Anonym bruker Skrevet 1. september 2012 #1 Skrevet 1. september 2012 Jeg må bare blåse ut litt! Min svigerfamilie er koselige, snille og fine mennesker, men noen av de har av en eller annen grunn fått det for seg at de kan bestemme seg og ombestemme seg og skalte og valte som de vil når de er invitert bort. Familien er ikke så stor, så de har som tradisjon å feire nesten alle bursdager. Gang på gang skjer det samme, heldigvis ikke bare når de er invitert til oss men også til et par andre i familien, når de skal være gjester. Først og fremst er det ikke så lett å finne en dag det passer for alle, men vi finner jo alltids det, og de erklærer at både dato og klokkeslett passer, og at de kommer alle sammen. Men så... Så kommer vi til et par dager før selskapet. Gjerne så nærme at kaker er bakt, maten er handlet inn og gjerne forberedt. Da begynner tekstmeldingene å tikke inn: "Vi blir litt forsinket i morgen så vi kommer ikke kl 17, men antagelig rundt 20.00" eller "Da kommer det bare 2 fra oss og ikke 5.",osv. Vi skal ha selskap i dag, og jeg våknet av denne meldingen fra den ene svigerinnen min: " Vi vet ikke om vi får det til kveld, men vi skal prøve å komme. Melder deg i 18- tida." 18- tida, som er en time ETTER at selskapet har startet, de andre gjestene har kommet (får vi tro, dagen er enda ung!), og vi er mer eller mindre ferdige med å spise. Nå venter jeg i grunnen bare på at svigerfar skal ringe og si "høøø...kremt, nå skal du høre...høøø...det blir ikke noe med oss i kveld..." og at svigerinne 2 "har glemt" at det er fotballturnering/håndballcup/dugnad/loppemarked eller no' og at det bare kommer 2 fra dem. Ji -drep meg sakte-piii... Det er da ikke så vanskelig for alle andre jeg kjenner å dukke opp i selskaper? Hver gang det skjer så sverger jeg på at neste gang skal jeg ikke hverken bake eller handle inn før etter at gjestene er i hus, men sånn gjør jo ikke en kvinne som er oppdratt i god husmorskikk... Aaaah...Gud gi meg tålmodighet og ro, for om du gir meg styrke så smeller jeg til noen!
Himmel og hav Skrevet 1. september 2012 #2 Skrevet 1. september 2012 Hæ! Hvordan ble jeg anonym? Jeg trykket da ikke på en ting!
Serepta Skrevet 1. september 2012 #3 Skrevet 1. september 2012 Kan du ikke bare blåse ut til dem da ? Eller enda bedre : Få mannen til å gjøre det ? De tror sikkert at deres fravær er helt "usynlig" og at det ikke legges merke til at det er et mønster.
Musemorbr / Skrevet 1. september 2012 #4 Skrevet 1. september 2012 Du har tradisjon i å bare bake/lage mat som kan fryses, forstår jeg? Her tror jeg nok det er på sin plass å nevne for dem at det begynner å gå inflasjon i avlysninger og forsinkelser, og at de må prøve å bli litt bedre. Begynn å gi invitasjoner skriftlig, med tydelig svardato.
humlesurr Skrevet 1. september 2012 #5 Skrevet 1. september 2012 Noe så uhøflig og ikke minst respektløst overfor den som arrangerer selskapet. Tydeligvis en dårlig trend innad i den familien, men det kan jo ikke fortsette slik... Er man invitert i selskap så takker man nei elle ja, og holder det. Skulle sykdom eller annet uforutsett ramme er det selvsagt synd, men i ditt tilfelle høres det mer ut som om de er dårlig på å prioritere og heller ikke er spesielt glad i slike sammenkomster. Hva sier din mann, og hvordan er han i forhold til selskapligheter?
