Gå til innhold

Blodprosent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er 32 uker nå og fikk målt 9,1 i blodposent i dag. Er det ok eller bør jeg gjøre noen grep? Målte etter legetimen så fikk ikke noe tilbakemelding på det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed at når min blodprosent gikk under 10, så måtte jeg begynne med jerntilskudd. Forrige kontroll var jeg under er dermed begynt på jerntabletter.

Men hva "reglene" for dette er vet jeg ikke dessverre..

Skrevet

Man skal vel helst ligge mellom 9 og 12 når man er gravid, tror jeg... Kanskje du kan prøve å spise litt jernrike matvarer fremfor å ta tilskudd til å begynne med? Grønne grønnsaker, rødt kjøtt, grove kornprodukter og gjerne sammen med et glass appelsinjuice (ikke fra konsentrat) eller annet c-vitaminrik mat (da C-vitamin trigger opptaket av jern...). Eller så kan du kjøpe et tilskudd med lav styrke, da slipper du kanskje unna magetrøbbelet jerntabletter kan medføre... :o

Skrevet

Jeg ligger på ca 8 og tar jerntabletter annahver dag. Jordmor som anbefalte, men vær forsiktig med å ta jern uten lege/jordmors anbefaling! Jern påvirker blodets tykkelse, dvs evne til å føre næring gjennom morkaka fikk jeg beskjed om, så hvis du ikke fikk noen tilbakemelding, ring legen og hør før du gjør noe :)

Skrevet

Jeg har ofte høy blodprosent, men skrapt jernlager. Så når jeg skal til legen neste uke (ekstra kontroll) er det blant annet for å sjekke jernlager - blodprosenten var 10,8 i uke 32 - noe som er helt normalt i følge jordmor. Men det er viktig å følge med på jernlageret - for dersom det er lavt skal en alltid ta jern, selv om en har høy blodprosent i følge min lege. En må heller følges nøyere opp om blodprosenten øker for mye.

Jordmor sa til meg at under 10 settes tiltak igang for å øke blodprosenten når en er gravid. Men ikke vet jeg hva som er "regelen".

Var jeg deg ville jeg tatt en telefon til legen. Spesielt om du føler deg unormalt slapp og sliten. Lykke til!

Skrevet

Takk for svar dere ... Er litt stresset på det men har snakket med legen som mente det måtte opp ellers ble det snakk om litt blod. Jern tåler jeg ikke :( må prøve ned mat ... Kroppen har oppført seg rart de siste to dagene.. Urolig og vanskelig å konsentrere meg. Huff bekymrer meg litt gitt! 3. Svangerskap men aldri hatt det slik før ...

Skrevet
Takk for svar dere ... Er litt stresset på det men har snakket med legen som mente det måtte opp ellers ble det snakk om litt blod. Jern tåler jeg ikke :( må prøve ned mat ... Kroppen har oppført seg rart de siste to dagene.. Urolig og vanskelig å konsentrere meg. Huff bekymrer meg litt gitt! 3. Svangerskap men aldri hatt det slik før ...

Det går helt fint!

Brokkoli, spinat, grønnkål, linser, leverpostei, kjøtt generelt... Spis også gjerne appelsin, kiwi, paprika - C-vitaminrike matvarer ved siden av eller etterpå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...