Gå til innhold

Kun 11% av treåringene sitter bakovervendt!?!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min treåring er for lang til å sitte bakovervendt så jeg er nok en av dem som ikke har barnet mitt bakovervendt.

Skrevet

Min er straks 2, og sitter bakovervendt.

Men jeg har en venninne som lar sin 3åring sitte fremovervendt. De har samme problem som #2. Bena er så lang at han sitter helt bøyd hvis han skal sitte bakover.

Skrevet

Når min var treåring så brukte han str 5 år i klær. Sier seg selv at man ikke har plass til verken bein eller noe annet med den høyden. Han er fortsatt veldig høy og bruker 2 str mer i klær enn det som alderen tilsier.

Skrevet

Greit at mange treåringer er store. Så lenge de er lange nok eller over 18 kg (Kilde: http://www.tryggtraf..._barn_1_-_4_ar/ ) er det jo helt greit å snu de selv om de ikke er 4 år enda. Men 11 % ?????? Min på snart 4 er bare 15 kg såvidt. Han får sitte bakovervendt til vektgrensa er passert...

Skrevet
Greit at mange treåringer er store. Så lenge de er lange nok eller over 18 kg (Kilde: http://www.tryggtraf..._barn_1_-_4_ar/ ) er det jo helt greit å snu de selv om de ikke er 4 år enda. Men 11 % ?????? Min på snart 4 er bare 15 kg såvidt. Han får sitte bakovervendt til vektgrensa er passert...

#5 var HI

Skrevet

Jenta mi brukte bakovervendt til hun var 4 år. Hun var 118 cm og 17 kg. på 4 årskontrollen. Var ingen problem å få plass til henne, hun satt med bøyde ben, det gjorde hun, men det gjør tross alt jeg også når jeg kjører.

Skrevet

Dette handler ikke om vekt og høyde, men om at barn under fire år har et såpass stort hode i forhold til kroppstørrelse at de kan få alvorlige nakkeskader ved kollisjon.

Jeg skjønner at barn med lange bein sliter, men så er det jo spørs om man skal vekte dette tyngre enn en potensiell skade ved kollisjon... 11 % var lite synes jeg, og synes det er skremmende at det ikke tas mer hensyn til sikkerhet.

Skrevet

Jeg synes det er mer skremmende at det ikke er mer enn halvparten av 2-åringene som sitter bakover. Hva er unnskyldningen der? Lange bein? Neppe....

Skrevet

Vi har flyttet hun på 2,5 år fremover i min bil, men sitter fortsatt bakover i pappaen sin.

Rett og slett fordi jeg er høygravid med kraftig bekkenløsning, så jeg klarer ikke løfte henne inn. Og hun klarer ikke krabbe inn. I tillegg skal jeg ta ks, så da kan jeg ikke løfte henne på 6 uker.

Det var min unnskyldning!

Skrevet

Her sitter jentungen forovervent, men det er pga plassmangel i bilen hun sitter i (ikke min bil)

Så valget her er usikret i buss, eller sikret forovervent i bil...

Når jeg selv har kjørt opp og en gang får skaffet meg bil, så får jeg heller se om jeg får henne bakovervent. Hvis jeg får plass til sete og hun får plass i det.

Skrevet
Herregud. Jeg er ingen fanatiker, men dette er ganske skremmende tall! http://www.an.no/nyh...icle6217461.ece

Jeg ble faktisk mest sjokkert over hvor mange som faktisk har ett-åringene sine forovervendt... Burde ikke vært noen!

Skrevet

Jeg har stusset over dette selv. Jeg ser at mine venninner setter barna framover før 2 år. Jeg spurte den ene hvorfor, og hun sa at setet hun hadde ikke var laget for bakovervendt.

Et par av mine andre venninner er høyt utdannet, men utdanning har ikke noe å si ser jeg. De sier de setter barna framover rundt 2 år, for da får de se mer.

Jeg har prøvd å følge med foreldrene i bhg sine biler for å se hva som er normen, og slik jeg har oppfattet det virker det som 50/50.

Nesten så det bare er her inne det er veldig viktig å følge denne regelen..

Gjest Mamma til 3 små Gull
Skrevet

Her sitter 3-åringen bakovervendt, og det skal hun gjøre en god stund til. Hun sitter bøyd med føtterne, men har enda ikke klaget. Jeg er nok den som er litt overhysterisk når det kommer til sikkerhet i bil, men jeg har ingenting å miste om noe skulle skje.

