Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #1 Skrevet 31. august 2012 Burde jeg si noe? Gjennom dette firmaet:http://www.nordbariatric.com/nb?gclid=CJ-Ile3nkrICFSIwmAodmSsARg Har bare sagt jeg skal på jentetur og det var helt greit sa han, men ville overraske han med at jeg nå har gjort det jeg alltid har gruet meg for. Tror dere han blir sinna?
Liv & Røre Skrevet 31. august 2012 #2 Skrevet 31. august 2012 Om han blir sint vet ikke jeg, jeg kjenner han ikke. Men om min mann hadde gjort noe sånt og holdt det skjult for meg hadde jeg fått sjokk. Såpass alvorlige ting holder man ikke hemmelig. Jeg hadde ihvertfall ikke satt pris på denne "overaskelsen".
Mrs. Bouquet Skrevet 31. august 2012 #3 Skrevet 31. august 2012 Syns ikke det er noe man bør bruke som overraskelse. Det er jo en viss risiko med operasjonen.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #4 Skrevet 31. august 2012 Selv om sjansen er utrolig liten, så kan en operasjon gå veldig galt. Så nei!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #5 Skrevet 31. august 2012 Syns ikke det er noe man bør bruke som overraskelse. Det er jo en viss risiko med operasjonen. Også i etterttid. En bekjent av meg (hun var faktisk en "kjent" diber for noen år siden) har ligget i koma i flere uker på grunn av komplikasjoner etter en gastric bypass som ble foretatt rundt 2007/2008. Jeg kjenner ikke detaljene, vet bare at det skyldtes komplikasjoner fra operasjonen. Det var ventet at hun skulle dø, men nå ser det ut til at hun skal klare seg. Hun har i alle fall våknet.
ducatifru Skrevet 14. september 2012 #6 Skrevet 14. september 2012 Kjære HI Jeg har selv vurdert den samme klinikken...kan ikke du sende meg en pm og så kan vi utveksle erfaringer, tanker etc...
Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #7 Skrevet 14. september 2012 Jeg har flere ganger lest at denne type operasjoner anbefales det ikke å ta i utlandet i det hele tatt. Man har ingen rettigheter i Norge hvis man opereres som dette i et annet land og noe går galt. Det er også viktig at man følges nøye opp av lege etter en sånn operasjon. Og selvfølgelig forteller du om en ting som vil endre både ditt og mannen din sitt liv fullstendig på forhånd. Tenk om det skulle gå fullstendig galt og mannen din tror du er på en vanlig ferietur?
Virginia. Skrevet 14. september 2012 #8 Skrevet 14. september 2012 Dette er vel noe man tar sin mann med på rådslagning om? Det er både risiko forbundet med operasjonen, og en stor omlegging av familiens felles kosthold og spisevaner som venter.
Mrs. Bouquet Skrevet 14. september 2012 #9 Skrevet 14. september 2012 Jeg har flere ganger lest at denne type operasjoner anbefales det ikke å ta i utlandet i det hele tatt. Man har ingen rettigheter i Norge hvis man opereres som dette i et annet land og noe går galt. Det er også viktig at man følges nøye opp av lege etter en sånn operasjon. Og selvfølgelig forteller du om en ting som vil endre både ditt og mannen din sitt liv fullstendig på forhånd. Tenk om det skulle gå fullstendig galt og mannen din tror du er på en vanlig ferietur? Man har uansett rett på helsehjelp i Norge. Man kan med vilje kappe av sin egen fot, men hjelp får man heldigvis.
Iiiiik Skrevet 14. september 2012 #10 Skrevet 14. september 2012 Det er mye i dette som berører hele familien. Du kan bli alvorlig syk under eller etter operasjonen. Du må ta det med ro i noen uker etterpå, han må altså sannsynligvis gjør mer hjemme enn han ellers gjør (så sant han ikke er vant til å gjøre alt). Det vil påvirke hva du kan spise og dermed også familiens kosthold. Det koster ganske mye penger. Selv om det sikkert er dine penger du bruker, synes jeg at store innkjøp og avgjørelser skal tas sammen. Du planlegger å endre noe han liker (deg) uten å spørre ham. Du signaliserer noen verdier som han kanskje ikke vil at barna skal utsettes for. Kort sagt - snakk med mannen din!
Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #11 Skrevet 14. september 2012 I verstefall kan man dø under operasjon .. Og da tror jeg din mann neppe vil sette pris på at du sa du bare skulle på jentetur... Dette vitner om enorm egoisme som kan ha store konsekvenser.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #13 Skrevet 14. september 2012 Jeg har flere ganger lest at denne type operasjoner anbefales det ikke å ta i utlandet i det hele tatt. Man har ingen rettigheter i Norge hvis man opereres som dette i et annet land og noe går galt. Det er også viktig at man følges nøye opp av lege etter en sånn operasjon. Og selvfølgelig forteller du om en ting som vil endre både ditt og mannen din sitt liv fullstendig på forhånd. Tenk om det skulle gå fullstendig galt og mannen din tror du er på en vanlig ferietur? Man har uansett rett på helsehjelp i Norge. Man kan med vilje kappe av sin egen fot, men hjelp får man heldigvis. Hvis det går galt har man ikke krav på noen erstatning fordi det har gått galt på samme måte som man har hvis operasjonen foregår i Norge. Så hvis operasjonen feks fører til at man blir ufør, så kan man ende opp mye dårligere ved å ta operasjonen i utlandet enn hvis man tar den i Norge.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #14 Skrevet 14. september 2012 Jeg har flere ganger lest at denne type operasjoner anbefales det ikke å ta i utlandet i det hele tatt. Man har ingen rettigheter i Norge hvis man opereres som dette i et annet land og noe går galt. Det er også viktig at man følges nøye opp av lege etter en sånn operasjon. Og selvfølgelig forteller du om en ting som vil endre både ditt og mannen din sitt liv fullstendig på forhånd. Tenk om det skulle gå fullstendig galt og mannen din tror du er på en vanlig ferietur? Man har uansett rett på helsehjelp i Norge. Man kan med vilje kappe av sin egen fot, men hjelp får man heldigvis. Hvis det går galt har man ikke krav på noen erstatning fordi det har gått galt på samme måte som man har hvis operasjonen foregår i Norge. Så hvis operasjonen feks fører til at man blir ufør, så kan man ende opp mye dårligere ved å ta operasjonen i utlandet enn hvis man tar den i Norge. Du vil selvfølgelig ikke kunne fasientskadeerstattning om opperasjonen er gjort privat i utlandet, men du vil kunne få uføretrygd.
Mamma_til_2 Skrevet 14. september 2012 #15 Skrevet 14. september 2012 (endret) Men har du spart unna masse penger så han ikke vet om da eller skal du ta av familiens felles sparepenger? Eller får du den dekka av noe? Går vell ikke så mye penger på en jentetur! Endret 14. september 2012 av mamma_til_2
*Miss Flua* Skrevet 14. september 2012 #16 Skrevet 14. september 2012 Jeg ville sagt noe! Vet om ei som døde etter en slik operasjon.. Jeg ville aldri tatt en operasjon frivillig uten å fortelle det til mine nærmeste!
rytme Skrevet 14. september 2012 #17 Skrevet 14. september 2012 Burde jeg si noe? Gjennom dette firmaet:http://www.nordbariatric.com/nb?gclid=CJ-Ile3nkrICFSIwmAodmSsARg Har bare sagt jeg skal på jentetur og det var helt greit sa han, men ville overraske han med at jeg nå har gjort det jeg alltid har gruet meg for. Tror dere han blir sinna? Jeg synes absolutt du burde fortelle din mann om at du skal operere. En hver operasjon er forbundet med risiko. Bare det å få narkose innebærer en viss risiko. Synes han burde få være forberedt i tilfelle det skulle bli noen som helst komplikasjoner, så slipper han det sjokket en slik tlf vil medføre....
Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #18 Skrevet 14. september 2012 Det er en veldig alvorlig operasjon som kan gå veldig galt, og jeg vet at min mann hadde blitt svært såret og lei seg om jeg hadde avgjort noe slikt helt på egen hånd.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #19 Skrevet 14. september 2012 Uff, tenk om han får en telefon fra utlandet om at noe har gått galt under operasjonen når han tror du bare er på jentetur da, herregud for et sjokk. Det er en ganske stor belastning på kroppen selv om det går bra og tiden etterpå kan bli ganske tøff, dette er en periode du vil trenge hjelp og støtte så han bør absolutt bli tatt med på råd og kunne forberede seg på en tøff tid etterpå. Kjenner selv bare en som har tatt en slik operasjon og han ble skikkelig skral i tiden etterpå, han spydde opp absolutt alt han spiste i ukesvis og det tok lang tid før han kom seg på bena igjen. Han brukte veldig lang tid på å venne kroppen til veldig små porsjoner mat og selv nå flere år senere kan han ikke spise en sjokoladeplate uten å bli fysisk dårlig og han kaster fremdeles opp om han spiser noe mer enn en porsjon som passer til en 1-åring. Livet blir ganske forandret etterpå og han bør da virkelig få tid til å forberede seg på dette. Synes du er utrolig egoistisk som gjør det på denne måten. Overraske han sier du, en overraskelse er gjerne noe man gjør for å glede partneren da, dette er ingen morsom overraskelse men en han kanskje reagerer veldig negativt på.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2012 #20 Skrevet 14. september 2012 Det kan ta lang tid å komme seg etter en slik operasjon og om du ikke har fått godkjent at du har "rett på" en slik operasjon i Norge vil du ikke få sykemelding på lik linje med andre kosmetiske operasjoner., Vil tro han vil reagere på kostnad på operasjon/reise/oppfølging pluss at du i lengre tid vil være ute av spill og ikke ha inntekt - har dere virkelig så god råd at du bare på egenhånd kan ta et såpass stort valg i deres økonomi? Og da har jeg ikke begynt på den medisinske delen av det med det som følger med av risikoer på enhver operasjon og spesielt når du opereres i utlandet..............
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå