Gå til innhold

Salami og Sushi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker begge deler,men har latt være fordi jeg er gravid,er så mange som sier forskjellig,så jeg har latt det være helt,men hva er deres meninger?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest at man kan spise både sushi og salami, så spiser derfor salami. Liker ikke sushi:)

Skrevet

Tror det er salami = nei, sushi = ja.

Jeg spiser ikke sushi til vanlig heller, så det var aldri noe problem. Men tok meg nok ei skive med salami i ny og ne gitt...

Skrevet

Salami faller i spekematkategorien og er frarådet.

Sushi er helt greit, men man anbefales å unngå tunfisk på grunn av høye konsentrasjoner av tungmetaller (jeg har hørt på sushisteder at det samme kan gjelde smørfisk, men det er ikke noe som nevnes i de offisielle anbefalingene).

Dette er ikke personlige meninger per se, men de offisielle anbefalingene (http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/)

Skrevet

Sushi er greit ;) Jeg lager dette selv slik at jeg skal ha litt mer kontroll over fisken og oppbevaringen. Kjøper frossen fisk, og skjærer den opp mens den er halvfrossen for så å ha den i kjøpelsapet helt til jeg ruller. Veldig viktig at den holdes kald.

Tror jeg har spist sushi 8 ganger på 4 uker ;)

Skrevet

Jeg har også spist sushi flere ganger, men tar ikke sjangsen på salami.

Skrevet

Samme her, spiser sushi men ikke salami.

Skrevet

Tusen takk for alle svar :) er vel Sushi jeg savner aller mest,er helt avhening,synes det er så godt :) Synes Salami er veldig godt også,men klarer og styre unna mens jeg er gravid :) veldig glad i Kokt Skinke også,så spiser det :). De sier jo at det er bare bra,spurte han jeg var på ultralyd med,og han sa at han faktisk var usikker på hvordan det var med Salami og Sushi,men han visste sikkert at Kokt skinke ikke var noe farlig :)

Skrevet

sushi er lov, og hvis du spiser laks og andre typer fisk med mye Omega 3, så er det sånn at kroppen lettere tar opp omega3'en fra rå fisk enn fra varmebehandlet.

så sushi er sånn sett veldig lurt å spise.

forøvrig samme med grønnsaker og annen mat - kroppen har lettere for å ta opp næringsstoffer, vitaminer, fettsyrer osv fra mat som ikke er varmebehandlet. :)

Så nyt sushien din med god samvittighet ;)

Skrevet

Salma har selv skrevet på sine sider at den er sikker for gravide. Om du lager sushi selv bør du fryse fisken i 24 timer før du bruker den for å være sikker på at du tar liv av de mikroskopiske organismene som ofte kan være i fisk. Dette gjelder jo også for de som ikke er gravide. :) Sushi på utesteder vil jeg tro er helt ok, men du skal holde deg unna tunfisk (se ellers på matportalen sine sider).

Salami skal visstnok være sikkert for gravide nå i følge produsentene. Dette var det et innlegg på nettsiden til jordmor Siri(?) for en liten tid tilbake. Produsenten som har uttalt seg der mener deres tilberedning av kjøttet gjør at det ikke lenger er et miljø hvor toxo overlever. Noe med saltheten på kjøttet. De sa videre at alt kjøttet også har vært fryst før det kommer ut i butikk slik at det heller ikke er fare for listeria. De anbefalte at om man var usikker på om kjøttet var fryst eller ikke skulle man putte det i frysern i 24 timer. Mener det sto noe om hvorfor mattilsynet ikke kom til å ta salami bort fra sine lister over fyfymat, men husker ikke i farta hvorfor. :)

Skrevet

Det som står på mattilsynets fyfy mat er best å holde seg unna, fordi da har det jo vært tilfeller hvor man har mistet barnet sitt eller det har skjedd noe annet farlig, fordi man har spist det.......derfor holder jeg meg unna. Tar ikke sjangsen på det.

Salami står fortsatt der, men hvis de fjerner det så skal jeg spise det. Sushi er lov ;)

Skrevet

[quote name=:o) :o) :o)' timestamp='1346523348' post='144510193] http://jordmorsiri.no/artikler/141/article/item :)

Jah, når jeg leste gjennom artikkelen en gang til ser jeg at jeg blandet listeria og toxo ift hva som dør under frysing, men hovedpoenget ble det samme likevel. :)

Skrevet

Takk for alle svar :) Skal se om jeg tar sjansen på Sushi,blir så teit når alle legene mine sier forskjellige ting,så får vel kanskje bare vente :)

Skrevet

Sushi er greit om man holder seg unna tunfisken har jeg hørt. Smart å si at man er gravid når man bestiller, så restauranten kan tilpasse :-)

Salami er ikke greit, men må innrømme at jeg spiste masse salami selv.

Skrevet

Sushi er lov!! :) Jeg holder meg kun til laks og tempura maki. Har fått beskjed om å holde meg unna kveite, smørfisk, tunfisk og kamskjell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...