Himmel og hav Skrevet 1. september 2012 #6 Skrevet 1. september 2012 Det er sagt fra, utallige ganger, men det hjelper ikke. De er bare sånn, og det kommer ikke noe godt ut av det å ta det opp igjen. Derfor freser jeg heller ut her og sørger for at de gjestene som faktisk kommer får en hyggelig kveld. Mannen min sammen med halvparten av familien hans, er punktlige mennesker, den andre halvparten opererer på det vi kaller Asia-tid, mao en annen tidssone enn der vi faktisk befinner oss Det gode med denne dagen er at ingen andre har ringt og avlyst så langt, så da regner jeg med at de dukker opp
Milla Vanilla Skrevet 1. september 2012 #7 Skrevet 1. september 2012 Har ei venninne som er sånn.... de har faktisk aldri vært hos oss!!! avlyst hver gang 5 min før de sa de skulle komme. Og da har selvfølgelig bordet vært dekt og kake bakt og alt gjort klart. Ble så irritert sist gang så sa til min samboer at neste gang vi inviterte kom jeg ikke til å gjøre noe klart på forhånd. Da ble det en kaffekopp og thats it. Så når de skulle komme sist så hadde jeg ikke gjort istand noe, sendte mld en time før og hørte om de kom til avtalt tid.... og de kunne selvfølgelig ikke komme.... Jeg skjønner deg godt. Det er respektløst rett og slett. Jeg har ikke sagt fra direkte men burde nok gjort det. Men nå har jeg funnet min metode og de kan ikke forvente å få noe servert når og om de engang kommer, jeg gidder ikke mer. Har ingen råd... men ville gjort som deg. Kost meg sammen med de som kom og tenkt at om de andre kommer så er det koselig og jeg ville ikke regnet med de og dekt på til de før jeg så de sto utenfor døren. Lykke til med dagens selskap Skal krysse fingrene for at de dukker opp.... eller kanskje ikke?
Gjest Heartbroken Skrevet 1. september 2012 #8 Skrevet 1. september 2012 Jeg håper ikke du disker opp med kaker og varm kaffe til de som kommer dinglende flere timer etter fastsatt tidspunkt? Vi har også (bare) en sånn i familien, og vi har lært oss å gjennomføre alt, om det så er julemiddag eller konfirmasjon, uten å ta hensyn til vedkommende. Jeg har fått skuldrene flere cm lenger ned etter at jeg bestemte meg for den strategien - da slipper jeg å irritere meg over det ihvertfall Men skjønner at det blir veldig mye mer frustrerende når det gjelder flere personer. God du kan bruke forumet til å blåse ut, så får dere sikkert en koselig feiring med de som har høflighet nok til å holde en avtale
humlesurr Skrevet 1. september 2012 #9 Skrevet 1. september 2012 Jeg tenker som så at det er en ting med mat og forberedelser, men all tiden da!!! Tiden som blir brukt på å forberede og vente. Sette av en hel dag som kunne vært brukt til helt andre ting! Å la andre vente er noe av det mest respektløst som finnes. Er deres tid viktigere enn min? Nei!! Jeg hadde også en venninne som til stadighet måtte avlyse, det gikk jo som det måtte... Jeg orket ikke gjøre avtaler til slutt og har andre jeg heller tilbringer tid sammen med. Vi er ikke uvenner, men har heller ikke noe særlig kontakt lenger. Er det viktig nok så prioriterers det!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2012 #10 Skrevet 1. september 2012 Jeg har en i familien som alltid kommer for sent til bursdager o.l. Problemet løste seg ved at jeg hver gang sier at det begynner en halv time før det egentlig starter. Hun er en godt voksen dame med uteboende barn, og en ansvarsfull jobb, og jeg er veldig glad i henne, men å passe tider kan hun ikke.
Mrs. Bouquet Skrevet 1. september 2012 #11 Skrevet 1. september 2012 Pakk sammen alt når dere er ferdige med å spise. Ikke finn frem mat e.l. til dem uten at det er naturlig at de andre gjestene også blir servert. Får du melding om at de skal komme etter at de andre gjestene er gått, svarer du at selskapet er slutt og dere er trøtte og leie. De får heller kommer en annen dag det passer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå