Anonym bruker Skrevet 3. september 2012 #1 Skrevet 3. september 2012 Jeg trodde jeg kunne reglen om den gang da, hver gang når. Men merker at jeg innimellom stopper og tenker på hvilken av de jeg skal bruke. Et eksempel: Heter det " Da jeg gikk gravid", selv om jeg har vært gravid flere ganger? Skjønner at det er "Da jeg gikk gravid med X", men hva er korrekt når jeg ikke nevner hvilken av graviditetene? Trodde jeg var ganske flink til å skrive riktig, men her sliter jeg
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 3. september 2012 #2 Skrevet 3. september 2012 jeg tenker: Da jeg gikk gravid, eller Når jeg er gravid.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 3. september 2012 #3 Skrevet 3. september 2012 Den gang da - da brukes om noe som har skjedd en gang Hver gang når - brukes når noe skjer flere ganger og i fremtid Eks: "Da jeg var gravid fikk jeg halsbrann". "Når jeg forsover meg blir jeg stressa"
humlesurr Skrevet 3. september 2012 #4 Skrevet 3. september 2012 Den gang -da. Hver gang -når. Da brukses om fortiden. Når om det som er nå eller i fremtiden.
Bananamama Skrevet 3. september 2012 #5 Skrevet 3. september 2012 den gang da, hver gang når-regelen funker fint den
januarbaby012 Skrevet 3. september 2012 #6 Skrevet 3. september 2012 Jeg tenker slik: Når jeg var gravid. ( når jeg var gravid med nr 3. for eks. ) Eller, Når jeg gikk gravid. Men om du har vaært gravid bare en gang, kansje den riktigste er å si at: Da jeg gikk gravid. håper jeg tenker riktig jeg.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2012 #7 Skrevet 3. september 2012 Den gang da - da brukes om noe som har skjedd en gang Hver gang når - brukes når noe skjer flere ganger og i fremtid Eks: "Da jeg var gravid fikk jeg halsbrann". "Når jeg forsover meg blir jeg stressa" Kjenner til reglen Men hva om jeg fikk halsbrann i begge svangerskapene, så har det ikke skjedd kun en gang. Så da burde jeg egentlig si "Når jeg var gravid fikk jeg halsbrann". Eller tenker jeg helt feil? HI
Anonym bruker Skrevet 3. september 2012 #8 Skrevet 3. september 2012 den gang da, hver gang når-regelen funker fint den Konstruktivt svar....
Anonym bruker Skrevet 3. september 2012 #9 Skrevet 3. september 2012 Det er faktisk så enkelt: Den gang/da jeg var gravid reiste vi til Danmark på ferie. Hver gang/når jeg er gravid blir jeg veldig kvalm.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2012 #10 Skrevet 3. september 2012 Den gang da - da brukes om noe som har skjedd en gang Hver gang når - brukes når noe skjer flere ganger og i fremtid Eks: "Da jeg var gravid fikk jeg halsbrann". "Når jeg forsover meg blir jeg stressa" Kjenner til reglen Men hva om jeg fikk halsbrann i begge svangerskapene, så har det ikke skjedd kun en gang. Så da burde jeg egentlig si "Når jeg var gravid fikk jeg halsbrann". Eller tenker jeg helt feil? HI Hvis du blir gravid hver gang du er gravid, så heter det. Jeg får halsbrann når jeg er gravid. Det er egentlig ikke relevant om du har vært gravid en eller flere ganger.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 3. september 2012 #11 Skrevet 3. september 2012 Den gang da - da brukes om noe som har skjedd en gang Hver gang når - brukes når noe skjer flere ganger og i fremtid Eks: "Da jeg var gravid fikk jeg halsbrann". "Når jeg forsover meg blir jeg stressa" Kjenner til reglen Men hva om jeg fikk halsbrann i begge svangerskapene, så har det ikke skjedd kun en gang. Så da burde jeg egentlig si "Når jeg var gravid fikk jeg halsbrann". Eller tenker jeg helt feil? HI Du kan si: Da jeg VAR gravid var jeg plaget av halsbrann. Du kan også si: Jeg får halsbrann når jeg ER gravid.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 3. september 2012 #12 Skrevet 3. september 2012 Den gang da - da brukes om noe som har skjedd en gang Hver gang når - brukes når noe skjer flere ganger og i fremtid Eks: "Da jeg var gravid fikk jeg halsbrann". "Når jeg forsover meg blir jeg stressa" Kjenner til reglen Men hva om jeg fikk halsbrann i begge svangerskapene, så har det ikke skjedd kun en gang. Så da burde jeg egentlig si "Når jeg var gravid fikk jeg halsbrann". Eller tenker jeg helt feil? HI Det blir fortsatt da siden det ikke er i fremtid. "Da jeg var gravid fikk jeg halsbrann" "Når jeg er gravid får jeg halsbrann"
Anonym bruker Skrevet 3. september 2012 #13 Skrevet 3. september 2012 "Hvis du får halsbrann" skal det stå. Hilsen nr 10.
LilleVilje Skrevet 3. september 2012 #14 Skrevet 3. september 2012 Bruk den gang da, hver gang når-regelen, da blir det riktig! Altså, ikke si "når jeg var gravid" slik januarbaby012 foreslår - beklager, januarbaby, men det blir feil Du skal alltid si da jeg var gravid, selv om du ikke nevner hvilken graviditet, fordi det hører fortiden til. Unntaket er hvis du snakker om en tilstand som ikke plasseres i fortiden. Eksempel: Hver gang når jeg er gravid, får jeg så halsbrann, men da jeg var gravid sist, var det helt uutholdelig. Vi kan begynne å trekke inn historisk presens her, men det er ikke nødvendig og forvansker det bare. Og den gang da, hver gang når-regelen er da et konstruktivt svar? Den ene gangen da... og hver gang når... Barneskoleregel og enkel og grei måte å forklare det på
Vilruge Skrevet 3. september 2012 #15 Skrevet 3. september 2012 Da jeg var gravid fikk jeg halsbrann, alle tre gangene. Evnt: jeg får alltid halsbrann når jeg er gravid.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2012 #16 Skrevet 3. september 2012 Dette er helt forferdelig for mange i nordnorge. Vi bruker ca bare "når", når vi snakker. Så derfor er det mye feilskrivning av da/når i nord. Mange må ofte tenke seg godt om før de skriver, det kommer liksom ikke naturlig.. "når eg va gravid" "når vi va å spist middag" "når vi va på fest" "sku ha henta jakka mi når eg va heime" osv osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå