Gå til innhold

Skal legen se meg amme eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som veit hva det forventes av meg når jeg skal på legetime for å få legeattest når jeg skal søke om ammefri?

Skal jeg amme der? Skal jeg ha med babyen? Eller må jeg melke meg selv foran legen, eller? I så fall må jeg kanskje krølle meg litt sammen i fosterstilling i kveld i ren angst. Hva trenger legen å se eller gjøre for å gi meg en legeattest på at jeg ammer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det må da holde med at du sier du ammer? og gi litt info ang ammerutiner?

Skrevet

Spør om han skal ha litt melk i kaffien, ta koppen hans med på toalettet og returner den til han med en liten melkeskvett i :D Neida, spøk tilside...Jeg aner ikke, men kan ikke tro at han/hun skal SE deg amme.

Skrevet

Han trenger å vite at du har en baby, det står sikkert i papirene.

Skrevet

Ille dumt at jeg glemte å ringe legen og spørre om dette før helga. Jeg har fått time tidlig på dagen, midt arbeidstida mi, og vil så gjerne vite om pappaen trenger å komme kjørende ned med småtten. Ingen som har vært til lege for en slik attest her?

Skrevet

Jeg bare ringte helsestasjonen og fikk en attest i posten...

Skrevet

Nei herregud! Du trenger verken å melke foran legen eller ha med babyen. Det står i papirene dine at du har baby + at du sier du ammer :) Thats it! :)

Skrevet

Phu, det siste der høres bra ut. :)

Men når dere svarer slik skjønner jeg ikke hvorfor legen på helsestasjonen ikke kunne skrive ut en attest til meg når vi var der sist på 6-ukers kontrollen. Den lille indiske lege-skjønheten med den dårlige norske aksenten mente bestemt på at dette måtte fastlegen gjøre. Og dama i skranken hos fastlegen mente jeg trengte en hel legetime. Det hele har endt i at jeg egentlig ikke får ammefri, fordi jeg ikke fikk søkt om det før arbeidstimene ble bestemt. Men jeg har fått tilrettelagte dager, da, med senere start og litt ekstra velvilje fra ledelsen til å kunne reise i fra en gang i blant ved behov.

Takk for svar! :)

Skrevet
Phu, det siste der høres bra ut. :) Men når dere svarer slik skjønner jeg ikke hvorfor legen på helsestasjonen ikke kunne skrive ut en attest til meg når vi var der sist på 6-ukers kontrollen. Den lille indiske lege-skjønheten med den dårlige norske aksenten mente bestemt på at dette måtte fastlegen gjøre. Og dama i skranken hos fastlegen mente jeg trengte en hel legetime. Det hele har endt i at jeg egentlig ikke får ammefri, fordi jeg ikke fikk søkt om det før arbeidstimene ble bestemt. Men jeg har fått tilrettelagte dager, da, med senere start og litt ekstra velvilje fra ledelsen til å kunne reise i fra en gang i blant ved behov. Takk for svar! :)

Hvis babyen er så liten som 6uker, syns jeg det er utrolig sært av arbeidsgiver å forlange at du skal vise frem legeattest for det. Jeg trodde det bare var vanlig hvis man søkte om ammefri når barnet er over 1år. Det er også utrolig sært av legen på heslestasjon å ikke kunne skrive det, det burde hun kunne gjort. De burde egentlig hatt en standardattest de bare fyller ut riktig navn osv i, for du kan jo umulig være den eneste som ber om en sånn attest.

Skrevet
Phu, det siste der høres bra ut. :) Men når dere svarer slik skjønner jeg ikke hvorfor legen på helsestasjonen ikke kunne skrive ut en attest til meg når vi var der sist på 6-ukers kontrollen. Den lille indiske lege-skjønheten med den dårlige norske aksenten mente bestemt på at dette måtte fastlegen gjøre. Og dama i skranken hos fastlegen mente jeg trengte en hel legetime. Det hele har endt i at jeg egentlig ikke får ammefri, fordi jeg ikke fikk søkt om det før arbeidstimene ble bestemt. Men jeg har fått tilrettelagte dager, da, med senere start og litt ekstra velvilje fra ledelsen til å kunne reise i fra en gang i blant ved behov. Takk for svar! :)
Hvis babyen er så liten som 6uker, syns jeg det er utrolig sært av arbeidsgiver å forlange at du skal vise frem legeattest for det. Jeg trodde det bare var vanlig hvis man søkte om ammefri når barnet er over 1år. Det er også utrolig sært av legen på heslestasjon å ikke kunne skrive det, det burde hun kunne gjort. De burde egentlig hatt en standardattest de bare fyller ut riktig navn osv i, for du kan jo umulig være den eneste som ber om en sånn attest.

'Liker'

Det er en offentlig bedrift jeg jobber i, og jeg tror det er standard prosedyre å måtte levere en legeattest. Det virket i alle fall slik. Babyen er blitt 3 mnd nå, men trenger fortsatt å bli ammet ofte. Løsninga er blitt at pappaen gir litt flaske nå og da i løpet av dagen, noe som forøvrig tuller til melkeproduksjonen min mer enn jeg hadde trodd det skulle. Jeg hadde aldri trodd at det var byråkratiet i helsevesenet som skulle 'føkke' til amminga av småtten...

Skrevet

I vår tariffavtale står det at det kan kreves attest hvis barnet er over ett år.

Skrevet

Hva slags bedrift jobber du i, stjernelill?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...