Anonym bruker Skrevet 4. september 2012 #26 Skrevet 4. september 2012 Syns det er så ufattelig tåpelig at mange (ikke alle) lærere syter og bæret seg sånn over yrket sitt. De forsvarer det med mye papirarbeid, retting av prøver og forbredelser til undervisning hjemmefra o.l Men sannheten er at slik er det for mange yrkesgrupper, kanskje til og med de aller fleste. Sykepleiere fører rapporter, jeg som forsker føler at jeg ikke gjør annet enn å skrive og føre data, psykologier skriver pasientjournaler osv. En annen ting er at det er så "krevende" med sure foreldre og umulige ungdommer/barn. Når jeg tenker på krevende yrker ser jeg for meg folk som jobber med kreft, ambulansepersonell, brannmenn, politi osv.., ja, det er kanskje kjedelig med en vanskelige tenåringer eller en missfornøgd mor, men ikke krevende sett i forhold til et flertall av andre yrker.
mammakatten Skrevet 4. september 2012 #27 Skrevet 4. september 2012 Jeg tror mange foreldre ville fått seg et sjokk hvis de fikk være med i klasserommet en hel dag og se hvor mange barn som trenger hjelp og hvor lite en person når over alene. Vi må stille politikkerne til ansvar for at en lærer skal være alene med 28 elever er ikke noe ungene er tjent med.
LilleVilje Skrevet 4. september 2012 #28 Skrevet 4. september 2012 Det som mammakatten nevner her, er også noe jeg tror mange lærere kjenner på og som kan gjøre at flere klager. Man er alene på veldig mange elever, og skal klare å se alle sammen sine behov - men det er vanskelig å rekke over alle sammen. Dette er også noe som ligger til systemet, ikke til den enkelte lærer, for læreren kan ikke selv velge hvor mange elever han eller hun vil ha. Ofte blir man lærer fordi man virkelig vil jobbe med barn og unge, utgjøre en forskjell, få lov til å bety noe og være en viktig person - og mange opplever nok en helt annen virkelighet når de kommer ut i yrket enn det de ser for seg når de starter utdanningen. Hvor mange av mødrene her inne ville tatt på seg ansvaret for 28 7-åringer en hel dag? Og for mange lærere blir nok overgangen mellom de idealistiske tankene og virkelighetens verden vel stor.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 4. september 2012 #29 Skrevet 4. september 2012 Jeg klager ikke Få av mine kollegaer klager. Derimot har jeg noen ganger måtte forklare arbeidsmengden for å få en del til å forstå hvorfor vi har så mye undervisningsfrie perioder (fri, eller "ferie" som en del velger å kalle det), og med en gang jeg nevner at det er travelt når vi er på jobb, så får jeg hører at jeg klager... Jaja... Skal i hvert fall lære mine elever å skille mellom hva som er klaging, og hva som er å forklare noe til noen for å få dem til å forstå noe Derimot lurer jeg på hvorfor mange mener at "alle lærere" klager. Kjenner dere virkelig så mange lærere, eller har dere bare slengt dere på den gjengse og mediaskapte forventingen om at så klart må en hver som er lærer klage?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå