Gå til innhold

Hvorfor klager alle lærere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...på jobben sin egentlig?

Det er ikke det at jeg ikke skjønner at lærere har en kjempejobb men jeg har per idag ikke hatt gleden av å møte en lærer som ikke klager på jobben sin. Alle advarer andre til å utdanne seg til lærer, men samtidlig så slutter dem heller ikke i jobben sin.

At de har innarbeidet tid skjønner jeg men jeg kunne drept for så lang ferie.

Jeg tror det er mange yrker som har det minst like tøft som lærere, men det har på en måte blitt greit å klage som lærer.

Så jeg lurer på...er det virkelig så ille?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg syns jeg selv er modig som nå er på vei inn i det yrket. Jobber som lærer ved siden av studiene og må virkelig si at jeg er modig. Har allerede begynt å tenke på hva jeg kan omskolere meg til om en stund.

Skrevet
Jeg syns jeg selv er modig som nå er på vei inn i det yrket. Jobber som lærer ved siden av studiene og må virkelig si at jeg er modig. Har allerede begynt å tenke på hva jeg kan omskolere meg til om en stund.

Men hvorfor er det så ille egentlig, og hvorfor velger man isåfall dette?

Skrevet

Utrolig mye arbeid med elevene, utrolig mye arbeid utenom undervisninga. Papirer papirer papirer, foreldre foreldre, elever elever elever, andre lærere, konflikter hele tida. HELE TIDA! Ingen ressurser.

Læreryrket i Norge er i endring og det gjør alt så mye tyngre.

Skrevet

Kanskje du har mulighet til å jobbe inn tre ukers avspasering i løpet av året og gjennomføre en ekstra ferie. På den måten vil du jo ha det akkurat likt som lærerne.

Jeg har jobbet som lærer tidligere, men jobber nå med noe annet. Nå jobber jeg mye overtid og avspaserer når det passer meg i løpet av året. Det passer me mye bedre enn det heseblesende sirkuset i skolen :)

Skrevet

Men hvorfor velger man da den retningen? Fra innlegg nr 4 , og alle andre, får jeg vibben av at det kun er slitsomt.

Jeg selv har en kjempekrevende lederjobb med 50 ansatte. Fritid er bare å glemme og jeg kan dra meg i håret av alt stress. Men samtidlig elsker jeg jobben min, og brenner for å gjøre et godt arbeid.

Jeg føler ikke at mine lærerbekjente jobber mere enn andre...faktisk.

Annonse

Skrevet

Alle lærere klager ikke. Jeg klager ikke. Derimot får jeg masse slengkommentarer om at jeg bare har ferie, aldri jobber osv, og det liker jeg ikke fordi jeg jobber jo for den avspaseringen jeg får, og ender opp med å forklare i det uendelige. Mulig noen bare mååå kommentere slik av ren misunnelse, eller så tror de faktisk på det, men det er kun hvis noen påstår at jeg jobber mindre enn andre mennesker at jeg forteller at det er faktisk en del mer jobb i skoleukene, så det jevner seg ut ila et år.

Men jeg har aldri tatt det opp selv. Kveldsjobbing/helgejobbing/feriejobbing er trått, ja, men sånn er det bare. Det er tiden man har i klasserommet med elevene som er det morsomme med å være lærer :-) Og det er det jeg snakker om på eget initiativ.

Her du noen gang tenkt over om du innleder samtaler med lærere der du nærmest beskylder dem for å jobbe for lite, slik at de føler de må forklare at det er feil?

Skrevet

nr 7. Jeg har aldrig vært følt at ferien ikke er opptjent. Det er den helt sikkert. Jeg har heller aldri ment at lærere ikke står på og jobber hardt. For det tror jeg de aller fleste gjør.

Det er bare det at jeg aldri hører noe positivt med å være lærer. (Selv om du faktisk skriver her at det er morsomt til tross for hardt arbeid). Det er i grunn derfor jeg lurer, og da fremfor alt på hvorfor man velger dette yrket.

Skrevet

Jeg er lærer, og jeg elsker å være i klasserommet med elever, få til god undervisning, klare å få elevene i gang med å tenke selv, stille spørsmål, se hvordan de faktisk våkner opp. Tiden med elevene er fantastisk, og det er det som gjør lærerjobben til den desidert kjekkeste og mest utfordrende jeg har hatt (har bakgrunn fra andre yrker, kontor, lederjobb i administrasjon). Jeg pleier ikke å gå rundt og klage.

Men også jeg blir provosert når jeg får høre hvor lang ferie jeg har og hvor heldig jeg er og hvor lite jeg jobber. Jeg jobber inn tid og avspaserer slik alle andre gjør, forskjellen er bare at jeg kan ikke selv velge når jeg vil avspasere - jeg er nødt til å gjøre det i skolens ferier.

Det er mye som er i endring i skolen nå, og det er mye den samme problematikken som leger klager over: Alt for mye dokumentasjonskrav og papirarbeid (som ikke var der før) gjør at man får mye mindre tid med pasientene som lege, og elevene som lærer. Og for mange lærere er det utrolig frustrerende å få mer skjematid og mindre tid med elevene.

På mange måter syns jeg det er bra med krav til dokumentasjon, det ligger en trygghet i det for både lærere og elever. Men de fleste lærere velger yrket sitt fordi de vil ha samhandling med elever, og når de ser at de ikke får det lenger (eller i hvert fall i mye mindre grad), er det mange som syns det blir tungt.

Men de eneste gangene jeg nevner noe om den faktiske arbeidsmengden, er når jeg blir provosert over de som tror læreryrket bare er en eneste lang ferie. Og jeg har hatt flere jobber tidligere, og har aldri i mitt liv jobbet så mye som etter at jeg ble lærer. Men tiden med elevene gjør det verdt det for meg.

Skrevet

Man velger jo yrket fordi det er morsomt å undervise :-) Så er det masse, masse kjedelig papirarbeid og en del psykisk slitsomme oppgaver (diverse konflikthåndtering) som er det arbeidsomme.

Hadde jeg bare kunnet undervise timene mine og kost meg med faget mitt og elevene mine, så hadde læreryrket udiskutabelt vært det morsomste og triveligste yrke på jord :-)

De som er lærere er ofte veldig glad i faget sitt og barn/ungdom. Jeg jobber på videregående, og der er de aller fleste lærerne helt tullete glad i sitt eget fag, og liker å få jobbe med å formidle det til elevene sine. De fleste trives sammen med elevene sine i klasserommet. Man bygger en helt egen relasjon til elevene sine, det finnes så utrolig mye flott ungdom, og alle er gode på bunnen. Man vil gjerne gjøre det man kan for at de skal lykkes så godt som mulig etter sine forutsetninger.

Hilsen #7

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg kjenner flere lærere og det eneste jeg noensinne hører dem klage på er at de ofte kan føle seg urettferdig behandlet med tanke på ferie, at mange mener at de jobber lite og at de er lei av urimelige krav fra enkelte foreldre. Ellers så trives de jeg kjenner veldig godt i jobben sin :)

Skrevet

Lærere har brukt år på å utvikle og opprettholde en suveren klagekultur!!

Skrevet

Takk, det var hyggelig å få noen positive sider av det:-)

Annonse

Skrevet

Ja, jeg er også på videregående, og er en av fagnerdene som virkelig elsker faget mitt og gjør alt jeg kan for at ungdommene skal syns det er i det minste nesten like kjekt som meg ;) Og det er helt topp å få lov til å gjøre andre mennesker interessert, nysgjerrige og våkne fordi du har snakket om noe du brenner for!

Til deg som sier at lærere har utviklet en klagekultur: Det er helt klart at det finnes lærere som har låst seg litt fast i denne klagingen, kanskje særlig etter reformen i 2006, fordi de syns det er vanskelig å tilpasse seg endringene. Jeg ser selv kolleger som jeg syns har feil fokus i jobben sin, når de fokuserer på hvor vanskelig alt har blitt. Men det gjelder på langt nær alle. Det er jo slik at de som roper høyest, ofte er de som blir hørt, og vi som trives og som elsker å få til en god samhandling med elever, kan nok bli flinkere til å rope høyere.

Forøvrig kan jeg anbefale alle å prøve å stå foran i et klasserom med 30 17-18-åringer og forsøke å få dem engasjert i noe. Lykkefølelsen når du får til det, den kan du leve lenge på! :)

Skrevet

Ooooh, ja det er nærmest en eufori når du får til en skikkelig bra time og elevene er helt med :-D Jeg spretter alltid bortover gangene med et tåpelig smil i fjeset i minst en halvtime etter sånne timer :-) Og jeg har norsk, som er hat-fag for mange ;-) Hah, nå gledet jeg meg plutselig veldig til norsktimene mine i morgen, elevene får nok en litt overstadig lærer imorgen, ja!

Skrevet

Elevene er grunnen til at man ikke slutter:-) Når d er sagt er dag faktisk 11000 lærerutdannede mennesker i Norge i dag som jobber med noe annet.

Skrevet

Jeg er lærer, og selv om jeg mistrivdes med det så klagde jeg ikke. Jeg utdannet meg til lærer fordi jeg ville jobbe med barn, istedet endte jeg opp med å jobbe litt med barn, og ellers en haug med papirer og en haug sure og krevende foreldre. Grunnen til at jeg holdt ut så lenge som 3 år (3 år er lenge når du mistrives med noe) var fordi jeg håpet at min kommende erfaring skulle gjøre meg tryggere (feks i forhold til krevende foreldre). Erfaringen, det lille jeg fikk på 3 år, hjalp ikke, jeg lå fortsatt søvnløs pga foreldrene.

Skrevet

Jeg er også lærer og stortrives med det. Jeg elsker å være i klasserommet og få til god undervisning. Elevene gir meg ny energi og jeg har det helt topp.

Men som andre skriver, så var det det jeg utdannet meg for. Jeg er ikke utdannet psykolog eller sosionom eller mekler. Jeg vil undervise. Når jeg er ferdig med undervisningen for dagen, elsker jeg å sitte på kontoret sammen med gode kollegaer og lage fantastiske undervisningsopplegg. Det er bare så synd at det ikke alltid lar seg gjennomføre fordi jeg har så mange papirer og unødvendig tull som jeg må fylle ut.

Hver uke har jeg en bindingstid som jeg må være tilstede på skolen. Det er 33 timer. Av de timene har vi i utgangspunktet 26 timer undervisning. Er du kontaktlærer får du en time nedsatt. Altså 25 timer. Jeg som i tillegg har en del elever ned iop har enda en time nedsatt. Ergo 24 timer undervisning. Utover dette har vi 10 timer som er ubundet. Det betyr at vi kan velge om vi vil jobbe på skolen eller hjemmefra. Det tilsvarer 43 timer arbeidsuke. Av alle de timene har jeg altså bare 24 timer undervisning.

Jeg bruker altfor mye tid på skjema, foreldre, møter ed BV, +++ veldig få timer går med til å forberede undervisning og det er veldig synd.

Det er dette lærerne klager på.

De fem timen som vi jeger ekstra hver uke, får vi ut i avspassering på høsten, vinteren og sommeren. Vi har ikke mulighet for å få dette ut i penger.

Andre yrker jobber også en del mer enn 37,5 timer. Men de aller fleste yrker får vertid for dette. Det får ikke vi.

Jeg er fornøyd med at jeg avspasserer den tiden jeg gjør, men jeg avspasserer ikke fordi jeg har så mye undervisning. Jeg avspasserer fordi mange foreldre og byråkratiet gjør at jeg må fylle ut skjema på skjema.

Jeg klager på at jeg har for lite tid i klasserommet, for det er det som er å undervise, og det er en fantastisk jobb.....

Skrevet

To viktige grunner til at lærerene klager mye tror jeg er for det første at alle har et forhold til yrket. Alle har en mening om hvordan det er og hva de driver med. Å snakke om yrket sitt til andre blir derfor mer naturlig for lærere enn for mange andre grupper.

I tillegg tror jeg det har mye med kultur Å gjøre. Det er mange kvinlige lærere og kvinner har ofte en tilbøylighet til Å bruke offerrollen som hersketekknikk of\g pressmiddel. Det samme gjalt i stor grad for sykepleiere for noen År siden. Der virker det som om de delevis har klart Å snu trenden. De ytrer seg ikke like neggativt som tidligere. Lærere derimot kjører fortsatt denne strattegien i hÅp om Å fÅ enda bedre lønn og arbeidsforhold.

NÅr det gjelder arbeidstid som er nevnt tidligere sÅ er et Årsverk for en lærer satt til 1687,5 timer mens det for de fleste andre grupper er 1750 timer.

En undersøkelse har ogsÅ vist at selv om lærere tror og føler at de jobber mye, sÅ bruker de færreste sÅ mye tid pÅ hjemmearbeidet som de skal i forhold til tariffavtalen.

Skrevet

Elevene er grunnen til at man ikke slutter:-) Når d er sagt er dag faktisk 11000 lærerutdannede mennesker i Norge i dag som jobber med noe annet.

Og grunnen til at de jobber med noe annet er at de ikke får bruke arbeidstiden sin på undervisning og forbereding av det. En forberedt lærer et alfa omega for om en undervisningsøkt går bra eller ikke. Har du ikke tid til å forberede deg, har du heller ingen forutsetning for at det skal gå bra i klasserommet.

Mange klager idag på uoppdragne elever, og det finnes en del av de, men har læreren tid til å forberede seg i steden for å fylle ut papirer, skrive rapporter ol. er sannsynlighetenfor at de ikke klager så mye på elevene, veldig mye større.

Skrevet

To viktige grunner til at lærerene klager mye tror jeg er for det første at alle har et forhold til yrket. Alle har en mening om hvordan det er og hva de driver med. Å snakke om yrket sitt til andre blir derfor mer naturlig for lærere enn for mange andre grupper.

I tillegg tror jeg det har mye med kultur Å gjøre. Det er mange kvinlige lærere og kvinner har ofte en tilbøylighet til Å bruke offerrollen som hersketekknikk of\g pressmiddel. Det samme gjalt i stor grad for sykepleiere for noen År siden. Der virker det som om de delevis har klart Å snu trenden. De ytrer seg ikke like neggativt som tidligere. Lærere derimot kjører fortsatt denne strattegien i hÅp om Å fÅ enda bedre lønn og arbeidsforhold.

NÅr det gjelder arbeidstid som er nevnt tidligere sÅ er et Årsverk for en lærer satt til 1687,5 timer mens det for de fleste andre grupper er 1750 timer.

En undersøkelse har ogsÅ vist at selv om lærere tror og føler at de jobber mye, sÅ bruker de færreste sÅ mye tid pÅ hjemmearbeidet som de skal i forhold til tariffavtalen.

Hver uke jobber jeg ganske mye mer enn det som er satt. Jeg har 26 elever og har 8 ulike lekseplaner å skrive. Jeg har derfor også 8 ulike opplegg i klassen som skal forberedes, kopieres ol. Men jeg trives med det. Det jeg derimot ikke trives med, er slike som mener at jeg ikke jobber slik jeg skal.

Skrevet
To viktige grunner til at lærerene klager mye tror jeg er for det første at alle har et forhold til yrket. Alle har en mening om hvordan det er og hva de driver med. Å snakke om yrket sitt til andre blir derfor mer naturlig for lærere enn for mange andre grupper. I tillegg tror jeg det har mye med kultur Å gjøre. Det er mange kvinlige lærere og kvinner har ofte en tilbøylighet til Å bruke offerrollen som hersketekknikk of\g pressmiddel. Det samme gjalt i stor grad for sykepleiere for noen År siden. Der virker det som om de delevis har klart Å snu trenden. De ytrer seg ikke like neggativt som tidligere. Lærere derimot kjører fortsatt denne strattegien i hÅp om Å fÅ enda bedre lønn og arbeidsforhold. NÅr det gjelder arbeidstid som er nevnt tidligere sÅ er et Årsverk for en lærer satt til 1687,5 timer mens det for de fleste andre grupper er 1750 timer. En undersøkelse har ogsÅ vist at selv om lærere tror og føler at de jobber mye, sÅ bruker de færreste sÅ mye tid pÅ hjemmearbeidet som de skal i forhold til tariffavtalen.
Hver uke jobber jeg ganske mye mer enn det som er satt. Jeg har 26 elever og har 8 ulike lekseplaner Å skrive. Jeg har derfor ogsÅ 8 ulike opplegg i klassen som skal forberedes, kopieres ol. Men jeg trives med det. Det jeg derimot ikke trives med, er slike som mener at jeg ikke jobber slik jeg skal.

Det er selvfølgelig en del som jobber de timene de skal. Jeg pÅstÅr ikke noe annet, men du bør heller ikke pÅstÅ at det er det som er normalen nÅr undersøklesen viser noe annet. Mange lærere gjør en veldig god jobb, men mange er ogsÅ lite strukturerte og føler at de gjør mer enn de i virkligheten gjør.

Skrevet

Det er jo gjort studier som viser at de aller færreste lærere jobber så mye som de skal! De bare TROR de jobber så mye..

Jeg jobber som helsesøster, og det er da jammen bare ca halvparten av tiden jeg bruker på konsultasjoner med barn/foreldre/elever. Resten av tiden går med til journalskriving, møter (ansvarsmøter, barnevern, ppt osv osv), telefoner med lærere og foreldre til elever osv..

Men det er jo endel av jobben min, og det er det jo for lærere også! Og jeg syns det er skremmende at lærere ikke skjønner at det er viktig med alt som gjøres utenfor klasserommet også.

SLUTT å klag!!

Og by the way, jeg jobber i skolehelsetjenesten to danger i uken. Jeg jobber 8-15.30. Jeg er den første som kommer, og stort sett den siste som går utenom rektor....

Skrevet

Jeg kjenner mange lærere, men ingen som jobber 43 timer i uka!!

Skrevet
Det er jo gjort studier som viser at de aller færreste lærere jobber så mye som de skal! De bare TROR de jobber så mye.. Jeg jobber som helsesøster, og det er da jammen bare ca halvparten av tiden jeg bruker på konsultasjoner med barn/foreldre/elever. Resten av tiden går med til journalskriving, møter (ansvarsmøter, barnevern, ppt osv osv), telefoner med lærere og foreldre til elever osv.. Men det er jo endel av jobben min, og det er det jo for lærere også! Og jeg syns det er skremmende at lærere ikke skjønner at det er viktig med alt som gjøres utenfor klasserommet også. SLUTT å klag!! Og by the way, jeg jobber i skolehelsetjenesten to danger i uken. Jeg jobber 8-15.30. Jeg er den første som kommer, og stort sett den siste som går utenom rektor....

Jeg må bare svare litt her. Det er vel ikke mange av de som har svart tidligere i denne tråden som har fremstått som klagere? Det har i hvert fall ikke vært min mening, og jeg har også skrevet at jeg ser verdien av dokumentasjon, både for elever og lærere. Og det er klart at du som skolehelsesøster (for øvrig flott at du tar den jobben, det er kjempeviktig, og jeg skulle ønske vi hadde en der hver dag!) er den første som kommer og den siste som går når du har arbeidstid fra 8-15.30. Lærere har ikke slik arbeidstid; det er et av godene som følger med læreryrket at man kan gå hjem utenom bundet tid på skolen, og ta igjen arbeid hjemme. Det er også en bakside ved den medaljen; man er aldri ferdig på jobb, det er alltid mer arbeid som venter.

Ja, noen undersøkelser viser at mange lærere jobber mindre enn de 43 timene i uka. Men det undersøkelsene først og fremst viser, er at det er enorme forskjeller på hvor mye lærere jobber. Selv er jeg norsklektor på videregående og legger definitivt ned mye mer enn de 43 timene i uka i gjennomsnitt - men en uke der jeg ikke har rettearbeid, leverer jeg kanskje mindre enn de 43 timene, mens neste uke jobber jeg 70-80 timer fordi jeg har 60 elevtekster å rette, og 60 til uka etter der (jeg har 120 elever i norsk). Det er ikke uvanlig. Og det er mange kompetansemål som skal måles, mye dokumentasjon og krav som skal følges, så det er ikke så lett å fordele den rettebunken ut over lengre tid. Men jeg har valgt det likevel, fordi det er så kjekt å være i klasserommet og jobbe med elever.

Det er klart det er forskjell på lærere. Noen jobber mye, noen jobber lite - det er vel ingen som innbiller seg at alle lærere er hellige, og at dersom man er lærer, så kan man automatisk ikke sluntre unna? Det finnes jo gode og dårlige arbeidstagere i absolutt alle yrkesgrupper.

Store forskjeller er det også på antall elever man har, og hvilket fag man har. Jeg som har 30 elever i hver klasse, får samme arbeidstid og lønn som min kollega som underviser i fransk, men som har 5 elever i hver klasse. Hvem bruker mest tid på retting av meg og henne, når vi begge har fire klasser? Hun med totalt 20 elever, eller jeg med totalt 120? Dette blir vektet likt i forhold til både lønn og arbeidstid, selv om min arbeidsmengde naturlig nok blir større enn hennes. Men jeg elsker faget mitt, og tar den arbeidsmengden som følger med.

Her tror jeg mye av bakgrunnen ligger for at lærere oppgir så forskjellig antall arbeidstimer. Men dette er noe som ligger til systemet, og da får man gjøre forsøk på å endre på systemet i stedet for å rette pekefingre mot lærere generelt. Det er nemlig mange av oss som faktisk jobber hardt, og som elsker jobben vår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...