Gå til innhold

Noen som har tips mot dårlig rygg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter så utrolig mye med ryggen og verker nesten bestandig (er ikke gravid). Lurer på om jeg kanskje skulle fått meg en time hos fysioterapaut eller noe for å lære meg noen ryggøvelser. Men har aldri vært hos fysioterapaut, kiropraktor eller lignenede, så jeg vet egentlig ikke hvem jeg bør gå til. Noen som har slitt med ryggen og har noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått til fysioterapeut, og fått noen ryggøvelser. Et tips kan være å ta turen innom fastlegen først, for å få henvisning. Da blir det billigere :) Bare si til fastlegen at du sliter med ryggen, vil gjerne begynne å trene, men trenger litt hjelp fra en fysioterapeut for å komme i gang på riktig måte.

Kiropraktor kan hjelpe godt på akutte ting, og kan også lage treningsøvelser, men er ofte bedre på låsninger og stivhet enn muskelvondt/verking, er iallefall min erfaring (jeg går/har gått til begge deler, bare så det er sagt).

Såh, hvis det er treningsprogram du er ute etter, ville jeg gått til fysioterapeut :)

Skrevet

Prøv triggerpunkt-akupunktur om du har noen som helst mistanke til at det kan være muskulært! Jeg kunne knapt gå og forsøkte alt (naprapat, kiropraktor etc.), men akupunktur var det eneste som funket.

Skrevet

var til kiroptaktor i fjor sommer, anbefaler det.

har ikke vært plaga med ryggen siden.

de tok også rønken av ryggen.

Skrevet

Anbefaler jevnlig styrketrening, spessielt av kjernemuskelaturen, hvis du ikke får påvist noe spessielt problem som skulle gi smertene. En veldig stor andel av dagens ryggvondt skyldes for lite mosjon og svake muskler.

Skrevet

Jeg ville absolutt tatt en tur til naprapat, de forener på en måte kiropraktorens og fysioterapeutens oppgaver siden de både masserer muskler og manipulerer ledd.

Der får du også øvelser for styrke og ikke minst tøying.

Anbefales på det sterkeste.

Skrevet
Jeg ville absolutt tatt en tur til naprapat, de forener på en måte kiropraktorens og fysioterapeutens oppgaver siden de både masserer muskler og manipulerer ledd. Der får du også øvelser for styrke og ikke minst tøying. Anbefales på det sterkeste.

Naprapat, har jeg aldri hørt om. Må man ha henvisning fra fastlege?

Skrevet

Ville tatt en tur til manuell terapeut, har vært der i dag for akkurat samme problemet, og fikk mye info og hjelp... Så ser frem til en bedre hverdag nå

Skrevet
Ville tatt en tur til manuell terapeut, har vært der i dag for akkurat samme problemet, og fikk mye info og hjelp... Så ser frem til en bedre hverdag nå

Hva er en manuell terapaut?

HI

Skrevet

En fysioterapeut med 2 års etterutdanning, kryssning mellom fysio og kiropraktor... Han brukte en time på å kartlegge tidligere skader/plager, undersøkte hele meg, justerte div i ryggen og kom med råd om veien videre

Skrevet
Jeg ville absolutt tatt en tur til naprapat, de forener på en måte kiropraktorens og fysioterapeutens oppgaver siden de både masserer muskler og manipulerer ledd. Der får du også øvelser for styrke og ikke minst tøying. Anbefales på det sterkeste.

Naprapat, har jeg aldri hørt om. Må man ha henvisning fra fastlege?

Trenger ikke henvisning, bare å bestille time. Er du i Trondheim og omegn vil jeg virkelig anbefale naprapatklinikken.no er nettsiden med masse info :D

Skrevet

Jeg har prolaps i ryggen, har hatt brukket halebein og wiplash.

Jeg har prøvd alt, fysio, kiropraktor, naprapat akupunkturosv, men ingenting hjelper bedre enn å holde seg i aktivitet, fjellturer har vært min beste medisin, både for ryggen og hodet:)

Skrevet

Jeg har prolaps i ryggen, har hatt brukket halebein og wiplash.

Jeg har prøvd alt, fysio, kiropraktor, naprapat akupunkturosv, men ingenting hjelper bedre enn å holde seg i aktivitet, fjellturer har vært min beste medisin, både for ryggen og hodet:)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Det er mye du kan gjøre selv også, da, uten å gå til fysio, kiro eller noe annet. Gå turer i skog og mark, å gå i naturen styrker muskulaturen. Kjøp deg gode sko, og legg i alle fall bort de høyhælte. Gå med god holdning i ryggen og unngå skeivbelastninger.

Ellers er selvsagt et treningsprogram lurt, de gode treningssentrene har flinke veiledere, ofte fysioterapeute, forøvrig, som kan hjelpe deg i gang med et fornuftig treningsprogram.

Sørg også for å hvile godt i en god seng. Har du dårlig madrass, så er ikke det smart for vond rygg.

Skrevet
Det er mye du kan gjøre selv også, da, uten å gå til fysio, kiro eller noe annet. Gå turer i skog og mark, å gå i naturen styrker muskulaturen. Kjøp deg gode sko, og legg i alle fall bort de høyhælte. Gå med god holdning i ryggen og unngå skeivbelastninger. Ellers er selvsagt et treningsprogram lurt, de gode treningssentrene har flinke veiledere, ofte fysioterapeute, forøvrig, som kan hjelpe deg i gang med et fornuftig treningsprogram. Sørg også for å hvile godt i en god seng. Har du dårlig madrass, så er ikke det smart for vond rygg.

Går stort sett på joggesko og aldri på høye hæler. Skeivbelastninger er ikke lett å unngå, da jeg ofte går med en unge på hofta på jobb. Treningssenter har jeg prøvd uten å få noen god hjelp.Trenger nok en ny madrass tror jeg etterhvert

Uff, er noe dritt når ryggen krangler. Var mange gode forslag her, men vet jammen ikke hva som er best, kiropraktor, manuell terapaut, naprapat eller fysioterapaut.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...