Gå til innhold

Syns dere vi har for mye lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 3 mill i lån.

Tjener tilsammen 930.000 og har 6.000 kr per mnd i leieinntekter.

Huset er verdt 5 mill.

Fikk kommentar igår på at vi hadde "sinnsykt" mye lån i forhold til inntekt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tullmusa83
Skrevet

Syns ikke det i grunn.

Har altid hørt lån er 3*hustandens samlede inntekt. Og med husleien berger jo dere der innenfor fint.

Skrevet

Om dere har nesten en million inn i året, i tillegg har dere 72 tusen inn (skattefritt antar jeg) i året i husleie, og huset er verdt 2 millioner mer en lånet er på så vil jeg si dere overhode ikke har for mye lån.

Skrevet

Om dere måtte selge ville dere sitte igjen med rundt 2 millioner etter betalt ut lån så da ser jeg ikke problemet

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Om dere har for mye lån er det vel bare dere selv som vet. Om dere synes at dere klarer dere bra økonomisk, har dere ikke for mye lån. Og da kan vel alle andre si og mene akkurat det de vil.

Lån kan jo ikke måles bare etter inntekt, og den med 3 x inntekt er bare en veldig vag ramme. Har man lav inntekt, kan det å ha 3 ganger inntekten være veldig mye, har man høy inntekt kan det til og med være lite. Det kommer jo helt an på andre utgifter man har.

Skrevet

Og så tenker jeg så så at hva andre måtte mene er likegyldig.

Så lenge dere har det komfortabelt og har en fornuftig hverdagsøkonomi så er alt ok. Klart vi alle ønsker minst mulig gjeld, men realiteten er at det koster å eie selv og ikke alle har opparbeidet seg en stor egenandel.

Skrevet

Vel, vi har 250 000 mer enn dere i lån og hvert vårt store studielån i tillegg. Leiligheten var taksert til ca 4 mill i fjor da vi kjøpte for 4,4 mill (oppussingsobjekt), men er verdt mer nå selv om vi ikke er ferdig med oppussing. Vi tjener litt mer enn dere, men har ingen leieinntekter. Klarer oss helt fint, og har nettopp refinansiert.

Så jeg synes naturlig nok ikke at dere har for mye lån ;)

Skrevet

med 20 års nedbetalingstid koster det rundt 6000 å låne en million nå.

så leieinntektene dekker den biten, dere er da godt innenfor det komfortable vil jeg påstå. :)

som det så klokt ble sagt; det er jo dere som må vudere om det er for mye ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...