Gå til innhold

Prematur baby...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag ble en liten baby født i uke 24.

Hva i all verden gir man til foreldrene i en sånn situasjon? Nær familie...

Jeg vil jo gjerne gi de en liten gave,for selvom babyen kom altfor tidlig så er det jo deres baby og en velkommen til verden gave synest jeg er på sin plass...eller tenker jeg helt feil her?

Noen som har et fint dikt som passer til denne situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unasett hva, så passer det jo fint med gaver, prematurklær og bamse til "trøst" for babyen i den store verdenen var godt å få her, enda vi ikke fikk brukt noe av det desverre. Men det varmet å få slike gaver, vi hadde jo ikke noe klær til den første tiden utenfor kuvøsen, så enda de ikke ble brukt, var de herlige å få, nå er de rammet inn i "minne kasse" på veggen her <3

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Kan du ikke gi dem et gavekort i en babybutikk som selger babyutstyr og klær (også prematurklær)?

Da kan de kjøpe det de trenger :) Om babyen er såpass prematur så er det ikke sikkert de har handlet inn alt ennå, så det er sikkert litt koselig for dem å kunne handle til babyen :)

Skrevet

Min erfaring er at gavene var underordnet, men det at folk torde å snakke til oss om prematuriteten, risikoen og alt som kretset rundt i hodet betydde mye. For vår del gikk det bra selv om de to første ukene var 50/50.......

Opplevde selv at foreldrene på nyfødt fikk mye støtte av hverandre nettopp fordi man ikke var redd for å sette ord på ting.

Ville uansett vært forsiktig med mye gaver til barnet, det kan også bli veldig sårt å sitte igjen med mye dersom det verste skulle skje. Jeg husker en venninne som kom med shampo og fuktighetskrem til meg......kanskje rart for noen, men jeg hadde jo ikke med meg noe selv da vi ble innlagt, og ble jo på sykehuset i 2 mnd....satte veldig pris på det.

Det viktigste er omtanken, så et dikt og et lite plagg kanskje?

Et elskelig lite menneske,

ble født til jorden i natt.

Ga livet en ny mening

og verden en ny skatt.

(Ukjent forfatter)

Det største mysterium er ikke mer

Det største mysterium er ikke mer

enn det: at en ørliten kropp

er våknet til jorden. Den nyfødte ser.

To luker i himmelen går opp.

Selv fem-trinns-raketter og kjernefysikk

blir puslingers puslespill

når det nyfødte barn med bare et blikk

beviser at Gud er til.

André Bjerke

Gjest Heartbroken
Skrevet

En fotoalbum/dagbok er kanskje kjekt.

Jeg er helt enig i at det lille livet skal feires selv om det startet altfor tidlig. De har kommet utrolig langt mtp premature barn, så sjansen for at det går bra et mye større enn for bare få år siden.

Skrevet

da vi ble foreldre i uke 25 fikk vi flere fine blomsteroppsatser. Det var fint å ha på rommet. Når babyen er født så tidlig er det enda flere mnd før han/hun kan bruke klær.. men kanskje et lite teppe.. 25x30 cm er nok passelig.. vi fikk også en del klær.. men for vår del var det bare trist i starten når vi ikke visste om babyen ville klare seg.. og selv str 40 var aaaaltfor stort.. Vi fikk også en fin glassfigur av en familie som var kjøpt når barnet ble født, men vi fikk når barnet var stabilt og det var klart hvordan det ville gå. Den figuren har vi blitt kjempeglade.

Skrevet

Første fase

Min baby

i en glasskapsel

fanget

i det utydelige skillet

mellom liv og død

jeg

en kanskje-mamma

uten kropp

til å bære deg

helt fram

min baby

er du kommet?

eller venter sjelen

til du skulle vært født

Andre fase

lille venn

fremmed og liten

med lukkede øyne

jeg går nærmere

tør jeg å ta deg

inntil meg

om du skulle

bli borte

ja

mamma venter på deg

hvor enn jeg må

bære deg

Tredje fase

lille håp

du modnes

det lysner

redselen og uroen

blir fortynnet

av ventetidens slutt

mamma tør å tro

at du kommer hjem

snart

lille håp

nå skal jeg

tørke tårene

kom

Skrevet

Kan dele noen av det diktet vi fikk mens vi ventet uvist:

Det er livets store under

hver gang et barn blir født

av og til så kommer

et bittelite knøtt....

De krever ekstra omsorg

for at livet skal bestå

De legges i kuvøse

de bitte bitte små.....

Ungen fikk et lite babypledd og en bamse h*n fikk ha med seg i kuvøsen sin. Vi foreldrene fikk minnebok til å skrive i og blomster, bøker, blader og andre ting som kunne live opp rommet mitt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...