Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #1 Skrevet 31. august 2012 I dag kan man velge mellom å gi K-vitamin som sprøyte, som dråper i munnen eller ikke å gi det. Helsepersonellet må alltid informere om mulighetene og må innhente muntlig samtykke av foreldrene/mor. Det er vanskelig å vite når et barn er i risikogruppen til å utvikle blødning som følge av manglende K-vitamin, men det er noen kriterier man kan se etter (se ovenfor). Fordelen med injeksjonen i muskelen er at det gies bare én gang. Hovedargumentet mot denne formen er at doseringen er over 1000 ganger høyere enn det virkelige behovet. Det er vanskelig å vite om og hvilken skade det evtuell kan medføre. Ved å gi barnet vitaminet oralt er doseringen mer tilpasset det reelle daglige behovet. Ulempen er at foreldrene må huske å gi medisinen selv. Argumentene for å velge bort profylaksen er for eksempel at barnet ble født ukomplisert, til termin, at det ikke er blitt brukt medikamenter. at det kan være en grunn til at nyfødte er blitt utstyrt med et lavt K-vitamin nivå som kan være en beskyttelse mot noe som forskningen ikke har funnet ut av enda Når man blir mor/far er det mange valg som må taes. Alle ønsker å gjøre det beste for barnet sitt. Når man begynner å lete etter objektiv informasjon fordi man ønsker å ta bevisste, selvbestemte valg vil man oppdage mange forskjellige synspunkter og meninger. Det kan være forvirrende. Det er ofte umulig å si hva som er riktig og hva som er feil. Bruk tid, la informasjonen synke og virke i deg og kjenn etter hva du mener er riktig for deg og barnet ditt. Når du på denne måten tar et valg kan du med god samvittighet si at du har gjort ditt beste. Kilde: http://www.jordmor-jutta.no/index.php?option=com_content&view=article&id=8&Itemid=35
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #2 Skrevet 31. august 2012 Nå angrer jeg på at jeg leste om K-vitamin. Jeg blir så sint. Ingen som har informert meg om at dette er valgfritt, men lite jeg kan gjøre med det nå i ettertid. Det samme skjedde på 3mnd kontroll. Barnet ble vaksinert først, så etter på får jeg informasjonen om at det er frivillig å vaksinere, men at de aller fleste følger vaksineprogrammet. HVA? Sier du at jeg kan velge? Da smiler bare HS og sier at jeg tok det riktige valget. Følte meg helt overkjørt. I ren protest har jeg ikke gitt flere vaksiner, men vet med meg selv at før eller siden må vi ta de, men den gleden skal hvertfall ikke nåværende HS få.
☆☆☆ Skrevet 31. august 2012 #3 Skrevet 31. august 2012 Nå angrer jeg på at jeg leste om K-vitamin. Jeg blir så sint. Ingen som har informert meg om at dette er valgfritt, men lite jeg kan gjøre med det nå i ettertid. Det samme skjedde på 3mnd kontroll. Barnet ble vaksinert først, så etter på får jeg informasjonen om at det er frivillig å vaksinere, men at de aller fleste følger vaksineprogrammet. HVA? Sier du at jeg kan velge? Da smiler bare HS og sier at jeg tok det riktige valget. Følte meg helt overkjørt. I ren protest har jeg ikke gitt flere vaksiner, men vet med meg selv at før eller siden må vi ta de, men den gleden skal hvertfall ikke nåværende HS få. Hva med å holde seg orientert selv? Det er vel allmennkunnskap at vaksiner er frivillige?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #4 Skrevet 31. august 2012 Nå angrer jeg på at jeg leste om K-vitamin. Jeg blir så sint. Ingen som har informert meg om at dette er valgfritt, men lite jeg kan gjøre med det nå i ettertid. Det samme skjedde på 3mnd kontroll. Barnet ble vaksinert først, så etter på får jeg informasjonen om at det er frivillig å vaksinere, men at de aller fleste følger vaksineprogrammet. HVA? Sier du at jeg kan velge? Da smiler bare HS og sier at jeg tok det riktige valget. Følte meg helt overkjørt. I ren protest har jeg ikke gitt flere vaksiner, men vet med meg selv at før eller siden må vi ta de, men den gleden skal hvertfall ikke nåværende HS få. Nei, det er nok bedre at barnet blir sykt enn at nåværende helsesøster skal få vite at også du synes vaksinasjon er det rette. Vennligst påpek logikken i det.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #5 Skrevet 31. august 2012 HS SKAL informere om fordeler, ulempe og at det er frivillig å vaksinere. Det er en del av jobben. Når det gjelder K-vitamin, fra linken: "Helsepersonellet må alltid informere om mulighetene og må innhente muntlig samtykke av foreldrene/mor."
