Gå til innhold

Noen som har født i vann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere dele?

Hvordan foregår det egentlig?

Kann selve fødselen være i vann, eller må man opp når man skal presse ut?

Sist var det helt uaktuelt, for alt var så vondt og gikk så raskt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg kan dele for det er det eneste jeg tenker på om dagen-min neste vannfødsel...! Jeg valgte å føde på Storken i Bergen, der har de føderom med tilhørende bad som har innstallert stort badekar til å føde i. Og jada, du får føde babyen i vannet, trenger ikke gå opp. Jeg hadde sett mange videoer om disse tilsynelatende avslappede vannfødslene og bestemte meg tidlig i graviditeten for at det var dette jeg ville. Men det gikk jo veldig fort for meg, åpnet meg fra 3 cm til 10 på under en time så jeg kom meg såvidt oppi badekaret før gutten var ute. Jeg fikk ikke ligget i vannet og slappe av før jeg måtte trykke, alt gikk så fort. Men det viktigeste jeg kan si deg ang.vannfødsel er at vannet tar smertene fra riene, det hjelper. Man kan ikke få smertestillende ved Storken, så vannet er den eneste hjelp man får mot smertene. Jeg ville ikke ha det heller, for jeg vil ikke ha en dopet baby. Når det gjelder selve utdrivelsen av babyen tror jeg ikke noe kan ta smertene bort fra det, så det var nok like vondt som om jeg skulle ha født utenfor vannet. Men-det ER en hjelp å ligge i varmt vann og det gjør deg mer avslappet. Jeg anbefaler vannfødsel til enhver som har mulighet til det =)

Skrevet

Takk for svar! :) Det høres jo flott ut! Er liksom redd or at jeg skal synes det er "masete" å ligge i vann, - for det meste var en pinsel sist! He he.. Men det med smertelindringen høres fristende ut. Jeg valgte også vekk epidural etc. sist gang og vil gjøre det "naturlig" denne gangen også. Lykke til med neste vannfødsel da! ;)

Skrevet

Jeg brukte badekar som smertelindring under første fødsel, men det var ingen jordmor som ville ta i mot i badekar, så jeg måtte opp desverre, før selve forløsningen.

Andre gangen rakk vi ikke.

Denne gangen planlegger vi hjemmefødsel, og har fått oss badekar i håp om å kunne bruke dette! Beste smertelindringen altså! Skulle gjerne hatt stooort kar,men det har vi ikke. Men lite er bedre enn ongenting, tenker jeg :-)

Om baby blor født oppi der, eller ikke, det får vi se på. Kam jo hende jeg syns det blir for trangt.

Skrevet

Dere som har lagt i badekar som smertelindring (gått ut når fødselen nærmer seg).. Bruker man badetøy, at man er litt tildekket, eller ligger man og flyter rundt naken?

Ønsker å bruke badekar mot smertene, men kvir meg virkelig visst det er vanlig å plaske rundt der naken... Ser for meg at det er veldig ubehagelig!? Tenker muligens ikke over det når man først ligger der meeeen.... Hmm..

Skrevet

Mariell, jeg var naken fordi jeg skulle amme rett etterpå og det bare føltes riktig liksom. Jeg bar babyen med meg ut av badekaret og så var det opp i sengen som var like ved for å lære meg å amme. Den dagen tenker man ikke over hvordan man ser ut, tror jeg snakker for de aller fleste her. Man er litt "urkvinne" . Og jeg følte meg veldig komfortabel med at det bare var kvinner i rommet, 2 jordmødre. Mannen min teller ikke, han har jo sett meg fra alle vinkler uansett :P

Skrevet

Etter jeg kom opp i vannet kjente jeg ikke riene lenger, det glemte jeg å si. Jordmødrene ga beskjed om når de kom, så jeg kunne trykke. Ikke vet jeg hvordan de ser når man har rier, men...Kanskje fordi magen hardner?

Skrevet

Jeg hadde sånt bånd rundt magen som måler sammentrekninger så de så det på skjermen. Ganske stilig hvis de kan se det på kroppen da :D

Skrevet

Jeg fødte i vann, og er kjempe fornøyd med det! Fødte helt naturlig, fikk bare akupunktur.

Og jeg lå helt naken, men fikk en klut jeg kunne legge over magen (som jeg også la litt over puppene). Syntes det var litt rart i begynnelsen at alle skulle kunne se på meg både her og der, men etterhvert blir du vandt til det og fokuserer kun på riene, hva jordmødrene sier og at du snart får se babyen din! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...