Gå til innhold

Er det mulig - svømming i 3 klasse !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste går nå i 3 klasse, og de har svømming (på skolen) en gang i uken et halvt skoleår på hvert klassetrinn. Det har de hatt siden 1 klasse.

Men når jeg ser på ukeplanen deres, er temaet nå "Vanntilvenning" (som i praksis betyr fri lek og bading ifølge min sønn) Hallo ! De er 8-9 år og har hatt svømming i et par år allerede.

Bør ikke skolen legge opp til et litt "tøffere" program med tanke på det å virkelig lære barna å svømme ? De har ikke så mange ganger å ta av, så om de starter med det helt basale selv nå etter tre år, blir jeg litt bekymret.

Selv har vårt barn gått på svømming siden han var 6 år, og behersker dette uten problemer. Jeg forventer ikke at de skal følge hans nivå, men ihvertfall prøve å lære fra seg enkle teknikker og ha målrettet undervisning til de barna som ikke kan dette enda.

Er jeg helt på bærtur som reagerer på dette ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved vår skole er det også vanntilvenning i 3.klasse, men det er ikke fri lek. Det er å svømme med hodet under vann, hoppe, dykking (både med og uten å skulle hente noe på bunnen), lære om vannet og vannets egenskaper, hva man skal gjøre om man blir redd i vann, om andre blir redd i vann osv.

Tror heller du skal snakke med skolen enn å ta det din sønn sier for god fisk.

Skrevet

Men bør de ikke være ferdig med å lære å ha hodet under vann etter to år, og heller gå videre ?

Skrevet
Men bør de ikke være ferdig med å lære å ha hodet under vann etter to år, og heller gå videre ?

Ikke alle har det slik vet, du. Dessverre er det en stor andel av norske barn som ikke kan svømme, og derfor trenger litt mer tid i vannet for å beherske det. Så ja, jeg synes du overreagerer. Det blir veldig mye fokus på hva DIN sønn trenger, fremfor hele gruppen.

Skrevet

Jeg er helt enig med HI, men samtidig er det faktisk veldig mange barn i 3. klasse som er livredde for å være i vannet. Foreldrene har ikke brukt å ha dem med i badeland/svømmehallen/havet/vannet - og de få gangene de har svømming på skolen er rett og slett bare ikke nok.

Nok en gang et bevis på at flest ressurser blir brukt på de "svakeste". Man prøver derfor som lærer å gjøre sitt beste med det man har til rådighet. Det er veldig vanskelig å drive tilpasset opplæring med slike enorme avstander i ferdigheter. Alle voksne i bassenget kan ikke være okkupert med opplæring. Noen må ha tid til å holde overblikket så det ikke skjer en ulykke.

Målet i kunnskapsløftet etter 4. årstrinn er:

vere trygg i vatn og vere symjedyktig. Så sånn sett er det nok ikke helt på trynet å drive med vanntilvenning. Så kan man jo diskutere hva det vil si å være svømmedyktig. Er det å bare kunne ta seg frem i vannet med en eller annen teknikk? Eller er det å kunne f.eks. brystsvømming? Eller crawl? Eller begge deler? Og hvor langt bør de kunne svømme? Og så kommer det jo an på lærerne. Hva kan de om svømming? Jeg hadde f.eks. 4 timer svømming på lærerskolen.Thats it. Drev med svømming da jeg var yngre - men mange av mine medstudenter kunne jo såvidt bryst.

Skrevet

Nei, det har ikke noe å gjøre med min sønn. Han kommer uansett ti å være foran de andre, og går på svømming fast.

Men de lærer jo ikke å svømme på skolen, om de ikke blir pushet litt. Det er det som er poenget mitt.

Om man bruker 1, 2 OG 3 klasse på å lære å få vann i ansiktet, da er det ikke rart det er mange drukningsulykker i dette landet.

De har jo begrenset antall timer i svømmehallen også.

Selvfølgelig bør foreldre selv lære barna dette (noe vi har tatt action på) men det viser seg jo at mange ikke bryr seg eller ikke har ressurser til dette. Da må nettop skolen ta grep og ihvertfall gjøre dem flytedyktige.

Skrevet

Jeg gikk på svømming som barn. I andre klasse terpet vi teknikk og svømte på tid, i tredje klasse begynte mange ikke-svømmedyktige tredjeklassinger på svømmeklubben og vi trente på å bli trygg i vannet. Må tro det var nedtur!

Det er nok desverre slik at med mange barn og få voksne må de legge nivået etter de svakeste :(

Skrevet
Jeg gikk på svømming som barn. I andre klasse terpet vi teknikk og svømte på tid, i tredje klasse begynte mange ikke-svømmedyktige tredjeklassinger på svømmeklubben og vi trente på å bli trygg i vannet. Må tro det var nedtur! Det er nok desverre slik at med mange barn og få voksne må de legge nivået etter de svakeste :(

Jo, men i dette tilfellet så har klassen hatt svømming i to år allerede.

HI

Skrevet
Jeg gikk på svømming som barn. I andre klasse terpet vi teknikk og svømte på tid, i tredje klasse begynte mange ikke-svømmedyktige tredjeklassinger på svømmeklubben og vi trente på å bli trygg i vannet. Må tro det var nedtur! Det er nok desverre slik at med mange barn og få voksne må de legge nivået etter de svakeste :(

Jo, men i dette tilfellet så har klassen hatt svømming i to år allerede.

HI

Og de svakeste er ikke kommet av flekken, siden ingen av lærerne har kompetanse i svømmeopplæring og de er for mange barn per voksen - er jeg inne på noe?
Skrevet
Jo, men i dette tilfellet så har klassen hatt svømming i to år allerede. HI
Og de svakeste er ikke kommet av flekken, siden ingen av lærerne har kompetanse i svømmeopplæring og de er for mange barn per voksen - er jeg inne på noe?

Er det virkelig så dårlig stilt ? Jeg har ikke vært tilstede under svømmetimene deres, så kunnskapsnivået til lærerne vet jeg faktisk ikke. Men i så fall er det tragisk at det står og faller på lærerne. Hva er poenget da ?

HI

Skrevet

Her har de svømming i 2. klasse, 3.klasse og 6.klasse.

De som ikke kan svømme i 3.klasse lærer det da, for de skal vel i følge fagplanen kunne det innen 4.klasse?

I 6.klasse driver de med hopping, stuping, ryggsvømming, tar forskjellige svømmeknapper osv.

Jeg er veldig fornøyd med svømmeundervisningen her på skolen, men det er kanskje forskjellig fra sted til sted?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...