Gå til innhold

To spørsmål:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan få unger til å drikke (sånn blankt fra springen)? Gjerne frivillig.

Og hvordan få unger til å bæsje?

Jeg har latt meg fortelle at disse tingene har en sammenheng.

beklager å infisere forumet med kjipe bekymret-mor-innlegg, men jeg gadd ikke konkurrere med bloggdiskusjoner inne på anonym.

Og sånn at eventuelle interesserte her inne ikke skal kaste bort tiden sin på råd jeg har prøvd, kan jeg berette følgende:

Sukker er nærmest kuttet ut

Linfrø (bløtlagte og kokte) og havregryn tyter snart ut øra

Hvetemel - så lite som mulig

Gjærbakst - ditto

linfrøolje - en skje pr dag

smoothies med syrnet melk, bær og godt modne bananer stort sett hver dag

Avføringsmidler er vi møkklei av, nå må moder natur hjelpe oss litt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sviskegrøt med litt melk på.

Vann, tja prøv å ha noen bær i vannet. Jordbær, blåbær, bringebær eller sukkerfri saft (hvis ingenting annet fungerer).

Skrevet

Enig med Ziva, svisker får fart på alt.

Ikke gi blåbær som vann-pynt, det virker stoppende!

I nøden spiser fanden fluer, så smaksett vannet om det nå ikke går inn ellers. (Alder?)

Skrevet

Blåbær var nok ikke dagens beste forslag.

Sviskegrøt får du kjøpt i "voksen" pakning. Trenger ikke være barne/baby utgaven.

Skrevet

Mmm - nå vet jeg hva vi skal ha til dessert i morgen. Sviskegrøt med fløte er bare jomsegodt.

Skrevet

Tja - tidligere erfaringer med svisker er kort sagt Æsj - uansett form det serveres i. Mor (som gladelig spiser det meste av rester) får derimot fart på det meste og noen ekstra kilo som bonus.

men det er en stund siden sist, så det er verdt et forsøk.

JordbÆr har vi i fryseren, fine glass og sugerør så kanskje? Skal prøves!

De er 4 og 8 - minste er sÆrdeles kresen og største får akutt avsmak straks det lukter av "dette er bra for magen". Er heldigvis begynt å ta litt til vettet, men ikke nok.

Skrevet (endret)

Om barna ikke får i seg nok veske så må du ikke dytte på med masse fiber ( havregrøt feks)

Mine drikker mye mer vann når de får isbiter i. Det er visst morro.

Bevegelse må til for å sette fart i systemet.

Prøvd sviskeyoughurt eller druejuice?

Rosiner,druer og mandariner har også en viss effekt.

Endret av ellen-propellen
Skrevet

Ja, det er sant - kanskje jeg gjør vondt verre?

Isbiter har vi titt og ofte - de er morsomme, men ender oftere utover bordet enn i munnen for enkelte.

Druejuice har jeg ikke prøvd, det kan være fin variasjon. Rosiner har vi faktisk, de har jeg glemt:o

Skrevet

Hvis du skal prøve isbiter, lag isbiter med juice, så blir det spennende og smak.

Jeg hadde god effekt med probiotika til stabilisering av magen, både hos meg og junior. Ellers vil jeg anbefale svisker til "vårrengjøring", eller for å få fart på ting, som jeg ser flere andre har gjort. Bland det i noe annet så det ikke smaker så mye (havregrøt kanskje?), og du kan prøve å massere på magen for å stimulere systemet. Masser i så fall i sirkler _med_ klokka i rolige bevegelser for å stimulere bevegelse nedover.

Skrevet

Ja, glemte å si meg enig i druer og rosiner! Men hvis rosiner faller i smak, hva da med å bare gi svisker i fast form, altså som en sviske? Eller tørkede aprikoser, som har mye av samme virkningen?

Skrevet

Hva er probiotika? Biola og cultura har vi drukket masse av, de har jo "probiotiske bakteriekulturer". Mener du i en annen form?

Svisker som i svisker og tørkede aprikoser til snacks er bare å glemme - men kan kanskje lures oppi smoothien.

usj, blir jo fryktelig styrete å holde på med alt dette - men det er ganske styrete nå også.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Bare en ting, om linførene skal ha effekt må de knuses, har du knust de?

Jeg anbefaler loppefrø. Loppefrø fåes på helsekost, blan di havregrøten, det er veldig bra for tarmer og fordøyelsen.

Eller lactulose da skjer det ting!

Lag en sykt digg smoothie, i den kamuflerer du 2 ss Udo´s choice optimale olje, loppefrø, knuste linfrø og litt malt.

Skrevet

Malt!!! Det har vi jo glemt.

Kan brukes som " te" med varmt vann, i havregrøt. I brød og annen bakst

Nesten litt flaut å glemme malten hihi

Skrevet

Kiwi skal også virke avførende har jeg blitt fortalt :)

Skrevet

Nei,jeg har ikke knust dem, helsekostmannen anbefalte bløtlegging. Loppefrø har jeg aldri hørt om, det skal jeg sjekke. Laktulose må gis i helt syke mengder for effekt her i gården, jeg gidder ikke mer av det. men mulig at det også har sammenheng med for lite væske. Skal se at vann er vårt magiske eliksir. Vi må bare få det ned! :-)

Alle tips er mottatt med stor takk!

