Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #1 Skrevet 31. august 2012 http://www.dagbladet.no/2012/08/30/kultur/debatt/kronikk/oppvekst/maskulinisering/23177611/?fb_action_ids=10152060276150705&fb_action_types=og.recommends&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582 Vi skyter oss selv i foten, det sies at det gjøres for kvinnenes rett og barnas beste, men så er det nok en gang mennene som får større fordeler. Vi er ikke like og kan ikke bli det, kvinner er generelt bedre på omsorg enn menn og barna trenger akkurat det når de er så små. Det er på tide at vi får velge selv igjen hvordan familien skal fungere og for eksempel hvordan foreldrepermisjonen skal fordeles!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #2 Skrevet 31. august 2012 Er så enig! Det er ikke likestilling at kvinnen får delta i lønnet arbeid, når både hun og barnet har det best hjemme.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #3 Skrevet 31. august 2012 Er så enig! Det er ikke likestilling at kvinnen får delta i lønnet arbeid, når både hun og barnet har det best hjemme. Problemet er at kvinner før ikke kunne velge. De MåTTE være hjemme, uansett hvor sterkt de mislikte det. De hadde ingen egne penger og ikke mulighet til å leve alene hvis de mistrivdes i forholdet, ble mishandlet osv. Jeg er redd for at hvis man innfører "valgfrihet" så vil det bety at mange kvinner i realiteten ikke får noe annet valg enn å være hjemmeværende, særlig i tradisjonelle muslimske, kristne og jødiske kulturer. Og for å kommentere, det at kvinnen får mulighet til å delta i lønnet arbeid på lik linje med mannen, ER essensen i likestilling.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #4 Skrevet 31. august 2012 Jeg forstår hva du mener, men er likevel ikke enig. Det er klart det ble sett på som likestilling I 1970/1980/1990 tallets Norge at kvinnen fikk seg lønnet arbeid, men likevel: Hvorfor er det kvinnen som føder og ammer barnet, og tar hovedansvaret til barnet er ganske stort? Det har aldri vært likestilling eller rettferdighet å behandle ulike mennesker likt.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #5 Skrevet 31. august 2012 Jeg forstår hva du mener, men er likevel ikke enig. Det er klart det ble sett på som likestilling I 1970/1980/1990 tallets Norge at kvinnen fikk seg lønnet arbeid, men likevel: Hvorfor er det kvinnen som føder og ammer barnet, og tar hovedansvaret til barnet er ganske stort? Det har aldri vært likestilling eller rettferdighet å behandle ulike mennesker likt. Men skjønner du at det kanskje er derfor staten pålegger fedre å ta permisjon, ellers mister man det? For at kvinner ikke skal være dobbeltarbeidende, og mannen alene ikke skal bestemme for hele familien hvor mye permisjon han skal/ikke skal ta? Rart at folk i 2012 ikke forstår motivasjonen til permisjonsordninger i Norge i dag. Det JEG synes burde vært gjort annerledes, er å ha unntak for syke barn som ikke tar flaske, slik at mor kan få hele permisjonen der, og at far bør ha SELVSTENDIG rett til permisjon, som ikke beror på hvor mye MOR har tjent i månedene før fødselen. Jeg hadde ikke kunnet leve i et samfunn der mannen ensidig bestemte at jeg måtte ta hele permisjonen, uansett hvor mye jeg ønsket eller ikke ønsket dette. En annen side ved saken er at permisjon er frivillig ordning.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #6 Skrevet 31. august 2012 Muligheter er flott, når det begynner å tippe over mot "tvang" og "bastante forventninger", da er det ikke så flott lenger. Som når vanvittige boligpriser tvinger unge par til å ta opp så store boliglån at det å være hjemme lenger enn nødvendig (dvs 100 %) permisjon, eller jobbe redusert stilling når barna er små er økonomisk umulig. Eller du omgås et miljø hvor du blir sett på som litt rar og lat hvis du som småbarnsmor ikke jobber 100 %, satser på karrieren og gjerne har fullbooket fritida med sunne, politisk korrekte aktiviteter i tillegg... Dette gjelder "etnisk norske" par i byer i Norge, da. Men når det gjelder overskriften: Synes du virkelig Norge som samfunn "maskuliniseres"? Som guttemamma synes jeg virkeligheten er en helt annen! Kvinner opp og ned i mente i alle yrker som guttene mine møter i hverdagen! Hvor er barnehageonklene? Hvor er de mannlige legene? Hvor er de mannlige SFO-ansatte? Hvor er aktiviteter, turopplegg, gruppeoppgaver o.l. som passer gutter med stort behov for å være litt "fysisk utagerende" og vågale i blant?
☆☆☆ Skrevet 31. august 2012 #7 Skrevet 31. august 2012 Denne artikkelen var for full av svada til at man kan ta den seriøst, mye mer synsling enn begrunnelser..
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #8 Skrevet 31. august 2012 Muligheter er flott, når det begynner å tippe over mot "tvang" og "bastante forventninger", da er det ikke så flott lenger. Som når vanvittige boligpriser tvinger unge par til å ta opp så store boliglån at det å være hjemme lenger enn nødvendig (dvs 100 %) permisjon, eller jobbe redusert stilling når barna er små er økonomisk umulig. Eller du omgås et miljø hvor du blir sett på som litt rar og lat hvis du som småbarnsmor ikke jobber 100 %, satser på karrieren og gjerne har fullbooket fritida med sunne, politisk korrekte aktiviteter i tillegg... Dette gjelder "etnisk norske" par i byer i Norge, da. Men når det gjelder overskriften: Synes du virkelig Norge som samfunn "maskuliniseres"? Som guttemamma synes jeg virkeligheten er en helt annen! Kvinner opp og ned i mente i alle yrker som guttene mine møter i hverdagen! Hvor er barnehageonklene? Hvor er de mannlige legene? Hvor er de mannlige SFO-ansatte? Hvor er aktiviteter, turopplegg, gruppeoppgaver o.l. som passer gutter med stort behov for å være litt "fysisk utagerende" og vågale i blant? Folk i Norge er bortskjemte. I de fleste andre europeiske land Må man ha to inntekter for å kjøpe hus. De har heller ikke like lang permisjon som Norge med like gode rettigheter ift lønn, betaling osv. Man Må ikke eie hus i dag, og man klarer å betale leie på en leilighet med 1 eller 1,5 inntekt. Tæring etter næring, så går alt i orden. Når det gjelder barnehageonkler og SFO-ansatte, så har det vel aldri vært mange menn i disse yrkesgruppene. Dette går på interesse og lønn. Menn flest vil gjerne velge yrke som gir dem høyere lønn enn barnehageassistent. Og mannlige leger? Det kryr av dem, jeg føler meg forresten ukomfortabel med å diskutere prevensjon, gynekologisk betingede spørsmål, kvinneplager og graviditetoppfølging med en mannlig lege, men siden vi her i kommunen ikke har noen ledige kvinnelige leger (merkelig nok), så har jeg ikke noe valg. Så denne gangen velger jeg å gå til jordmor på alle kontroller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå