Gå til innhold

spørsmål om ansettelse/etter intervju..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har vært på intervju, de har ringt på referansene mine i dag.... betyr det at hvis de han snakket pent om meg, så får jeg jobben?

eller ringer de på flere sine referanser?

er så spent!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier alltid å ha 2-3 kandidater som jeg ringer referanser på.

Så vurderer jeg de opp mot hverandre, i forhold til faglig dyktighet, og personlige egenskaper.

Så nei, det er ingen automatikk i at du får jobben, men du har veldig gode muligheter når du har kommet så langt!

Lykke til :)

Skrevet

takk for svar :) blir spennende!

Skrevet

Jeg tror nok de ringer de 2-3 beste som de sikkert skal rangere og instille på 1. , 2. og 3. plass :) Lykke til :D

Skrevet

Jeg har innstilt alt fra 3 til 7 personer til en jobb. og selvfølgelig da sjekket referansene på alle sammen.

At referansene sjekkes er ikke det samme som at du får jobben.

Og selv om referansene snakker pent om deg, kan en referansesjekk avdekke at du faktisk ikke passer helt til jobben:)

Skrevet

Det kommer nok an på antall aktuelle kandidater og type jobb. Mannen min bestemmer seg for en som er aktuell (om det i det hele tatt er det), deretter sjekker han referanser.

Skrevet
Det kommer nok an på antall aktuelle kandidater og type jobb. Mannen min bestemmer seg for en som er aktuell (om det i det hele tatt er det), deretter sjekker han referanser.

og hva gjør han da hvis referansene ikke er så fordelaktige eller gir et annet bilde av kandidaten en det han har fått inntrykk av?

Skrevet

en ped.leder stilling i bhg. 7 til intervju...

hvorfor sjekker noen referanser selv om de ikke er interressert? hm.. rart

HI

Skrevet
en ped.leder stilling i bhg. 7 til intervju... hvorfor sjekker noen referanser selv om de ikke er interressert? hm.. rart HI
en ped.leder stilling i bhg. 7 til intervju... hvorfor sjekker noen referanser selv om de ikke er interressert? hm.. rart HI

Er vel ingen her som sier at de ikke er interessert!

men det er helt normalt å innstille mer enn en person til en jobb - i tilfelle noen takker nei! dessuten sjekker man referanser for å få bekreftet det inntrykket man har på et intervju. At de sjekker referanser betyr at du er aktuell for stillingen, men ikke nødvendigvis at du får den.

Skrevet
og hva gjør han da hvis referansene ikke er så fordelaktige eller gir et annet bilde av kandidaten en det han har fått inntrykk av?

Da forteller man enten til kandidaten at referansen var det som gjorde at dere ønsket å gå for en annen kandidat, eller om han/ hun er veldig interessant for dere; forhører seg om hva de mener er årsaken til at det er forskjell på inntrykket kandidaten gir og det referansen oppgir.

Hva en referanse sier er ikke konfidensiell informasjon ovenfor den det gjelder, men er konfidensielt ovenfor.andre.

Skrevet

Gjør en helhetsvurdering, og er det ingen søkere som føles perfekte lyser de ut stillingen på nytt.

Skrevet

Jeg fikk en veldig ufordelaktig referanse fra en person jeg ikke hadde oppgitt, mens alle de andre gå gode referanser. Jeg ble spurt om grunnen for dette og fikk jobben.

Det har de aldri angret på.

Skrevet

Jeg fikk nylig en jobb før de sjekket referansene. Hadde ikke skrevet under kontrakt enda. Fikk avslag etter at de sjekket referansene, men jeg har fått flere tlbakemeldinger på at jeg har veldig gode referanser, så jeg synes det er litt rart. Kommer Kanskje an på hva de spør om? De sa aldri at det var pga referansene mEn pga en situasjon som hadde dukket opp.

Skrevet

Men selv om man har gode referanser så betyr det ikke at man trenger å passe i den aktuelle stillingen. Det er ofte dette man bruker referansene til.

Skrevet

Hvis de planlegger å innstille flere enn en til jobben, så ringer de gjerne alle innstilte sine referanser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...