Gå til innhold

Alva

Anbefalte innlegg

Skrevet

Orddeling: deling ved linjeslutt. For eksempel:

lin-

je

Særskrivning: deling av flerleddede faste uttrykk (i går, i dag, i morgen, i fjor)

Sammenskrivning: ord som uttales med et hovedtrykk, skal skrives som ett (kjempebra, kjærlighetssorg).

Du har flere ganger skrevet at det som folk gjerne kaller orddeling (som folk retter og sier at er særskrivning), er feil. Hva mener du da at det heter?

Jeg vil argumentere for at det kalles en særskrivningsfeil når man deler ord som normalt sett skulle ha vært sammenskrevet. Man særskriver da ord (ikke i ordets rette forstand, for særskriving viser jo bestemt til deling av flerdleddede faste uttrykk), der de ikke skal særskrives. Og derfor blir det en særskrivningsfeil.

Med mindre det fins et bedre ord for å kunne beskrive deling av ord som skulle ha vært sammenskrevet (uten å skrive det på en så komplisert måte som jeg gjorde her), synes jeg det blir tungvint å forholde seg til et annet ord enn særskrivning. Orddeling er jo noe helt annet, og det blir derfor feil å bruke det som en forklaring på fenomenet. Særskrivning handler i det minste om å dele opp ord (der de skal deles opp).

På norsk språkråd står også dette:

Særskriving vil seie å skrive samansette ord i to eller fleire ord. Det er ein vanleg skrivefeil i dag at ord som skal skrivast i eitt, blir skrivne i to ord: «røyk fritt» i staden for «røykfritt», «kjempe bra» for «kjempebra».

Med andre ord vil jeg si at det er helt greit å omtale deling av sammenskrevne ord som særskrivningsfeil, for det er det nærmeste man kommer en rett term. Det virker som om norsk språkråd er enig der.

Diskuterer dette med deg da jeg har lest at du har skrevet om dette flere ganger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommenter selv om jeg ikke er Alva ;-) Du har helt rett, men jeg tror det ble omtalt som orddeling før i tiden...?

Skrevet

Kan du ikke diskutere dette over pm?

Åh, glem det. SÅ at du har skrevet under anonymt. Tør ikke konfrontere henne med nick, da.

Do-oh.

Skrevet

Dette er ikke å konfrontere eller å henge ut. Jeg fører videre en debatt Alva flere ganger har startet. Jeg lurer på hva hun mener er det korrekte, kall det gjerne en faglig debatt. Jeg ser ikke hvorfor jeg skal ta det over PM, det er sikkert flere som er interessert i språk her enn oss to.

Gjest peacock
Skrevet

Tror de fleste forstår hva som menes når man forteller dem at de har delt et ord som skulle være skrevet i ett. Normalt kaller de fleste dette for orddelingsfeil.

Tror kun et fåtall (kanskje bare pedantiske norsklærere og andre nørder) vil forstå ordet særskrivningsfeil, uansett hvor korrekt det enn er. De som skriver mange av denne typen feil hører høyst sannsynlig ikke til denne gruppen.

Jeg stemmer forøvrig for å la folk få skrive som de vil på dette forum. Dette er et sted for debatt, ikke rettskrivingseksamen.

Skrevet

HERREGUD HAR DET NOE Å SI?

Skrevet

Jeg er ikke av de som retter på andres feil her inne, så jeg er enig med deg der. Denne tråden er kun opprettet for å ta videre en diskusjon som er startet av Alva tidligere, og som selvsagt er for de som er interesserte og har en mening om akkurat hva man på fagspråk bør kalle det å dele ord som skal sammenskrives. Debatten går ikke på Alva personlig, men ettersom hun er en av de som har hatt sine meninger om dette tidligere, var hun et fint referansepunkt. Jeg håper hun slenger seg på, jeg er nysgjerrig på å høre hva hun mener om dette.

Skrevet

Beklager ropinga, caps lock var på :) men uansett,har det noe å si?

Skrevet
Tror de fleste forstår hva som menes når man forteller dem at de har delt et ord som skulle være skrevet i ett. Normalt kaller de fleste dette for orddelingsfeil. Tror kun et fåtall (kanskje bare pedantiske norsklærere og andre nørder) vil forstå ordet særskrivningsfeil, uansett hvor korrekt det enn er. De som skriver mange av denne typen feil hører høyst sannsynlig ikke til denne gruppen. Jeg stemmer forøvrig for å la folk få skrive som de vil på dette forum. Dette er et sted for debatt, ikke rettskrivingseksamen.

Enig i første del av innlegget (lo litt av "og andre nørder :D), men ja, dette er et debattforum. Og da synes jeg folk skal skrive så de gjør seg forstått. Det er allerede nok misforståelser her inne, trenger ikke flere (som det blir krangler av) fordi folk absolutt må skrive på dialekt osv :P

Skrevet

Hvis man er språkinteressert, har det gjerne noe å si. Da er det faktisk en spennende debatt, men jeg skjønner at det ikke er noe for alle. :)

Skrevet

Kunne du ikke bare svart på den tråden du linker til, istedet for å starte en ny tråd me et nick som overskrift (!!) ? Ganske teit gjort spør du meg, men det gjør du sikkert ikke.

Skrevet

Folk skriver som de vil på et debattforum, jeg retter aldri på noen. Denne tråden er opprettet for å diskutere noe jeg vet at Alva og kanskje andre(?) har en mening om.