Skrevet

Vann blandet med juice da? SÅ det fÅr litt smak?

Probiotika er nok ikke det beste for Å fÅ fart pÅ magen, men det er veldig bra for Å jobbe opp en sunn og god tarmflora, og for Å forebygge bl.a treg mage. De samme bakteriene som er i cultura og biola er ogsÅ i probiotikaen ja, men det er sÅ mange flere, og i større doser.

Men, som du sier, væskebalansen er først og fremst veldig viktig.

Og ja, som ellen-propellen sier; malt! En god teskje eller sÅ i havregrøten om morgenen bør gi effekt. Det var rene plumboeffekten her i gÅrden.

Skrevet

Tror det må mer enn en teskje til av malt. Da guttungen var liten ga vi 1 teskje per flaske uten at de ga noe særlig effekt.

Skrevet

Plommer. Da får de både væske og fart på systemet, og du trenger ikke fortelle at det er "bra for magen engang" det er bare godt. Og sesong for det nå. Frukt generelt setter fart på magen, skjær opp favorittene og server. Her i huset elskes også frossen frukt (smoothieblandinger) som snacks, aner ikke om det kan funke som pådriver, men det gir væske iallefall. Druer og kiwi. Og en sterk kopp kaffe ved siden av, men så langt er de kanskje ikke kommet i utivklingen ;-)

Frokostblanding i stedet for brødmat, da får man i seg masse drikke (om enn ikke vann da). Supper til middag gir væske.

Linfrø trenger ikke knuses for å ha effekt, men det er helt nødvendig at man får i seg nok vann sammen med dem, ellers suger de væske opp fra tarmen og gjør vondt verre.

Skrevet

Lakris er også avførende, men vet ikke om barn skal ha så mye av sånt...

Skrevet

Vi ble anbefalt å kutte ut melk en periode for å se om det hjelper, og det gjorde det, hvertfall en liten periode før det stoppet opp igjen... Men som mange er inne på, nok væske er det viktigste.

Skrevet

Alle tipsene her har gitt meg ny motivasjon, og jeg hadde gledet meg hele dagen til å gi dere en detaljert oppdatering om mine barns avføring.

Det får dessverre vente litt. Jeg rakk uansett ikke å teste alt i dag, det er måte på hva man rekker å trøkke i unger som tross alt skal gjøre lekser og leke ute.

Kaffe har jeg forresten hatt veeldig lyst til å lære dem å drikke - det fikk skikk på magen min. Men det er litt tidlig enda... Fruktskåla er fylt til randen, de har fått juice blandet med vann og masse druer. Jeg har prøvd å servere te og vartet opp med varmt bad til kvelden. Så får vi se.

Gjest amandine
Skrevet

Vann, løver, leoparder og tigres favorittdrikk er da det beste man kan få? Ungene her vil gjerne bli like raske som geparder (minstemann har vært det siden han var 7 mnd, faktisk, når jeg tenker meg om;-)), så de drikker vann med glede.

Ellers kan det være lurt å tenke på at ikke alt av fiber gjør underverk for "gjennomgangen", noe blir litt som sponplater og suger til seg væske som igjen gjør sakene enda tregere.

http://www.melk.no/helse-og-livsstil/sunt-kosthold-for-voksne/fiber-hvor-mye-er-nok/

Skrevet

Den linken gjorde meg deppa. Jeg som syntes jeg var så flink som brukte så mye havre, bra for hjertet og allting.

Vel. Jeg byttet ut en del med fullkorn hvete og firkorn i væskerik mat.

Ellers har jeg nå tyta dem fulle med alle råd jeg har fått her, til ingen nytte. De får snart brune øyne. Og hva vil folk tenke om meg da? (både gubben og jeg er uromantisk gråblå i blikket).

Og hva f... gjør vi galt? Begge ungene!! (Og nei, vi har ikke stressa, vært ekstremt bevisst på det når nr to begynte å tulle etter bleieslutt. Mini får ikke lov til å slutte med bleie før myndighetsalder, om dette er det som følger med)

Tusen takk for alle forslag. Jeg gir meg ikke riktig enda. Men akkurat nå er det tilbake til skolemedisinen.

Skrevet

Om du har gammeldagse isbitformer, legg en drue eller en fruktbit i hver og hell over kokt, kaldt vann. Da blir isbitene mye finere enn med friskt vann (som kan gjøre isbitene uklare) og litt spennende på utseende.

Ellers skal ikke barn ha like mye fiber som voksne, i alle fall om de ikke drikker nok.

Send dem ut på løpetur eller annen aktivitet etter middag. Om det er vanskelig får du nøre opp under en eller annen konflikt så de begynner å slåss. Det gir mye bevegelse, og er godt for fordøyelsen.

Skrevet

halleluja!!

Måtte det vare.

(utrolig så lykkelig man kan bli av at ungen driter)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...