Gå til innhold

Hva blir riktig her ? Jobbproblem.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ansatt har fastlønn, og vi bruker et stemplingssystem for å registrere timer. Timene regnes ut i august og i januar og det blir da gjort opp status.

En ansatt hadde ved årsskifte for mange timer, og ønsket å avspassere en dag i uken til disse timene var nullet ut.

Da vi kom til det punktet, ønsket vedkommende å jobbe redusert litt til, fordi vedkommende hadde mye å gjøre på sitt eget foretak som drives på fritiden.

Det ble innvilget.

Nå var tiden for å gjøre opp timene igjen, og da ble vedkommende veldig "overrassket" over å være så mange timer i minus, og skjønte ikke hvordan det kunne skje ?

Da mener hun at vi bør slette mange av de timene, fordi vi ikke har hatt kontroll på det.

Men saken er jo at man til enver tid kan se hvor mange timer man er i pluss og minus, og arbeidsgiver har vært klar over at det ble minus. Det har arbeidstakeren også, for hun ba om det. Men det er jo lett å fortrenge når virkeligheten slår inn.

Hva mener dere arbeidsiver bør gjøre her ? Det er ikke snakk om 100% stilling, så det er relativt lett å jobbe inn timene, men samtidig ikke overstige 40 timers uker.

Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hvis hun har fått betalt for timene hun har avspasert, må hun selvfølgelig jobbe disse inn igjen?

Skrevet

Hun må selvfølgelig jobbe inn timene igjen.

Skrevet

Hvis hun har søkt om redusert stilling over en tid og fortsatt fått full lønn, så har jo arbeidsgiver her gjort en feil. Men hun har også selv et ansvar for å sjekke at hun faktisk mottar riktig lønn og melde fra dersom det er feil.

Det høres ut som om dere har en arbeidsavtale som innebærer gjennomsnittsberegning av arbeidstiden over en periode på 26 uker. Da pleier arbeidsavtalen også å inneholde en avtale om hvor mye man til enhver tid kan ha av pluss/minus timer. Når taket for pluss/minus er passert, så bør det gis en advarsel til arbeidstaker. Men det fratar ikke arbeidstaker plikten til selv å holde oversikten.

Hennes alternativ vil være å enten få trekk i lønn eller jobbe inn timene igjen.

Skrevet

Hun har fått lønn for de timene ja, det hadde ikke vært et alternativ for henne å gå ned i lønn i perioden. Og siden hun samtidig jobbet med egen bedrift, har hun fått "dobbel" lønn.

Dette har hun vært inneforstått med, og det er slik systemet vårt er lagt opp.

HI

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det høres ut som denne ansatte er litt treg...jeg mener, selv jeg forstår de reglene der, slik du legger fram saken :P

Skrevet
Det høres ut som denne ansatte er litt treg...jeg mener, selv jeg forstår de reglene der, slik du legger fram saken :P

Jo, men jeg tror hun spiller "treig" for å slippe unna. Hun vil gjerne ha fullt betalt, men jobbe mindre for å tjene penger på egen bedrift.

Og når hun sier at dette var hun IKKE klar over, så håper hun at ansvaret blir lagt på meg.

HI

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Ikke klar over?! Trodde hun at hun kunne ta fri med lønn fordi bedriften var snill?

Skrevet

Hvis du har innvilget henne redusert arbeidstid, så skulle hun vært trukket i lønn.

Det er ikke anledning i bedriften til å innvilge fast avspasering, det ville medføre at hun måttet ha jobbet overtid fast ellers for å få det til, og da ville bedriften ha brutt loven ved å tillate det. Overtid skal være begrunnet i et midlertidig behov i bedriften, ikke en planlagt, fast ordning.

Jeg ville ha foreslått å trekke henne i lønn over f.eks. 3 måneder for minustimene.

Hvis ikke vil du dersom hun f.eks. nå må jobbe en del mer enn 40 timer ukentlig, også være pliktig å utbetale et overtidstillegg på minimum 40% for det hun jobber over (overtid som avspaseres skal lønnes med 40% overtidstillegg i tillegg til fri dersom måneden samlet overstiger 40 timer pr uke).

Skrevet

Hun er i 80% stilling, så om hun jobber inn de timene litt hver uke, vil hun uansett ikke kommer over 40 timers uke - og over på overtid.

HI

Skrevet

Jeg tolker det helt klart som dere har flexitid og at hun selv har valgt å komme i minus, da blir hun enten trukket i lønn eller jobber det inn. Ingen andre alternativer spør du meg. For en håpløs dame som prøver å utnytte fleksibiliteten dere har gitt henne.

Skrevet
Hun er i 80% stilling, så om hun jobber inn de timene litt hver uke, vil hun uansett ikke kommer over 40 timers uke - og over på overtid. HI

OK. Ja, da er det ikke noe i veien for at hun kan jobbe det inn.

Skrevet

Tror hun spiller dum for å slippe unna, så du får spørre henne om firmaet hennes leverer tjenester gratis for å være snille med brukerene.

Regner med at hun, som daglig leder i sitt eget firma, har startet det for å tjene penger og ikke drive med veldedighet og det er akkurat sånn det er i firmaet deres.

Skrevet (endret)
En ansatt har fastlønn, og vi bruker et stemplingssystem for å registrere timer. Timene regnes ut i august og i januar og det blir da gjort opp status. En ansatt hadde ved årsskifte for mange timer, og ønsket å avspassere en dag i uken til disse timene var nullet ut. Da vi kom til det punktet, ønsket vedkommende å jobbe redusert litt til, fordi vedkommende hadde mye å gjøre på sitt eget foretak som drives på fritiden. Det ble innvilget. Nå var tiden for å gjøre opp timene igjen, og da ble vedkommende veldig "overrassket" over å være så mange timer i minus, og skjønte ikke hvordan det kunne skje ? Da mener hun at vi bør slette mange av de timene, fordi vi ikke har hatt kontroll på det. Men saken er jo at man til enver tid kan se hvor mange timer man er i pluss og minus, og arbeidsgiver har vært klar over at det ble minus. Det har arbeidstakeren også, for hun ba om det. Men det er jo lett å fortrenge når virkeligheten slår inn. Hva mener dere arbeidsiver bør gjøre her ? Det er ikke snakk om 100% stilling, så det er relativt lett å jobbe inn timene, men samtidig ikke overstige 40 timers uker.
Kan det tenkes at dere misforstår hverandre her? Ut fra det du skriver kan det se ut som om hun forsto at timene da ble trukket, men mener at antallet minustimer ikke stemmer... Spør henne hva hun konkret mener med at dere ikke har hatt kontroll på det. Ellers synes jeg dere skal holde dere for voksne til å spekulere i hennes motiver osv. Det blir bare skitkasting! Endret av Ibsenfrue

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...