Gå til innhold

Røykeslutt?


SiljeEjlis

Anbefalte innlegg

Sist jeg var gravid (endte i sa) sluttet jeg ikke å røyke, men denne gangen er jeg så "heldig" å ha infeksjon i lungene som gjør røyking VELDIG smertefult. Så har røyket 4 røyk siden tirsdag men vært helt røykfri siden 31.08! Storrøykeren har faktisk holdt seg så "lenge".

 

Skal dere slutt eller trappe ned?

 

Jeg håper jo alle som røyker slutter og så kan vi jo eventuelt oppmuntre hverandre? For er man hekta er kanskje ikke det at man er gravid "god nok grunn" og "det er jo ikke så farlig". Selv dømmer jeg ingen og kjenner mange gravide som røyker og alt går helt fint men denne gangen har jeg slutta.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg gikk fra RØD 3 TOBAKK til KENT.

 

HÅPER SELVFØLGELIG JEG BLIR RØYKFRI TIL SLUTT. MEN DET SER MØRKT UT. men kutta veldig ned pÅ styrke da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg hører dessverre ikke til her, har hatt to sa siste tre mnd. Jeg har selv vært røyker, og kan noen ganger ta en røyk på fest. Men damer, jeg forstår ikke hvordan dere kan røyke når dere er gravide? Hvordan kan dere utsette babyen for alle de skadelige stoffene? Kan dere forklare meg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg hører dessverre ikke til her, har hatt to sa siste tre mnd. Jeg har selv vært røyker, og kan noen ganger ta en røyk på fest. Men damer, jeg forstår ikke hvordan dere kan røyke når dere er gravide? Hvordan kan dere utsette babyen for alle de skadelige stoffene? Kan dere forklare meg det?

 

Jeg sluttet såfort jeg fikk positiv test (og røyka 2 om dagen før det)

Jeg har hatt flere sa selv så håper at denne spira sitter om jeg kutter ut røyken. Er iallefall verdt forsøket :-)

Jeg vil ikke utsette spira mi for all giften, iallefall siden jeg ikke klarer å kutte ned og sånne ting..

 

Lykketil med vidre prøving :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk fra RØD 3 TOBAKK til KENT. HÅPER SELVFØLGELIG JEG BLIR RØYKFRI TIL SLUTT. MEN DET SER MØRKT UT. men kutta veldig ned pÅ styrke da. :)

 

Jeg kutta fra rØd 3 til ingenting :-D

Har ikke savnet det enda iallefall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har røkt litt, men når den positive testen kom har jeg ikke røkt, nå har jeg trossalt noen andre å tenke på,

værste jeg ser er gravide som røyker, æsj asså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Positiv test på søndag,røykslutt på mandag. Har klart å holde meg,ikke erstattet røyken med annet en sukkerfrie pastiller og tyggis,føler meg ganske flink. Har alltid sagt at jeg skal være røykfri under graviditet,og akter å holde det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som må ta røykeslutten "på dagen" når testen er positiv: var dere prøvere først? For strengt tatt burde røyken kuttes før man slutter på prevensjon. I mine øyne er det fryktelig uansvarlig å prøve mens man enda røyker, og så ikke klare å slutte når spira sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som må ta røykeslutten "på dagen" når testen er positiv: var dere prøvere først? For strengt tatt burde røyken kuttes før man slutter på prevensjon. I mine øyne er det fryktelig uansvarlig å prøve mens man enda røyker, og så ikke klare å slutte når spira sitter.

. Hvem er du til å dømme andre??? Jeg kan bare svare for megselv, har brukt sommeren til å kutte ned litt etter litt på røyken, og som skrevet over sluttet jeg dagen etter positiv test. Hvordan man legger opp sin egen røykslutt har mye med det mentale å gjøre. Pass på degselv istedenfor du, så skal vi passe på oss selv . Trenger ingen moralpreken om dette, er voksen og klar over konsekvenser av røyking under graviditeten, så å slutte såpass tidlig fortjener vel heller ris enn ros, pekefinger fra en ikke røyker er ikke det jeg forventet meg. Hadde håpet at i denne tråden kunne vi støtte hverandre og muntre hverandre opp når røyksuget kom, ikke rakke ned på hverandre...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil ganske SPY av dere som rakker ned på dem som faktisk klarer å slutte å røyke så fort de finner ut at de er gravide!!det står STOR RESPEKT av dem som klarer det, for kan skrive under på at det kan være et HE..... å klare det!!! gjør dere ingen verdens ting som ikke er bra for barnet under sv.skapet? ikke spiser sukker,drikker brus, kun sunn mat å mosjonerer hver dag? døm andre den dagen dere kan sette dere inn i den dere snakker om sin situasjon!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I forrige svangerskap greide jeg ikke slutte helt, når jeg hadde lyst på så gikk jeg og tok en...dermed klarte jeg å holde meg mellom 1-5 om dagen..å kanskje enkelte dager 0.

Nå så var jeg allerede nede i tre om dagen da jeg fant det ut..å vet dere hva..jeg ble så dårlig av å røyke at jeg rett og slett bare kuttet ut..tenk om alle hadde hatt det så enkelt som å legge bort. Men jeg har full forståelse for dere som står med røyken ennå, jeg gjorde det selv for fem år siden. Har sluttet og begynt i fem år..kanskje jeg klarer og ikke begynne igjen. Lykke til dere som prøver å slutte/trappe ned/har klart å slutte...dere har full støtte fra meg uansett hva dere enn gjør. Min sønn har aldri hatt noe "arr" av at jeg røkte med han...

Stor klem...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil ganske SPY av dere som rakker ned på dem som faktisk klarer å slutte å røyke så fort de finner ut at de er gravide!!det står STOR RESPEKT av dem som klarer det, for kan skrive under på at det kan være et HE..... å klare det!!! gjør dere ingen verdens ting som ikke er bra for barnet under sv.skapet? ikke spiser sukker,drikker brus, kun sunn mat å mosjonerer hver dag? døm andre den dagen dere kan sette dere inn i den dere snakker om sin situasjon!!

 

For all del, jeg rakker ikke ned på de som ikke klarer å slutte med en gang de er gravide. Har du derimot sluttet på all prevensjon og gått aktivt inn for å lage barn, uten å stumpe røyken, blir jeg jo ikke imponert. Nå kan jo jeg bare svare for meg selv, men jeg kuttet ned på usunne vaner, og la bort alkoholen da vi bestemte oss for å prøve, og lever under de anbefalingene gitt av helsedirektoratet. Har jeg valgt å lage barn (et egoistisk valg i utgangspunktet), skal jeg gjøre mitt for å bringe det inn i verden under de beste forutsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...