Gå til innhold

Er dette smålig av meg?

Gjest Sommerfuggel i vinterland

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nabodama er uten bil og har vært det i et år. Derfor tilbyr jeg henne å låne bilen min innimellom. Hun har ikke betalt bensin mer enn en gang, men da fylte hun til gjengjeld opp tanken for 300 kr og det er greit for meg da hun ofte bare har brukt bilen til småturer o.l. Men den dagen hun fylte for 300 kr skulle hun inn til Oslo (ca 3-4 mil unna) og ba så pent om å få låne bilen min da det er et herk å komme seg inn dit pga buss og tog o.l, samt at dette var på ettermiddagen og hun ikke ville være tilbake før sent på kveld. Da er det enda vanskeligere å komme seg hjem fra Oslo. Dessuten kostet det henne nesten 500 kr tur-retur. Jeg lot henne låne bilen min, så jeg ble glad da hun hadde fylt for såpass.

MEN, så kommer "dilemmaet" mitt. På den samme turen passerte hun 3 bommer og i dag fikk jeg regning fra bomringen på 67 kr, alt var fra samme turen. Er jeg kjip om jeg spør om hun kan betale den? Det er jo ikke akkurat en voldsomt stor sum, men jeg føler ikke det blir riktig at jeg skal betale for hennes tur heller.

Vi har en god tone, og jeg vet hun ville betalt om jeg ber henne om det, men dette er en situasjon som gjør meg usikker på hvordan jeg gjør det. Syns det er litt latterlig å komme med en så liten regning, men samtidig er det jo ikke "min" regning.

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville sagt ifra at om hun skal låne bilen må hun betale for bomring og bensin selv.

jeg ville ikke latt noen bruke min bil å ikke fylt opp bensin igjen.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Du er veldig snill som låner bort bilen din :)

Synes det er litt rart at hun ikke sa fra om at hun har kjørt flere ganger gjennom bomringen når hun leverte tilbake bilen. Men det er jo lett å glemme, ettersom det går automatisk.

Når det kommer til spm ditt, så ville jeg faktisk ikke spurt om penger. Rett og slett fordi det er en så liten sum. Men gjentar det seg mange ganger, så ville jeg nok sagt i fra.

Skrevet

Det er dyrt å låne bort bilen sin, ikke bare i bompenger og drivstoffutgifter, men også forsikring, og slitasje/reparasjoner. Låner noen bilen min lengre turer, eller flere ganger, forventer jeg at drivstoff og bom blir betalt. Jeg sitter likevel igjen og betaler på forsikringa for dette her. Kall meg gjerne smålig, men vi har ikke økonomi til å ha mer enn så og så mange km på bilen, og det er ganske nøyaktig det vi bruker i løpet av et år, med tanke på at vi også tar oss et par langturer i året. Jeg har opplevd et par ganger at etter at noen har lånt bilen på en litt lengre tur, kommer den hjem igjen med en ulyd. Ei gang var det ei reim som måtte skiftes, ei annen gang var felgen blitt kantkjørt, så dekket lakk luft. Dette var utgifter vi måtte betale for, og reima er greit nok, den ville røket før eller siden, men felgen måtte vi kjøpe ny, og det kosta oss rundt 2000 kroner (ordentlige felger), og det ville ikke skjedd om vi ikke hadde lånt bort bilen...

Nå ble bilen vår i stykker for en måneds tid siden, og siden da har vi lånt bil av en nær venn. Vi betaler både den månedtlige forsikringssummen på bilen, for alle bompasseringer, og selvsagt for drivstoff.

Jeg ville ikke nølt om å be henne betale. Det er bare rett og rimelig, og det tror jeg ho også synes.

Skrevet

Jeg glemte å skrive at om det skjer noe galt med bilen vi låner i vår "varetekt", vil vi selvsagt betale alle utgifter til reparasjoner.

Skrevet

Hun har sikkert ikke tenkt på det. Jeg hadde ikke giddet å spørre om noe så lite, vel å merke dersom jeg ikke følte at hun prøvde å utnytte meg.

Skrevet

Takk for svar, dere :)

jeg ble litt sikker her, for jeg er enig med dere som sier at summen er så liten at jeg kan ta regninga selv. Men samtidig syns jeg det er litt kjipt :P

Nei, jeg føler ikke hun utnytter meg. Men vi er gode naboer og jeg vet hvor dårlig råd hun har da hun forsørger 2 barn alene. Men samtidig forsørger jeg 4 barn alene og er minst like blakk som henne.. hehe ;)

Skrevet

Synes det er en uting å låne en så dyr ting som bil av andre. Familiemedlemmer, en ting. Men naboer og venner er noe annet.

Hadde en kollega som stadig skulle låne bilen min. Ble fryktelig irriterende, og jeg hadde heller ikke jobbet lenge før han spurte. Følte det som ren utnytting etterhvert. Sa stopp til slutt.

Jeg ville ha vist henne regningen. Si at det ikke er summen det står om, men at det nå engang var hun som brukte bilen på det tidspunktet. Hadde ikke blitt snurt hadde det vært meg.

Skrevet

Du spør om hva jeg ville ha gjort, og jeg ville ikke ha sagt noe. Du skriver at dere har en god tone og summen er liten - jeg hadde rett og slett ikke syntes at det var verdt det. Men på den annen side: jeg synes ikke du er smålig dersom du spør. Men ikke gjør det slik en over her foreslår, med å si at summen er liten men det var nå en gang hennes tur. Det høres ut som en dårlig kamuflert anklage.

Skrevet

Jeg tror jeg bare hadde latt det gå, hadde hun spurt igjen hadde jeg nevnt da at det er fint om hun kan betale disse utgiftene også siden du ikke har så romslig økonomi:) du er veldig snill som hjelper henne med å låne bort bilen:)

Skrevet

Hun regner sikkert med at du sier i fra når bomregingen kommer. Det er ikke noe å lure på en gang. Når hun er så heldig at hun får låne en bil kostandsfritt hos deg, så betaler hun selvsagt for sine egne utgifter som følger med dette lånet. Det skal da ikke koste deg penger å låne bort noe! Det er bare å sende en sms (om det er elettere) å si i fra at nå er regingen for bompengene kommet. Det ble ikke så mye, men fint om hun kan overføre beløpet til din konto når hun har mulighet til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...