Gå til innhold

Var jeg en slem mor nå???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen på fire har en tendens til å nekte å gå på do når han må tisse. Venter til han omtrent ikke klarer mer før han vil gå. Dette er ikke pga redsel eller smerter, men rett og slett fordi han ikke har "tid" til å gå dit. I sted så jeg at han måtte på do, og ba ham gå å tisse, men han ville ikke. Gav ham tydelig beskjed at om han ikke gikk på do i tide, og dermed tisset seg ut så måtte ham gå med de våte klærne på seg. Sa dette flere ganger da dette pågikk en stund. Til slutt gikk det som det måtte, han nådde ikke toalettet, og tisset seg dermed ut. Nå vil han selvfølgelig at vi skal skifte, men jeg sier nei. (Han skal selvfølgelig ikke gå slik mer enn noen minutter). Han er så vandt med at om han tisser seg ut, (ikke på grunn av uhell, det kan jo skje selvfølgelig) så skifter vi med en gang og da slipper han å gå på toalettet. Derfor tenkte jeg at det var på tide at han fikk kjenne på at det er ubehagelig å tisse seg ut.

Han klarer også fint å kle av seg selv, men vil at jeg skal gjøre det, derfor står han på badet å gråter nå.

Dårlig gjort av meg? (Nå har han forøvrig kledd av seg de våte klærne selv, mens jeg har skrevet innlegget, og er fornøyd igjen.)

Vet ikke helt hvordan jeg skal få løst problemet med at han utsetter dogåingen til det blir ramaskrik og fullfart inn på toalettet mens han holder på å tisse seg ut.

Om dere synes dette var dårlig gjort av meg, så gjerne kom med tips til hvordan løse dette. Jeg har prøvd med oppmuntringer og klistremerker til den store gullmedaljen uten at det ser ut til å ha noen effekt.

Videoannonse
Annonse
Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Har dessverre ikke noen gode råd, men kan godt skjønne frustrasjonen du kjenner på...

Håper du får gode råd som hjelper

Skrevet

Jeg har det slik med 6 åringen. Han er livredd for å gå glipp av noe og venter dermed lengst mulig med å gå. Jeg syntes egentlig du var lur jeg, har ikke tenkt på det men kanskje jeg skal gjøre det samme. Jeg tror iallfall min gutt vil skjønne at neste gang bør han gå på do når han må, og ikke minst når jeg ber han om det.

Ellers ingen tips, dessverre.

Skrevet

Vel, ja.. jeg synes dette var litt hardt. Tror noe av det verste man kan gjøre når det gjelder dotrening, er å skape skamfølelse.

Da vi dotrente vår gutt, belønnet vi han hver gang han produserte på do. Vi brukte rosiner, som han elsker, og som er sånn passe sunt i små doser. Uhell snakket vi ikke om en gang.

Jeg synes du må begynne på nytt med gutten din her.. Gå inn til han, ta av han, dusj han, gi han en klem. Si at dette ble litt tøft for dere begge, be om unnskyldning. Spør han hvordan han tror dette kan bli bedre neste gang.

Han kommer nok til å lære av uhellene sine etter hvert, men din jobb er å sørge for at hans følelse av mestring ikke ødelegges.

Belønning over straff!!

Skrevet

Da lar du vær å true med noe, for gjør du det må du overholde!

Mitt tips er å gi han beskjed om å gå på do. Gjør han ikke det så tar du han i handa å leier han dit. Etterhvert vil han nok gå selv når han skjønner at han ikke slipper unna..

Skrevet

2 min med våt bukse er ikke for hardt. At buksa blir våt når man tisser seg ut er en natulig konsekvens. Og som du sier så gjør han det med vilje. (For barn kan nemelig nekte å gjøre det de bør gjøre med vilje. )

Også denne evinnelige belønningen... Behaviorisme heter det på fagspråket. Bikker lærer på denne måten.

Unger i dag... Du ber dem gjøre noe, så sier de: "hva får jeg for det"

Skrevet

Nei, du var ikke for streng eller slem med han.. Forstår at du føler deg slem, det hadd jeg gjort også!

