Anonym bruker Skrevet 1. september 2012 #1 Skrevet 1. september 2012 Har dere noen tradisjoner på at andre skal bære barnet, eller bærer dere selv? Her bærte faren første gang, mens jeg skal bære denne gangen. Har ei veninne som reagerer på at vi bærer selv, for det er jo normalt at morfaren skal bære barnet? Jeg har aldri hørt om dette før. Hvordan gjør dere det?
Anonym bruker Skrevet 1. september 2012 #4 Skrevet 1. september 2012 Nr 1 bar far. Nr 2 bar mormor. Nr 3 bar mor. Nr 4 skal storebror bære. Har aldri hørt at det er tradisjon at morfar bærer, men fra gammelt av skulle jo gudmor/far være ansvarlig for barne om noe skjedde med foreldrene, så da var det litt feil at mor eller far bar. Men det er gammel tradisjon, og jeg syns det er helt ok å lage egne, nye tradisjoner.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2012 #5 Skrevet 1. september 2012 jeg må bare si at jeg synes det er heeelt feil at en skal bære sine egne barn til dåpen.. det mener jeg er en oppgave til en av de dere faktisk velger som fadder.. det er en stor og alvorlig oppgave faddere har, og den dere sette som "hoved" fadder/gudmor/gudfar burde bære..
mrsrogaland. Skrevet 1. september 2012 #6 Skrevet 1. september 2012 Feil? Det syntes ikke jeg. Far bar barnet, og jeg holdt barnet da presten døpte han. Det var fint og stort.
Gjest Mamma til 3 små Gull Skrevet 1. september 2012 #7 Skrevet 1. september 2012 Nr 1 bar søsteren til sambo, som også er fadder. Nr 2 Fikk tvillinger denne gangen, så jeg og sambo bar hver sin Aldri hørt at morfar skal bære, men tror det var vanlig før at hoved gudmoren skulle bære barnet til dåpen.
Dini Skrevet 2. september 2012 #8 Skrevet 2. september 2012 Jeg bar barnet i dåpen. Rett og slett fordi at barnet evnt roet seg raskest ned hos meg om hun skulle bli grinete. Hun er og var skeptisk til alt og alle..
petite fleur Skrevet 2. september 2012 #10 Skrevet 2. september 2012 Nr. 1 bar min bror. Nr. 2 bar min søster. Aldri hørt at morfar skal bære.
Husbygger Skrevet 2. september 2012 #11 Skrevet 2. september 2012 Nr 1. Bar min bror som er fadder Nr. 2 Bar pappaen Nr. 3 Bar pappaen Jeg bar alle 3 inn i kirka. Vi gikk inn med alle dåpsbarna bak ett kors som kirketjeneren (eller noe sånn) bar. Da gikk vi i den rekkefølgen de skulle døpes, gikk inn kirkegulvet, rundt dåpsfontenen og ned på plassene våre.
Musemorbr / Skrevet 2. september 2012 #12 Skrevet 2. september 2012 Gudmor fikk den æren, og tante som også er fadder, fikk ta av lua. De tok rollene høyst alvorlig, og det var veldig rørende.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2012 #13 Skrevet 2. september 2012 Nå ble jeg faktisk velig usikker, men tror meg og barnefar bar ungene. Tørr ikke påstå hvem av oss og om vi gjorde det samme begge gangene. Men det var ingen av fadderene hvertfall, muligens farmor men jeg tror bare hun bar barnet etterpå.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2012 #14 Skrevet 2. september 2012 Det var meningen at tanten som er fadder skulle bære, men alt skjedde så fort, og presten hadde hastverk, så da ble det pappaen som bærte. :s Neste gang håper jeg fadderen kan bære. Er det som er tradisjon her hvertfall.
Jentene mine og jeg:) Skrevet 2. september 2012 #15 Skrevet 2. september 2012 Her bar farmor første og mormor andre. Aldri hørt om at morfar må være den som bærer. Hadde heller ikke vært aktuelt her ettersom morfar egentlig er i mot alle kristne tradisjoner.
Lille- MO Skrevet 2. september 2012 #17 Skrevet 2. september 2012 her bar jeg lillegutt selv og jeg gikk opp alene(barnefar er borte). så fikk den ene fadderen holde han ved døpefonten og vise han frem etterpå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå