 Tror jeg ville gjort det enkelt: Si til ham at om han må bæsje, så kan han bruke potte, eller do, for da slipper han å få bæsj i bleia. Så ser du hva som skjer ;-) Høres jo ut som om han synes bæsj er ekkelt, så om han skjønner konseptet, så skal du se det går av seg selv! Putta er praktisk å ha fordi den kan stå på f.eks stua. Lettere for de å huske at den finnes om de ser den hele tiden.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 5. september 2012 #6 Skrevet 5. september 2012 Han er 18 mnd. Saken er den, at potta er noe enklere, siden jeg må ta meg av lillesøstra hans også, potta kan man ha like ved.. Ikke bare bare med 12,5 mnd mellom ungene, og bhg sier de kan følge opp med begge deler uten problem..
My_my Skrevet 5. september 2012 #7 Skrevet 5. september 2012 Her begynte vi med å la henne bli med inn på badet når en av oss skulle gjøre "stort"... Tror hun syns det var fasinerende å høre at det plompet i do, og da ville hun også prøve (var ca 2 år da vi såvidt begynte). Vi passet på å sette henne på do etter måltidene, hun hadde ofte behov etter frokost om morgenen..., og etterhvert begynte hun å si fra selv at hun måtte bæsje. Tror hun fant ut at det var ubehagelig å ha det i bleien. Vi kjøpte forresten potte til henne først, men denne var totalt uinteressant, og hun nektet å sitte på den i det hele tatt, så dosete ble redningen her. Nå har hun akkurat begynt i ny barnehage, og sliter litt med å knytte seg til de ansatte (stor avdeling og mange voksne å forholde seg til), så vi har hatt et lite tilbakefall. Men hun går uten bleie om morgenen og om ettermiddagen, og det går kjempebra! Vi har introdusert klistermerkebelønning for hver gang hun sier fra og tisser eller bæsjer på do. Også er vi selvfølgelig påpasselig med å spørre om hun vil på do før og etter måltider, og ellers når det har gått en time eller to. Hadde en drøm om at hun skulle være bleiefri til lillesøster kommer (termin om 6 dager), men det kommer nok ikke til å gå. Forhåpentligvis blir hun mer og mer trygg på damene i barnehagen, og vi kan få litt hjelp derfra også etterhvert! Også håper jeg bare at hun ikke får tilbakefall når babyen komme og hun ser hvordan det fungerer der...! Lykke til med en bleiefri tilværelse!
SagflisiHåret Skrevet 5. september 2012 #8 Skrevet 5. september 2012 Vi kjøpte potte og så gikk vi samtidig og tisset. "nå må du vise mammma osv". Prøvde å gjøre tissing på potte (og do inniemllom) til noe spennende. I tillegg tisset hun mye ute: vannet blomster, tisset i kumlokk osv slik at det ble en artig ting.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 5. september 2012 #9 Skrevet 5. september 2012 Takk for tips dere.. Finner det så vanskerlig å skulle klare å komunisere frem dette med å gå på do/potte til guttungen, han er jo kun 18 mnd, og konseptet "må du på do" eller "må du bæsje" er vist totalt uforståerlige.. Så det blir til at jeg går og tolker han, om han prøver å gjemme seg litt bort, med en bestemt mine, så tar jeg han med på do, gjorde dette i går, og i dag tidlig, i går ville han ikke bæsje på do, og lot det komme i bleia etterpå, derimot er det vist stas å tisse på do da.. I dag bæsjet han på do, og startet å gråte, likte vist ikke "plopp" lyden, virket nesten redd :-/
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 5. september 2012 #10 Skrevet 5. september 2012 Sa ifra i bhg i dag da, at han mistrives med bæsj i bleia, så de skulle vist prøve å ta hen med jevnt på do, de har også potte, men siden vi ikke har det til rådighet hjemme, så skulle de vente med den..
Anonym bruker Skrevet 5. september 2012 #11 Skrevet 5. september 2012 http://www.bokkilden...=5310942&rom=MP suksess her i huset. Jenta vår er 20 mnd og nesten helt tørr:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå