Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #1 Skrevet 31. august 2012 Jeg har kjøpt bildeler ved en rekvisitaforhandler og byttet hele bremsesystemet forran og bak på bilen, deriblandt nye hjullager. Når vi får hjullagrene stusser vi litt på at det ikke er skive mellom lagrene og ringer forhandleren for å høre om dette stemmer. Forhandleren forklarer at det ikke finnes skiver imellom hjullagrene og ler litt av meg når jeg sier at jeg er bekymret for at de kan slås sammen ved kjøring... For å virkelig være på den sikkre siden ringer vi faktisk to ganger for å få det bekreftet og velger da å stole på dem.. Når alt er ferdig montert kjører vi en tur og selvfølgelig smeller hjullagrene sammen. Dette fører til at trommel, bremsesko osv også ryker, og dette er ikke lenger noe vi kan fikse uten å få bilen på verksted å bruke spesialverktøy, ergo må bilen taues dit. Vi er ikke NAFmedlemer.. Når jeg da ringer rekvisitaforhandler igjen etter at ting har gått galt ser han at hjullagret vi har fått er feil. Da jeg bestilte hjullagret oppga jeg regnr på bilen, men iogmed at det hjullageret jeg skulle hatt ikke var på lager tok de bare et annet... Så mitt spørsmål: er rekvisitaforhandleren juridisk forpliktet til å nå dekke tauing, deler og arbeid som nå påfølger pga at de ga meg feil deler og til og med bekreftet to ganger at delen var riktig? Finnes det noen paragrafer jeg kan slå i bordet med?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #3 Skrevet 31. august 2012 Ja, der finner jeg noe om at man er beskyttet ved kjøp av bruktbil, men finner ikke noe om mitt tilfelle..?
Gjest yrild Skrevet 31. august 2012 #4 Skrevet 31. august 2012 Jeg håper for guds skyld at de tar ansvar. Utrolig uansvarlig når du i tillegg ringer ekstar for å sjekke!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #5 Skrevet 31. august 2012 På tlf nå sist så var de ganske ydmyke og behjelplige altså, å han mente at de måtte dekke kostnadene, men turte ikke si noe før han hadde snakket med sjefen...
Gjest peacock Skrevet 31. august 2012 #6 Skrevet 31. august 2012 (endret) Ja, de er erstatningspliktig. Men tror nok du må kunne bevise at det de sa var galt. Kvitteringer er et godt utgangspunkt. Ring og sjekk med forbrukerrådet om de ikke erkjenner feilen, du :-) Endret 31. august 2012 av peacock
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #7 Skrevet 31. august 2012 Mener de må ta ansvar når de har sendt deg noe annet enn det som du har bestilt, men sjekk for sikkerhets skyld.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #8 Skrevet 31. august 2012 Han har allerede innrømmet at han trodde det var sånn og at han har sagt det til meg, han har også innrømmet at de har bestilt feil del, til tross for at jeg oppga regnr da jeg ringte og bestilte... Takk for hjelpen, håper ting ordner seg... Gudsjelov så fikk vi bilen inn på en privat tomt til noen snille mennesker som vil la den stå der til mandag
☆☆☆ Skrevet 31. august 2012 #9 Skrevet 31. august 2012 De er ansvarlig for å dekke hjullageret som ble ødelagt, følgeskadene er de ikke pliktig til å dekke i og med at den som utførte arbeidet er ansvarlig for at det er riktig.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #10 Skrevet 31. august 2012 De er ansvarlig for å dekke hjullageret som ble ødelagt, følgeskadene er de ikke pliktig til å dekke i og med at den som utførte arbeidet er ansvarlig for at det er riktig. Til tross for at den som utførte arbeidet ringte for å først bestille skiven som skal være mellom hjullagrene, for så å få bekreftet, to ganger, at det ikke skal være noen skive mellom dem? Kan legge til at rekvisitaforhandler da forklarte nøye at det ene lagret der man ikke kunne se kulene var beskyttet med en ring som nå erstattet denne skiven jeg ønsket å bestille. (Det er vel ganske vesentlig å få frem, sorry at jeg ikke sa det før)
☆☆☆ Skrevet 31. august 2012 #11 Skrevet 31. august 2012 De er ansvarlig for å dekke hjullageret som ble ødelagt, følgeskadene er de ikke pliktig til å dekke i og med at den som utførte arbeidet er ansvarlig for at det er riktig. Til tross for at den som utførte arbeidet ringte for å først bestille skiven som skal være mellom hjullagrene, for så å få bekreftet, to ganger, at det ikke skal være noen skive mellom dem? Kan legge til at rekvisitaforhandler da forklarte nøye at det ene lagret der man ikke kunne se kulene var beskyttet med en ring som nå erstattet denne skiven jeg ønsket å bestille. (Det er vel ganske vesentlig å få frem, sorry at jeg ikke sa det før) Aner ikke, min fagperson på temaet har forlatt stua..
valkyrien Skrevet 31. august 2012 #12 Skrevet 31. august 2012 Hvis man ikke er i stand til å vite om man har de rette delene, så begynner man ikke på en sånn reparasjon selv... Det er ikke rekvisitafyrens skyld at dere monterer feil deler.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #13 Skrevet 31. august 2012 Jeg skjønner tankegangen din. Men det er en bilmekaniker som har utført arbeidet og iogmed at rekvisitaforhandler insisterte med stor overbevisning at dette var de rette delene og bilmekaniker kunne se at det var noen slags spor på "pinnen" som kunne forhindre sammenstøt, valgte vi å stole på at dette stemte. Har uansett sendt en mail nå til forbrukerrådet for å høre
valkyrien Skrevet 31. august 2012 #14 Skrevet 31. august 2012 En bilmekaniker burde virkelig ikke gjøre en sånn tabbe...
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #15 Skrevet 31. august 2012 Jeg skal ikke si noe om lov og rett her, for det har jeg ikke nok peil på. Men enhver forhandler/verksted som gjør en slik feil som dette bør ha såpass arbeidsmoral at de legger seg flate og ordner opp! Håper du får det dekket, lykke til.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #16 Skrevet 31. august 2012 En bilmekaniker burde virkelig ikke gjøre en sånn tabbe... Har du god peiling på bil slik at du skjønner at dette er ei kjempetabbe fra mekanikeren, eller tenker du bare generelt? Slik jeg ser det forstår jeg nemlig at mekanikeren forsøkte å teste det ut iogmed at han for bekreftet at dette hjullagret nå bekrefter gammel model, at skiven som nå er fastmontert på ene lager nå erstatter tidligere løs skive og at det finnes to spor på pinnen som tilsynelatende skulle kunne holde lagrene på plass. Spørr fordi jeg lurer, er ikke sarkastisk
Mrs. Bouquet Skrevet 31. august 2012 #17 Skrevet 31. august 2012 Det blir vel en tvist mellom mekaniker og forhandler.
valkyrien Skrevet 31. august 2012 #18 Skrevet 31. august 2012 En bilmekaniker burde virkelig ikke gjøre en sånn tabbe... Har du god peiling på bil slik at du skjønner at dette er ei kjempetabbe fra mekanikeren, eller tenker du bare generelt? Slik jeg ser det forstår jeg nemlig at mekanikeren forsøkte å teste det ut iogmed at han for bekreftet at dette hjullagret nå bekrefter gammel model, at skiven som nå er fastmontert på ene lager nå erstatter tidligere løs skive og at det finnes to spor på pinnen som tilsynelatende skulle kunne holde lagrene på plass. Spørr fordi jeg lurer, er ikke sarkastisk Jeg er oppvokst i garasjen til pappa, har skrudd bil siden jeg var gammel nok til å holde verktøyet selv Har riktignok ikke formell utdannelse som bilmekaniker, men anser meg selv som relativt habil. Jeg ville ikke tatt det en rekvisitaekspeditør sa for god fisk i det tilfellet, da ville jeg heller rådspurt noen på delelageret hos merkeverksted. Ville aldri prøvd og tatt sjansen, da det er fort gjort å ødelegge mye mer ved å montere del som ikke passer. Hvordan det ligger an lovmessig skal jeg ikke uttale meg om, for jurist er jeg ikke
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #19 Skrevet 31. august 2012 Flere rekvisitaforhandlere reklamerer jo med at du kan gjøre slikt selv og selger til og med gjør-det-selv-bøker. Ergo vil jeg TRO at forhandler er ansvarlig og ikke den som har montert dette på bilen, når de gir uriktige opplysninger, deler og råd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå