Gå til innhold

"Tilgir" dere en person som har sonet for forbrytelsen sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom til å tenke på det nå som denne voldtekstsmannen er siktet for falsk forklaring i Sigrid-saken. Har ikke lest avisene i dag, der han forteller "sin historie", men ser av overskriften i den ene riksavisen at han mener det fort blir slik at han ed hans bakgrunn blir mistenkt. Og ja, det gjør det jo. Det ville være temmelig ille dersom politiet ikke gikk en dømt voldtekstsmann i et område der en ung jente har forsvunnet nøye etter i sømmene.

Men hva med dere? Hvordan ville dere ha forholdt dere til en mann som var dømt for overfallsvoldtekt for få år siden? Ville dere ha tenkt at han har gjort opp for seg og ikke holdt fortiden hans mot ham, eller hadde det ikke spilt noen rolle for dere om han hadde sonet eller ikke? Jeg må innrømme at jeg nok tilhører siste kategori. For meg spiller det ingen rolle om en slik mann har tilbragt noen år i fengsel. Han hev seg over en kvinne og tvang kroppen sin på henne. For meg vil det nok merke den mannen til evig tid. Gjelder ikke alle slags forbrytelser, men en overfallsvoldtekt ville jeg nok aldri følt at man kunne gjøre opp for.

Tenker forresten at det må være grusomt for offeret hans å se ham i media nå, riktignok sladdet, men hun vet jo så altfor godt hva som finnes under sladden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns alle fortjener en ny sjanse, i Norge er det rehabilitering og ikke straff som gjelder og dette syns jeg er bra. Man ser jo at dette systemet fungerer bedre enn systemet i feks USA.

Når det er sagt kunne jeg aldri ha hatt et forhold til en med et alvorlig rulleblad og hadde heller ikke hatt de som barnevakt og lignende.

Skrevet

Kunne tilgitt vinningskriminalitet.

Men ikke vold eller seksuelle forbrytelser.

Skrevet

Når det gjelder barnemishandling, dyremishandling og seksuelle overgrep, så kan jeg ikke tilgi, nei.

Enkelte ting er utilgivelige, og jeg vil ikke ha noe med mennesker som har begått noe slikt å gjøre.

Det er stoooor forskjell på det å stjele en bil og å voldta noen, i mine øyne.

Skrevet

I følge rettsystemet så har han gjort opp for seg... Men man kan jo ikke gjøre om en handling dessverre. Personlig hadde jeg nok ikke hatt tillit til en som har begått grove forbrytelser som voldtekter og mord. For meg da har du gått over en grense som tilsier at du ikke innehar de sperrene og derfor kan gjøre det igjen. Er som et tveegget sverd, for jeg synes det er litt trist at slikt skal henge ved mennesker resten av livet, men det er konsekvensen av de valga man tar.

For min egen del hadde jeg nok ikke klart å tilgi.... Kanskje er jeg et bittert og slett menneske, men hadde noen gjort meg eller mine så vondt, så er tilgivelse vanskelig.

Skrevet
I følge rettsystemet så har han gjort opp for seg... Men man kan jo ikke gjøre om en handling dessverre. Personlig hadde jeg nok ikke hatt tillit til en som har begått grove forbrytelser som voldtekter og mord. For meg da har du gått over en grense som tilsier at du ikke innehar de sperrene og derfor kan gjøre det igjen. Er som et tveegget sverd, for jeg synes det er litt trist at slikt skal henge ved mennesker resten av livet, men det er konsekvensen av de valga man tar. For min egen del hadde jeg nok ikke klart å tilgi.... Kanskje er jeg et bittert og slett menneske, men hadde noen gjort meg eller mine så vondt, så er tilgivelse vanskelig.

Tja, det henger nok ved offeret hans resten av livet. Et bare rett og rimelig at han ikke kan slippe unna det mer enn hun kan.

Skrevet
I følge rettsystemet så har han gjort opp for seg... Men man kan jo ikke gjøre om en handling dessverre. Personlig hadde jeg nok ikke hatt tillit til en som har begått grove forbrytelser som voldtekter og mord. For meg da har du gått over en grense som tilsier at du ikke innehar de sperrene og derfor kan gjøre det igjen. Er som et tveegget sverd, for jeg synes det er litt trist at slikt skal henge ved mennesker resten av livet, men det er konsekvensen av de valga man tar. For min egen del hadde jeg nok ikke klart å tilgi.... Kanskje er jeg et bittert og slett menneske, men hadde noen gjort meg eller mine så vondt, så er tilgivelse vanskelig.

Tja, det henger nok ved offeret hans resten av livet. Et bare rett og rimelig at han ikke kan slippe unna det mer enn hun kan.

Skrevet

En voldtekstmann ville jeg tatt avstand til, uansett. Får jeg vite at en av mine mannlige venner, eller mannens venner, er tidligere dømt for voldtekt, så blir den personen aldri mer den samme i mine øyne.

Jeg ville kunne tilgi mye, vinningskriminalitet og visse typer vold, men aldri en seksuell forbrytelse. Synd, men det stigmaet får de finne seg i å bære.

Skrevet

Voldtektsmenn har ikke noe med tekst å gjøre.

Skrevet

Som du sier, så gjelder det ikke alle forbrytelser.. Men når det gjelder voldtekt og pedofile klarer jeg ikke se på dem som " mennesker" lenger. Ikke synes jeg de "gjør opp" for seg med soning heller, for de får jo latterlig lav straff, som jeg synes igrunn bare et hån mot ofrene, og et nytt overgrep mot dem. Synes jeg husker jeg leste at kjæresten hans gir han alibi for kvelden Sigrid ble borte .... Kjæreste ???? Hvem vil være kjæreste med en som nettopp har sluppet ut fra fengsel for voldtekt ??????

Skrevet
Voldtektsmenn har ikke noe med tekst å gjøre.

Tekst?

Skrevet
Som du sier, så gjelder det ikke alle forbrytelser.. Men når det gjelder voldtekt og pedofile klarer jeg ikke se på dem som " mennesker" lenger. Ikke synes jeg de "gjør opp" for seg med soning heller, for de får jo latterlig lav straff, som jeg synes igrunn bare et hån mot ofrene, og et nytt overgrep mot dem. Synes jeg husker jeg leste at kjæresten hans gir han alibi for kvelden Sigrid ble borte .... Kjæreste ???? Hvem vil være kjæreste med en som nettopp har sluppet ut fra fengsel for voldtekt ??????

Det reagerte jeg også på!

Skrevet
Kunne tilgitt vinningskriminalitet. Men ikke vold eller seksuelle forbrytelser.
Veldig enig med deg.

Vanskelig å tilgi folk som Breivik eller disse gutta som drepte jenten i baneheia osv. Men folk kan jo forandre seg, men jeg stoler IKKE blindt på de nei!

Skrevet

Vel, både Lommemannen og Viggo Kristiansen får kjærlighetsbrev fra villige damer i fengselet... Merkelig nok, for oss med et normalt følelsesliv..

Skrevet
Tekst?

Jeg tenker på den konsekvente bruken av "voldtekstmann".

I utgangspunktet jeg er åpen for å tilgi en voldtektsmann når det er en "festvoldtekt" uten noen egentlig voldsbruk.

Men gjerningsmenn som står i parken og bruker grov vold mot tilfeldige fremmede... da er det nok vanskeligere å tro at personen er helt normal etter å ha vært i fengsel.

Skrevet

Det kommer helt an på hva forbrytelsen gjelder.

å tilgi og gå videre, men ikke glemme- synes jeg er godt sagt. De aller fleste kriminelle med ett enkelt lovbrudd bak seg fortjener en ny sjanse i samfunnet, og har gjort opp for seg.

Hadde forbrytelsen rammet meg eller mitt barn på en grusom måte, så er det likevel svært mulig at jeg hadde hatt vondt for å tilgi...

Skrevet

Jeg tenker at en mann som begår en slik forbrytelse som han faktisk har innrømmet å ha begått er søppel som ikke fortjener noen tilgivelse. Hva skal man liksom tilgi? At fordi han var kåt, så syntes han det var greit å hive seg over en tilfeldig dame og antakelig ødelegge livet hennes, men fordi han har tilbragt et par år bak murene så er det liksom ikke lenger en sak som sier noe om hvem han er som menneske? Tror ikke det.

Skrevet

Ble det ikke funnet dop i leiligheten/bilen ett eller annet hos han fyren? Mulig jeg tar feil, men om det er tilfelle så kan det jo hende kjæreste også driver med sånt og da er mindre kritisk til valg av kjæreste.. Bare sånn for å dømme noen jeg ikke kjenner.. ;)

Skrevet
Ble det ikke funnet dop i leiligheten/bilen ett eller annet hos han fyren? Mulig jeg tar feil, men om det er tilfelle så kan det jo hende kjæreste også driver med sånt og da er mindre kritisk til valg av kjæreste.. Bare sånn for å dømme noen jeg ikke kjenner.. ;)

Jo, det stemmer.

Skrevet

Jeg mener de fleste fortjener en ny sjanse, men noen ganger er det vanskelig å stå for den meningen.

Jeg hadde ikke vært direkte stolt om det var min datter som kom slepende hjem med dette rasket...

Lukter ugler i mosen av hele framtoningen!

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Klarer ikke tillgi de som utøver vold på kvinner,barn eller dyr. Et fyllaslag mot en mann kan jeg tillgi.

Sex uten samtykke kan jeg iallefal heller ikke tilgi! Voldtekt, pedofili og incest er det værste i verden!

Jeg mener ikke alle fortjener en ny sjanse. Folk som med viten og vilje ødelegger andres liv og er klar over det fortjener ikke en ny sjanse.

Og det at fengslene i Norge er rehablitering er ikke bare positivt. Ja det er forsket på at straff øker gjentagelsen og at ny lære om sosialisering ikke gjøre det, men hjertet mitt sier det er feil når en pedofil voldteksmann kommer ut av fengsel etter 2 år fordi han har vært så flink og nå skjønner hvordan han skal sosialisere seg. Det er så feil i mine øyne!

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Enkelte forbrytelser tilgir jeg ikke.

Ville f.eks aldri stolt på noen jeg viste hadde voldtatt før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...