Gå til innhold

Drikke alkohol = gå på fylla?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stusser på den tråden om hvor ofte det er akseptabelt at en mann/far drikker alkohol. Allerede i første innlegg dreier det over på hvor ofte han "går på fylla", og de følgende innleggene skriver også om det: ikke hvor ofte han drikker alkohol, men om hvor ofte han går på fylla.

Både jeg og mannen min drikker alkohol hver helg. Men ingen av oss drikker jo noen gang så mye at vi blir fulle av det. Mannen min går ut på pub med kolleger eller kompiser en til to ganger i måneden ca., men han kommer aldri full hjem.

I mitt begrepsapparat, så handler det å gå på fylla om å drikke mye og å bli svært beruset, eventuelt overstadig. Jeg oppfatter det også som noe som varer en stund. Etter min forståelse av hva det vil si å gå på fylla, er ikke dette noe verken jeg eller mannen min har gjort siden vi var unge og single. Jeg synes i det hele tatt det er rart om noen som har barn går på fylla.

Så nå lurer jeg på om jeg og mannen min går på fylla ofte eller aldri. Bruker dere "gå på fylla" som uttrykk for å drikke alkohol, uavhengig av hvor mye man drikker, eller hvor beruset man blir? Eller er det liksom underforstått at hvis man først drikker alkohol, så drikker man så mye at man blir full av det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg definerer på fylla som når man er skikkelig beruset.

Var meg som sa at mannen ikke hadde vært på fylla på 7 år, men det betyr ikke at han ikke har drukket alkohol på den tiden.

Vi kan fint kose oss med ei flaske vin, eller noen øl, men vi er ikke på fylla av den grunn.

Skrevet

Når jeg sier å "gå på fylla", så er det for å drikke seg dritings.

Om jeg sier "ta en øl/cider" med noen venninner eller bare for hyggen sin del, så kommer jeg hjem lettere brisen.

Jeg er en gang i blant på fylla. Selv om jeg har to unger. Det ser jeg overhodet ingenting galt i, for det gjør jeg aldri med mindre ungene sover hos besteforeldrene.

Skrevet

For meg så er "gå på fylla" skikkelif fyll. Om mannen er på fylla så kommer ha ravende inn dritings klokka 3 med kebaben i den ene hånda mens han slenger seg på gjesterommet for å ikke vekke meg.. (Bare at han har bråket så mye at jeg allerede er våken. :P ) Dette skjer kanskje en gang i året.

Drikker han 1-2øl til en fotballkamp på en fredagskveld så er ikke det fylla..

Skrevet

Takk for det. Ser ut som dere har samme oppfatning av begrepet som meg.

Men da er det vel helt vilt å diskutere om det er for sjelden om en barnefar går på fylla to ganger i måneden, eller om han bør få gjøre det hver helg? Er det ikke?

Hvem går på fylla når man har barn å ta seg av?

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Jeg og samboer tar oss kanskje noen øl i ny og ne, meg å gå på fylla er noen år siden.

Vi gifter oss om noen månder så ser for meg at vi har en fyllekule hver framfor oss.

Skrevet

Her i huset er det to forskjellige ting i alle fall..

Hvis sambo åpner en vinflaske til helga varer den gjerne 2 - 3 dager. :) Noe havner også i sausen om det passer seg sånn.

Det er leeeenge siden noen av oss var på fylla, men vi er glade i vin.

Jeg har hatt min del av festing og vel så det da jeg var yngre, men det er et tilbakelagt stadium. Leveren min er sikkert takknemlig for det. ;)

Skrevet
Takk for det. Ser ut som dere har samme oppfatning av begrepet som meg. Men da er det vel helt vilt å diskutere om det er for sjelden om en barnefar går på fylla to ganger i måneden, eller om han bør få gjøre det hver helg? Er det ikke? Hvem går på fylla når man har barn å ta seg av?

#5 var HI

Og jeg ser at det kan gå an å gjøre unntak en sjelden gang i blant, når man ikke passer barna, enten fordi man har delt foreldrerett, eller fordi barna er hos besteforeldre eller lignende.

Men for meg er det veldig rart at dette er noe som folk som er ferdig med ungdomstida driver med flere ganger i måneden, med mindre de faktisk har et langt framskredet alkoholproblem.

Skrevet
#5 var HI Og jeg ser at det kan gå an å gjøre unntak en sjelden gang i blant, når man ikke passer barna, enten fordi man har delt foreldrerett, eller fordi barna er hos besteforeldre eller lignende. Men for meg er det veldig rart at dette er noe som folk som er ferdig med ungdomstida driver med flere ganger i måneden, med mindre de faktisk har et langt framskredet alkoholproblem.

Nei, dette er noe jeg gjør 2-3 ganger i halvåret, knapt.

Men liker å ta meg en cider eller noe for kosen sin del en lørdag eller så i måneden :) En sixpack cider hos meg varer glatt en måned her :P

Skrevet

Å gÅ pÅ fylla og nyte noen øl/glass vin i helgen er to forskjellige ting ogsÅ i mitt begrepsapparat.

Og jeg har vokst opp / ble flyttet i fosterhjem pga av foreldre som var pÅ fylla/ og brukte narkotika.

Her i huset er jeg opptatt av at ungene skal fÅ et normalt forhold til alkohol, og det innebærer ingen ekstremiteter av noe slag. Ikke hverken for mye eller ingneting.

NÅ er det nÅ engang slik at avhengighet er arvelig og det blir ekstra viktig for meg at ungene skal se at det fint gÅr an Å ta 1 glass vin eller 1 øl pÅ en lørdag for Å kose seg, for sÅ Å legge seg og fungere absolutt normalt dagen etterpÅ!

Skrevet

Gå på fylla er for meg å bli ganske beruset hvorpå man gjerne er fyllesjuk dagen derpå. Og noe man da holder til et fåtall ganger og når man har barnevakt.

For eksempel kommer mannen sikkert til å drikke såpass at han blir på en god snurr neste helg (vi skal på fest sammen, men jeg er gravid og holder meg selvsagt edru), og da er det ganske så lenge siden det skjedde sist. Og ungen er selvsagt hos besteforeldre.

Det å fly på fylla annenhver helg er i beste fall noe man bedriver når man er ung, singel og barnløs, ikke noe familiefedre/mødre burde holde på med. Det må da koste massevis av penger også?

Utover det drikker vi selvsagt alkohol oftere enn dette, men da snakker vi et par øl/glass vin som kos, og ikke noe man blir full av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...