Skrevet

Jeg kunne ha gjort det, men tenkte ikke på det før jeg selv begynte å søke etter tråden for å vise hvilken debatt jeg fører videre. Jeg håper at Alva skjønner at dette ikke er en negativ tråd om henne. Det er dere som gjør det til noe annet enn den faglige debatten jeg ønsket. :)

Gjest Heartbroken
Skrevet
Jeg er ikke av de som retter på andres feil her inne, så jeg er enig med deg der. Denne tråden er kun opprettet for å ta videre en diskusjon som er startet av Alva tidligere, og som selvsagt er for de som er interesserte og har en mening om akkurat hva man på fagspråk bør kalle det å dele ord som skal sammenskrives. Debatten går ikke på Alva personlig, men ettersom hun er en av de som har hatt sine meninger om dette tidligere, var hun et fint referansepunkt. Jeg håper hun slenger seg på, jeg er nysgjerrig på å høre hva hun mener om dette.

Men hvorfor har du behov for å være anonym i en sånn diskusjon?

Jeg kan selvsagt bare snakke for meg selv, men jeg gidder ikke å diskutere med noen jeg ikke "vet hvem er". Og jada, jeg VET at det er et anonymforum, og jeg VET at man ikke vet hvem personen bak nicket er, men jeg vil likevel vite om jeg svarer den personen jeg tror eller om det er en annen anonym som engasjerer seg.

Gjest peacock
Skrevet
Tror de fleste forstår hva som menes når man forteller dem at de har delt et ord som skulle være skrevet i ett. Normalt kaller de fleste dette for orddelingsfeil. Tror kun et fåtall (kanskje bare pedantiske norsklærere og andre nørder) vil forstå ordet særskrivningsfeil, uansett hvor korrekt det enn er. De som skriver mange av denne typen feil hører høyst sannsynlig ikke til denne gruppen. Jeg stemmer forøvrig for å la folk få skrive som de vil på dette forum. Dette er et sted for debatt, ikke rettskrivingseksamen.
Enig i første del av innlegget (lo litt av "og andre nørder :D), men ja, dette er et debattforum. Og da synes jeg folk skal skrive så de gjør seg forstått. Det er allerede nok misforståelser her inne, trenger ikke flere (som det blir krangler av) fordi folk absolutt må skrive på dialekt osv :P

Jeg er en sådan som irriterer meg (veldig) over slike særskrivningsfeil. Men jeg velger å overse de i forumsammenheng :-) Du har rett i at folk bør skrive så andre forstår hva de skriver, men samtidig er det også synd å skremme bort folk herfra fordi de ikke er flinkest når det gjelder rettskriving. Da er det bedre å stille et oppklarende spørsmål... Uansett er det ofte ikke særskriving som er problemet her, men rett å slett dårlig ordvalg, setningsoppbygning og formuleringer.

Skrevet

Hvorfor har du da et behov for å komme inn i tråden og skrive? Jeg ønsker ikke å diskutere det å være anonym eller ikke anonym her. Hvis Alva ikke ønsker å svare på denne tråden fordi jeg er anonym, er det helt greit. Jeg bruker ikke anonymknappen til noe negativt.

Skrevet (endret)

Nå har jeg lest begynnelsen på innlegget ditt tre ganger, og jeg skjønner fortsatt ikke helt problematikken din? Du skriver jo akkurat det samme som meg?

Orddeling er ord som deles opp av en bindestrek, det har altså ikke noe med sammenskriving eller særskriving å gjøre sånn sett. Ellers så forklarer jo du bruk av ordene særskriving og sammenskriving på samme måte som jeg alltid har forklart. Men jo, jeg ser argumentet ditt. Jeg ville kanskje heller kalt slike feil for særskriving av sammenskrevne ord, eller rett og slett kalt det for det som det er: "Mangel på sammenskriving av ord". Uansett så blir det helt galt å kalle det for orddelingsfeil, og jeg synes det blir galt å kalle det for særskrivingsfeil også (selv om det i det minste er mer beskrivende) da dette indikerer at ord som skal særskrives ikke er blitt dette, f.eks at man skriver "ihvertfall" i stede for "i hvert fall".

Endret av Alva♂♂♂♀
Skrevet

Da har jeg misforstått det jeg har lest deg skrive tidligere. Slik jeg har forstått det, har du ment at både orddelingsfeil og særskrivningsfeil er like galt å bruke for å beskrive den typiske feilen hvor man deler sammenskrevne ord, men ser jo nå at du bare mener at ingen er fullgode alternativer. :)

Jeg etterlyser gjerne en term som bedre kan beskrive deling av sammenskrevne ord, siden ingen av faguttrykkene er godt egnet. Det får bli en e-post til norsk språkråd for å spørre hva de mener.

Skrevet
Da har jeg misforstått det jeg har lest deg skrive tidligere. Slik jeg har forstått det, har du ment at både orddelingsfeil og særskrivningsfeil er like galt å bruke for å beskrive den typiske feilen hvor man deler sammenskrevne ord, men ser jo nå at du bare mener at ingen er fullgode alternativer. :) Jeg etterlyser gjerne en term som bedre kan beskrive deling av sammenskrevne ord, siden ingen av faguttrykkene er godt egnet. Det får bli en e-post til norsk språkråd for å spørre hva de mener.

Da er vi enige :) Jeg savner også et bedre faguttrykk. Jeg har noen ganger brukt "sammenskrivingsfeil", men synes ikke det er noe bra ord det heller. Men det er kortere da ;)

Skrevet

æddabæddabuse hi er en puse :-P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...