Skrevet
Her sitter 3-åringen bakovervendt, og det skal hun gjøre en god stund til. Hun sitter bøyd med føtterne, men har enda ikke klaget. Jeg er nok den som er litt overhysterisk når det kommer til sikkerhet i bil, men jeg har ingenting å miste om noe skulle skje.

Her sitter 3,5-åringen bakovervendt. Det var jeg glad for at hun gjorde i vinter da vi kolliderte etter at en bil på sommerdekk mistet kontrollen og kom over i vårt kjørefelt. Det er bedre å være overhysterisk. Ikke en skramme på henne, men storesøster som satt forovervendt sliter ennå med nakkesmerter og hodepine.

Skrevet

Synes også tallene er skremmende, men tror mange ikke er helt klar over/tenker over hvor stor forskjellene er. Jeg har måtte "undervise" mange i min omgangskrets som ikke skjønner hvorfor jeg er så nøye på dette, og de fleste blir oppriktig sjokkert når jeg forklarer forskjellene og sier at det ante de ikke noe om. Altså, alle har hørt at det rådes til å bruke bakovervent til 4 år, men de færreste er klar over at du øker sjansen for at barnet ditt kommer ut av en kollisjon med livet i behold med ca 40% om du velger bakovervent framfor framovervent. Det er et ganske stort tall synes jeg!

At noen har barn som er for store er en ting, det har jeg hatt selv, men dette gjelder bare ca 5-8% av alle 3-åringer, ikke 89%! Så det er nok ganske mange andre grunner enn for store barn som spiller inn...

Skrevet

Det der med vekt og lengde synes jeg er rart, sønnen min satt bakovervendt til han var over fire år, da var han over 120 cm høy.

Gikk helt fint!

Vi måtte bytte ut det første sete nr 2 med et annet, men siden sikkerheten kommer først, var det uaktuelt å snu han da han vokste ut av det rundt 3-års dagen sin.

Skrevet

Mitt barn som snart fyller 3 år veier 20 kg og er 101 cm lang. Jeg er veldig usikker på hva slags sete vi skal kjøpe nå. Hun sitter fortsatt bakovervendt, men setet er til kun 18 kg. Det skal sies at vi bare kjører rolig sakte-kjøring på landet ;)

Skrevet
Her sitter 3,5-åringen bakovervendt. Det var jeg glad for at hun gjorde i vinter da vi kolliderte etter at en bil på sommerdekk mistet kontrollen og kom over i vårt kjørefelt. Det er bedre å være overhysterisk. Ikke en skramme på henne, men storesøster som satt forovervendt sliter ennå med nakkesmerter og hodepine.

Og jeg var veldig glad for at mine satt forovervendt da vi ble påkjørt bakfra i høy hastighet. Ikke en skramme på dem heller.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Mitt barn som snart fyller 3 år veier 20 kg og er 101 cm lang. Jeg er veldig usikker på hva slags sete vi skal kjøpe nå. Hun sitter fortsatt bakovervendt, men setet er til kun 18 kg. Det skal sies at vi bare kjører rolig sakte-kjøring på landet ;)

Hvis setet er beregnet på barn opptil 18 kilo, vil jeg tro at det ikke er like sikkert når barnet har passer denne vekta.

Skrevet

Britax Multitech er et stort og godt sete der mitt barn på 118 cm og 22 kg sitter bakovervendt. Men det er stort, så jeg tror ikke det passer i alle biler.

Skrevet

Tja, sikkert en god grunn til det, eksempelvis at det er for lite plass i bilsetene til bakovervendt.

Vår treåring sitter fortsatt bakovervendt, men det var temmelig trangt oppi der til vi fant ut at vi kan legge setet halvveis ned for at han skal få beinplass. altså ikke legge ned barnesetet, men litt på ryggen i det setet barnesetet sitter festet.

Skrevet
Hvis setet er beregnet på barn opptil 18 kilo, vil jeg tro at det ikke er like sikkert når barnet har passer denne vekta.

Nei, hun må bytte, skal gjøre det denne uka :) Tror det bare finnes en type sete her vi bor, Besafe tror jeg det heter det vi har nå. Blir vel det etter det, og det er kanskje kun forovervendt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...