Har litt det samme problemet med min sønn på 6år og han har holdt på sånn i 3år nå.. Det er grådig irriterende at han ikke bare går på do når han må!! Men det er værst når han må bæsje... Da blir han veldig kosete og skal sitte på fanget. Vi har prøvd forskjellige metoder for å få han til å gå på do, men ingenting har fungert.. Heldigvis så er noen dager mye enklere enn andre:)

Har dessverre ingen forslag som fungerer.. Håper fortsatt att han vokser det av seg til slutt!!!!

Lykke til;)

Skrevet

Jada, det heter behavioursime, so what? Det er en "metode" som er anbefalt, fordi den fungerer og overhodet ikke er krenkende for barna. Det er faktisk akkurat det samme som at du smiler til mannen din når han tar oppvasken, bare satt inn i et system.

Min gutt er fire år, og han sier faktisk aldri "hva får jeg for det?", selv om vi har brukt belønningssystem noen ganger. Tror det er viktig å ikke overforbruke det, men kun ta det i bruk når det er noe spesielt man må jobbe med. Dessuten må ikke belønningene være for grandiose.

Vi har feks brukt det til dotrening, kle på seg selv, og legge seg fint. Og JA, det funker!

Skrevet

Når 5 åringen min tydelig må gå på do men ikke har tid, får ho ikke noe valg ho, det er ikke noe spørsmål men en beskjed at du skal gå på do.

Nå skal vi gå på do så kan du leke mer når du er ferdig.

Ferdig med det.

Hvorfor lar du barnet krangle med deg om du tydelig ser at han må tisse.

Han har heller ikke tatt skade av å gå med våt bukse i et par minutter.

Når man tisser på seg fordi man ikke går på do så blir man våt og det er grei måte å lære dette at man faktisk må gå litt våt (ikke så lenge at man blir sår men så lenge at man oppdager at dette er ganske ubehagelig)

Skrevet

Sønnen min begynte med det samme etter et år helt uten uhell. Jeg lot han ikke slippe å gå på do når jeg så han måtte, jeg ba han først gå på do og hvis han ikke gikk av seg selv da, så ga jeg en advarsel om at hvis han ikke gikk på do, så kunne han ikke fortsette leken (som ofte var å leke med større barn ute) og hvis han fortsatt ikke gikk, så tok jeg han med meg inn og satte han inn på badet. Da gikk han alltid uten mer styr og selvfølgelig måtte han hver gang.

Jeg har også noen ganger når han sier han ikke må, sagt at han må sette seg på do og vise at det ikke kommer noe. De gangene har det selvfølgelig også alltid kommet noe.

Skrevet
Jada, det heter behavioursime, so what? Det er en "metode" som er anbefalt, fordi den fungerer og overhodet ikke er krenkende for barna. Det er faktisk akkurat det samme som at du smiler til mannen din når han tar oppvasken, bare satt inn i et system. Min gutt er fire år, og han sier faktisk aldri "hva får jeg for det?", selv om vi har brukt belønningssystem noen ganger. Tror det er viktig å ikke overforbruke det, men kun ta det i bruk når det er noe spesielt man må jobbe med. Dessuten må ikke belønningene være for grandiose. Vi har feks brukt det til dotrening, kle på seg selv, og legge seg fint. Og JA, det funker!

Vel hos oss har dette med belønning ikke fungert. Vi har holdt på med dette i et halvt år, med både oppmuntring når han har gått på do i tide og en liten premie om han har vært flink noen dager. Hvor lenge skal vi fortsette med dette da RødRev???

HI

Skrevet

Jeg ser problemet ditt, men syns kanskje det var litt drøyt å si at han må gå med våte klær. Handler jo litt om å lære dem hygiene også. Selv om det bare er for noen minutter.

Har samme problem med min snart 4åring. Men jeg gidder ikke krangle med henne og la henne styre på når jeg ber henne gå på do. En beskjed er en beskjed, ikke ett valg. Når hun begynner å tulle/overse meg og nekter å gå på do, forteller jeg henne at da er hun ikke stor nok til å gå med truse. Er man stor nok til å gå med truse, er man stor nok til å gå på do også når man må.

Og om hun ikke går på do da, så sier jeg at da får hun begynne med bleie igjen. Om hun enda ikke hører da, ja da går jeg faktisk inn på badet og henter bleia, og innen jeg har rukket å komme tilbake med bleia sitter hun på do. Hehe.

Dette funker for oss ihvertfall, kanskje noe som kan fungere hos dere også?

Skrevet

Nå skal vi gå på do så du får tisse. Pumktum!

Ikke noe mer diskusjon, og går ikke barnet frivillig etter den ENE beskjeden så sier du "kom igjen" og tar barnet vennlig med deg på do og plasserer det der uten no mer snikksnakk.

Dette har fungert her i huset. Og så hjelper det å skille mellom hva barnet vil og det tissen vil. "Selv om du ikke vil, så må tissen veldig på do."

Skrevet

Synes du skal gjøre som du føler for, så lenge han ikke blir sår eller går for lenge med tisset. Har en på 3.5 som holder på med bleieslutt nå. Han har hatt en del uhell, og jeg har blitt både frustrert og sint. Ikke de gangene det er uhell, men de gangene han svarer at han ikke må på do, og tisser seg ut rett etterpå. Vi har også hatt belønningssystem, og det har fungert så som så. "Straffen" når han har tisset på seg har vært at han må dusje, for det liker han ikke. Så da er jo den saken grei!

Vi bestemmer også noen ganger at han MÅ gå på do, som andre over her nevner. Etter måltid, før vi skal i butikken og sånn. Noen ganger må man bare bestemme det.

Skrevet
Jada, det heter behavioursime, so what? Det er en "metode" som er anbefalt, fordi den fungerer og overhodet ikke er krenkende for barna. Det er faktisk akkurat det samme som at du smiler til mannen din når han tar oppvasken, bare satt inn i et system. Min gutt er fire år, og han sier faktisk aldri "hva får jeg for det?", selv om vi har brukt belønningssystem noen ganger. Tror det er viktig å ikke overforbruke det, men kun ta det i bruk når det er noe spesielt man må jobbe med. Dessuten må ikke belønningene være for grandiose. Vi har feks brukt det til dotrening, kle på seg selv, og legge seg fint. Og JA, det funker!

At det funker på ditt ene barn betyr ikke at det fungerer på alle andre barn vet du. Barn er ulike...

Til HI, jeg synes du skal fortsette med å oppmuntre ham til å gå på do i tide, og om han ikke gjør det, så må han kle av seg selv, vaske seg selv og kle på seg selv igjen. Dette er ikke straff på noen måte, men en naturlig konsekvens av å tisse seg ut fordi man ikke "gidder" å gå på do. Dette vil også ta veldig mye lenger tid enn å bare gå på do i tide, og vil lære sønnen din å beregne når han bør gå på do i tide og dermed faktisk gi mestringsfølelse. Jeg er litt i mot å ty til belønning for noe som egentlig er en selvfølge (som å gå på do når man må på do), og det har virkelig ikke noe med mestringsfølelse å gjøre, eller tap av sådan, å måtte bytte klærne sine om man tisser seg ut fordi man velger å ikke gå på do.

Skrevet

Det rare er at alle barn blir tørre til slutt ;)

Fy søren hvor mange av dere som stresser med bleieslutt og alt som er.

Kjenner dere mange voksne som bruker bleier hver dag, fordi de ikke fikk sluttet tidlig nok?

Skrevet
Det rare er at alle barn blir tørre til slutt ;) Fy søren hvor mange av dere som stresser med bleieslutt og alt som er. Kjenner dere mange voksne som bruker bleier hver dag, fordi de ikke fikk sluttet tidlig nok?

Mange voksne er inkontinente, jeg er helt sikker på at du kjenner mange, og jeg er like sikker på at du ikke vet om en eneste en av dem! ;)

Når det er sagt, så arter bleieslutt seg svært ulikt fra barn til barn, jeg har hatt fire veldig ulike erfaringer her, alt fra 100% tørr på under 1,5 døgn fra første gang uten bleie og til uhell av og på i 2,5 år etter bleieslutt. Om du aldri har opplevd at bleieslutt kan drøye og man til slutt blir oppgitt og lei av tissevåte klær og bekymret for om det kan være noe galt (men HS og lege nekter å utrede fordi de mener barnet er for ungt) så tror jeg ikke du hadde kommentert dette på en så hovmodig måte...

Skrevet

Hvis han ikke går selv - forklar ham at da må dere følge ham en gang i timen - gjør det en dag eller to (ha barnehagen på lag med dette) og så ber han nok om å få slippe med løfter om at han skal si i fra. funket på vår snupp da hun var 3.

Anonym 19.45 mener visst at det er greit at barna går med bleier ved skolestart - jeg er ikke enig! Det å gå på do er akkurat som å lære seg å sitte pent ved bordet, kle på seg, snakke, holde seg for munnen når man hoster/nyser og alt mulig annet barna skal lære seg i småbarnsperioden.

Skrevet

Jeg hadde tatt han i hånda og sagt at nå må vi gå inn på do så du får tisset. Etterhvert gjør han det av seg selv:)

Skrevet

Jeg synes man skal være litt forsiktig med å så bastant påstå at de ikke har gidda, og dermed valgt å tisse seg ut med vilje. Det å slutte med bleie er en fysiologisk modningsprossess. Blæra skal bli moden nok til å kunne signalisere til hjernen at vi må på do, og det er veldig individuelt når dette skjer. Gutter er noe seinere enn jenter.

Et barn i lek, kan i mange tilfeller faktisk ikke kjenne at det må på do, selv om blæra er full. Det resulterer i at det kommer tiss når de tvinges til å gå på do. Det resulterer også i at barnet tisser seg ut, enten i lek eller på tur til do hvis de ikke tvinges. Da blir det feil om barnet skal straffes for det ved å måtte kle av å vaske seg selv/klærne selv, når det allerede er sårt for dem. De er bare barn! Håper alle leste den linken som var lagt ut for litt siden, om den pappan som plutselig innså at han nok ikke var så grei med sønnen sin. Vi har lett for å ta barna for å være eldre enn de er, og spesielt når de er flinke med mange ting.

De er bare barn!! :)

Skrevet
Vel hos oss har dette med belønning ikke fungert. Vi har holdt på med dette i et halvt år, med både oppmuntring når han har gått på do i tide og en liten premie om han har vært flink noen dager. Hvor lenge skal vi fortsette med dette da RødRev??? HI

Nå er jo spørsmålet ditt tydelig retorisk, men det er uansett umulig for meg å svare på. Jeg har ikke vært tilstede og sett hvordan dere belønner. Jeg kan ikke vite om dere har gjennomført metoden på en tilstrekkelig måte. Feks. Må materiell forsterkning kombineres med verbal anerkjennelse for å ha noen langvarig effekt.

Men det jeg vet; er at jeg syntes det hørtes vondt ut med et lite barn som gråter sårt i tissevåte klær på badet, fordi han "må ta konsekvensen". Han er for liten til å skulle stå til rette for oppførselen sin slik.

Du spurte om dette var for strengt, og du fikk min ærlige mening. Jeg tror ikke du er et slemt menneske, men dette synes jeg personlig var litt slemt gjort. Og vi har jo alle gjort våre tabber. Jeg er stor tilhenger av å innrømme ovenfor barna at vi ikke er fullkomne.

Når det gjelder hva annet dere kan prøve, så er jeg enig med dem som sier at du bare må si at han skal på do, og vennlig men bestemt sette han på toalettet.

Jeg er hundre prosent sikker på at du kan finne en mer verdig oppdragelsesmetode som fungerer.

Skrevet

Om han ikke satt kaldt i pisseblaute klær i timesvis, så syns ikke jeg det var for strengt.

Det er nemlig en helt naturlig konsekvens av å pisse på seg.

Vet om flere som pottetrener slik,men at barna går litt bløte for å lære å tisse på do/potte. Da snakker vi helt i starten av pottetreningen.

hvor lenge har han gått uten bleie HI?

Skrevet

Vi har hatt akkurat samme problem!!!

Måtte aldrig på do! Nektede å bli med, måtte ikke osv. Gutten ble mere og mere hyper og kunne hverken leke eller stå i ro, fordi han måtte tisse.

Vi prøvede med belønning. Osv, men intet hjalp.

Det der hjalp til slutt, var at vi snakkede om det. Forklarede at nå var han å stor og det luktede vondt, når han tissede på seg, måtte han dusje med en gang.

Etter nogle uker forstod han at det var hurtigere og gå på o og tisse, end og måtte en tur i dusjen.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...