Gå til innhold

Hvor mye vinterklær/sko kjøper du til barna dine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva koster det for en sesong? Hvor mange barn har du?

Kjøper du bevist merke, eller kjøper du på salg? brukt? Hva koster en "sesong" deg for deg som ikke har så mange å arve etter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke, for yngste arver av eldste det som er helt. Men begge barna får hvert år nye vintersko og cherrox, norn nye ullsett blir det, spesielt på eldstemann, kanskje dress på eldstemann hvis fjorårets er for liten, boblejakker etc.

Kjøper nytt når vi trenger nytt - altå kjøper aldri brukt. Noen vintre må vi kjøpe mer enn andre vintre.

Skrevet

Vinterdress må de ha, men om du finner dress med avtagbart for så kan den samme dressen brukes frem imot sommeren om den ikke er for liten. Ikke kjøp Reima, det er dyrt og blir fort slitt. Jeg liker Skogstad, Bergans og Helly Hansen. For større barn, 5+ så ville jeg gått for HellyTech bukse og Bergans jakke, fremfor dress.

I tillegg til dress må du ha ull/fleece under, helst 2-3 sett for barnehagebarn men det trengs ikke like mange sett til skolebarn. alle barn er forskjellige og noen blauter seg ut på skolen også og må ha skift.

Helst to sett regntøy for barnehagebarn som er mye ute, ett sett for de som er mindre ute. Av merker så er det meste ok men ville ikke kjøpt noe som er for stivt. Ny Helly Tech bukse er bortimot like bra som regnbukse.

Ellers må du jo ha 5-10 par votter: regnvotter, ullvotter, vintervotter med for etc. Går ofte for Helly Hansen votter, gjerne kjøpt på Obs. Har prøvd mange vottemerker og ingen er egentlig noe bedre enn andre, det viktige er å ha flere par så de kan byttes når de blir kald og våt. Barna arver etter hverandre til vottene er utslitt, kjøper kanskje 5-6 par totalt hver sesong.

jeg har 3 barn 3-9 år. Kjøper ikke merkeklær bare fordi det er merke, men fordi det er kvalitet. Gjerne på salg, da får jeg to jakker for prisen av en. Klær til barn 4-7 år er ikke så mye å arve fordi det blir slitt og arveklær har ofte mistet vanntetthet. Det er ikke alt vi arver som vi kan bruke fordi det ikke er bra nok kvalitet, til barn som er ute hele dagen må det ikke være klær som suger vann (avskyr bevernylon, det er helt grusomt) eller er for stiv og tykk.

Vintersko til hele gjengen er Sherrox og gore tex sko (salomon er billig og bra)

En sesongs klær til 3 stykker kommer fort opp i mellom 10000 og 15000 og da kjøper jeg som regel på salg. Arver masse tøy og er veldig takknemlig for alt jeg slipper å kjøpe.... !

Skrevet

Kjøper nye sko til alle 3, om ikke fjorårets vintersko passer.

Kan godt kjøpe brukt om det er behandla pent, og jeg går ikke bevisst etter merker, men hva jeg er fornøyd med.

Skrevet

Hjelpes.... Vi er ikke en gang i nærheten av listen til hun over!

Her har barna en kjeledress hver (kjøper alltid noen med vannsøyle på over 8000), men merket kan variere. Har blitt en del reima, og de kan delvis gå i arv, i hvert fall de første årene, men har brukt andre og litt mer solide merker til de eldre barna.

Så får de ett par med vintersko hver, og ett par med cherrox. Cherroxene kjøper jeg billig, vinterskoene er kvalitet, men der får de ofte sko fra svigers, i hvertfall de to som har bursdag på høsten. Vintersko går aldri i arv her.

Ellers har de 1-2 luer og votter/handsker hver, synes det holder rikelig jeg da. Om ene paret er vått så bruker de de andre mens det første tørker. Ser ikke noen grunn til å overdrive.

Med litt arving, en del kjøpt inn på diverse salg (fikk f.eks vinterdress til vesla nå som var nedsatt fra 1200 kr til 359 kr), en del gjenbruk (luer og votter holder gjerne et par sesonger) og litt gaver, så klarer vi for det meste å slippe unna med ca 2500-4000 kr pr sesong selv om vi har 4 barn.

Skrevet

Det varierer hvor mye barna har, for ungene er forskjellige så vi har så mye vi trenger for hvert barn. Men vi har en dress og en todelt til hvert barn, men to av de har enda flere. Disse to er ute nesten hele vinter halvåret, og klærne rekker ikke å tørke de få minuttene de er inne omgangen, så de har flere sett. Vi har arvet endel, så jeg har ikke kjøpt alt.

Jeg kjøper klær etter hva som passer ungene, dyre merker kjøper jeg ikke. Vi hadde endel Reima før, men når ungene klaget over at de frød i disse og heller ville ha billigdressen jeg hadde kjøpt til å ha ekstra i barnehagen ble det slutt på å kjøpe dyrere klær.

Men som sagt så er det veldig forskjell på hvor mye og hva ungene gjør ute. De to eldste har aldri syntes det har vært gøy ute vinterstid, og er de ute så er det ikke skigåing, aking eller noe annet. Så tøyet deres ser like ubrukt ut etter en sesong eller to. Mens de to andre sliter tøyet godt, og jeg kan kjøpe masse klær jeg det gjør meg ingenting for de har det så gøy. Kan ikke si de ikke kan leke så mye syns jeg, selv om jeg sitter me hjertet i halsen noen ganger når de prøver ut det nye store hoppet de har laget seg i hagen (jenter, men ingen rosa jenter for å si det slik)

Skrevet

Jeg har tre barn. De pleier få

1. par viking thermo

1. par viking goretex vintersko

1. par sorell e.l.

1 par penere vintersko

2 dresser (reimatec og/eller ticket), som oftest har de en som passer fra forrige sesong.

1 ny vinterjakke om det trengs, liker å ha to å velge mellom der også.

Noe ulltøy (svigermor strikker en del) og fleeceklær, luer, votter o.l. kjøper vi etter behov. Men det må alltid være en lue som matcher jakkene og dressene.

Det meste kjøper jeg på salg rett etter forrige sesong og utover mot høsten. Aner ikke hvor mye jeg bruker, det blir en del, men liker å ha godt med klær og sko.

Skrevet

Jeg har to gutter, men han ene har ikke blitt stor nok til å trenge noe enda men han kan arve etter storebror da dressene fortsatt er gode. Jeg kjøper på salg hvis jeg kommer over det men jeg glemmer som oftest å følge med. Jeg kjøper gode kvalitetsmerker.

Til vinteren har jeg merket vi trenger;

Vinterdress. (1-2, alt ettersom hvor mye man bruker på hjemmebasis også) Jeg foretrekker å kjøpe Reima eller Reflex. Har også kjøpt en større størrelse når han har trengt ny, så varer den til neste vinter.

Votter; 1 ordentlig par. Vanter; flere par, de forsvinner så lett.

Vintersko; 1-2 par.

En tykk hjelmlue.

En tykk vinterjakke.

Tre-fire sett ull, tre-fire sett med fleece.

Høst/vår syns jeg går sammen, så det jeg kjøper til høsten eller til våren varer da til neste vår/høst.

Skrevet

Jeg ser at det ser litt spinnvilt ut med så mange vottepar til hver unge, men det blir fort mange vottepar når man skal ha både tynne og tykke og regnvotter. Mine barn er ute hele dagen i barnehage (utegruppe) og da er varme fingre et must. I tillegg er vi mye på ski om ettermiddagene og da kreves nytt sett med tørre votter/klær.

De har selvsagt også buffer og luer, det eneste jeg kjøper merke er Lowe Alpine luer, de er supergode og varme og vanntette. Andre luer de bruker er stort sett arvet og av ymse tykkelse. Buffene vi bruker er gratisgreier, genialt plagg.

Skrevet

Har tre barn, men minste er ennå ikke begynt i barnehage. Eldste går i andre klasse og mellomste er 3,5 år.

De eldste får nye Viking Thermo når de har vokst fra de gamle. Ca et par i året - per halvannet år i perioder de ikke vokser så mye. Ca 1000 kr der.

Luer bruker de ofte i 2 sesonger, og de går alltid i arv. Har aldri slitt ut en lue, men mistet noen få. Vil tippe det går ca 100 kr gjennomsnittelig til eldste i nye luer per sesong. Yngste pleier ikke å få nye om ikke det er noen spesielle luer de ønsker å ha like av.

Votter brukes i flere sesonger. Har strikket og tovet ullvotter til dem. 30 kr i utgift per par. Og jeg har kjøpt regnvotter til å ha over om det er vått, 69 per unge. Si 100 kr per 2 sesonger. Går ofte i arv.

Noen par med ullsokker må jeg strikke. Sokkene brukes flere sesonger. Garnutgift 50 kr.

Og eldste får ulltøy pluss ulldress til å ha under dressen ute. 500 kr. Gjerne 250 til mellomste fordi ulltøy får ofte hull og det ikke alltid er så mye å arve.

Så er det dress. Brukes 1-2 sesonger pluss går i arv. Har kjøpt alt fra obs til europris og kappahl. Kommer til å gå for Kax. Dette går i arv, så kun utgifter til en dress, men har for eksempel ikke kjøpt dress i år siden fjorårets passer fint, og mellomste har eldstes gamle dress.

Regntøy fra Navigare. Husker ikke hva jeg gav for det - men ca et sett per 1-2 år. Går også i arv. Nesten alt kommer til å gå i arv til tredje, bortsett fra skoene. Har hatt flaks og bare fått jenter, så det er ikke så farlig om det meste er rosa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...