Musemorbr / Skrevet 31. august 2012 #6 Skrevet 31. august 2012 Dette med k vitamin visste vi ikke noe om før han skulle få det. Det ble ikke framlagt som noe valgfritt vi skulle avgjøre. Det ble forklart som noe ALLE babyer trengte, som kunne være livsfarlig om de ikke fikk. Vi naturligvis kunne nekte om vi ville, akkurat som man kan med all annen nødvendig helsehjelp, men dette var ren rutine, og veldig viktig. Ikke at vi hadde tenkt å nekte da. Vi stolte på at de visste best, men i ettertid har jeg lurt litt på måten det ble sagt. Kanskje de har hatt mange som har protestert, slik at de føler de blir nødt til å presse hardt på alle, så ingen bestemmer seg for å være vanskelig?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #7 Skrevet 31. august 2012 Nå angrer jeg på at jeg leste om K-vitamin. Jeg blir så sint. Ingen som har informert meg om at dette er valgfritt, men lite jeg kan gjøre med det nå i ettertid. Det samme skjedde på 3mnd kontroll. Barnet ble vaksinert først, så etter på får jeg informasjonen om at det er frivillig å vaksinere, men at de aller fleste følger vaksineprogrammet. HVA? Sier du at jeg kan velge? Da smiler bare HS og sier at jeg tok det riktige valget. Følte meg helt overkjørt. I ren protest har jeg ikke gitt flere vaksiner, men vet med meg selv at før eller siden må vi ta de, men den gleden skal hvertfall ikke nåværende HS få. Nei, det er nok bedre at barnet blir sykt enn at nåværende helsesøster skal få vite at også du synes vaksinasjon er det rette. Vennligst påpek logikken i det. Sjansen for at så små barn skal bli syke er minimal. Jeg er ikke like overbevist som deg. For å være ærlig kjenner jeg at jeg trasser pga. måten HS gikk frem på.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #8 Skrevet 31. august 2012 Nå angrer jeg på at jeg leste om K-vitamin. Jeg blir så sint. Ingen som har informert meg om at dette er valgfritt, men lite jeg kan gjøre med det nå i ettertid. Det samme skjedde på 3mnd kontroll. Barnet ble vaksinert først, så etter på får jeg informasjonen om at det er frivillig å vaksinere, men at de aller fleste følger vaksineprogrammet. HVA? Sier du at jeg kan velge? Da smiler bare HS og sier at jeg tok det riktige valget. Følte meg helt overkjørt. I ren protest har jeg ikke gitt flere vaksiner, men vet med meg selv at før eller siden må vi ta de, men den gleden skal hvertfall ikke nåværende HS få. Nei, det er nok bedre at barnet blir sykt enn at nåværende helsesøster skal få vite at også du synes vaksinasjon er det rette. Vennligst påpek logikken i det. Sjansen for at så små barn skal bli syke er minimal. Jeg er ikke like overbevist som deg. For å være ærlig kjenner jeg at jeg trasser pga. måten HS gikk frem på. Ja, det er en klok måte å gjennomføre viktige valg for barna dine på... Ehh?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #9 Skrevet 31. august 2012 Herregud for en idiotisk problematisering! Alle helsepersonell er jo udugelige og vil det verste for barna våre, ikke sant? Blir helt matt.....
Elina Skrevet 31. august 2012 #10 Skrevet 31. august 2012 Har aldri hørt noe snakk om K-vitamin. Tror ikke min fikk det? Har iallefall ikke fått noe valg om det. Da ble det gjort uten mitt samtykke . Hvem er det som gir dette da?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #11 Skrevet 31. august 2012 Er litt smålei av alle skremsepspropaganda-vaksine-mat-hysteri her på forumet. Nesten all mat er usunn og farlig, alle vaksiner er farlige, sykdommer som vaksiner skal beskytte mot kommer AV vaksinen. Og annet trolleri. Hvorfor dytter dere i dere folat og gravidvitaminer, kanskje det også er farlig? de fleste som ikke tar folat i svangerskapet får ikke barn med spina bifida heller... Så kanskje liten vits?
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #12 Skrevet 31. august 2012 Uff, jeg er så naiv jeg at jeg regner med at helsevesenet følger anbefalinger fra helsedirekoratet som er basert på grundig forskning. Har aldri hørt om noen som har dødd av å få litt k-vitamin som spedbarn heller. Kanksje best at jeg melder meg til barnevernet selv siden jeg er så likegyldig til dette valget??
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #13 Skrevet 31. august 2012 Dette her er noe jordmoren/legen skal informere kvinnen om i svangerskapsomsorgen. Da kan man tenke nøye og grundig igjennom hva man ønsker å velge. Barnet får denne sprøyten med en gang han/hun er født. Det blir som regel da ikke spurt om mor og far samtykker da. å utelate K-vit bør nøye vurderes, ikke ta som en haste beslutning rett etter fødselen. Hilsen jordmor.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #14 Skrevet 31. august 2012 I dag kan man velge mellom å gi K-vitamin som sprøyte, som dråper i munnen eller ikke å gi det. Helsepersonellet må alltid informere om mulighetene og må innhente muntlig samtykke av foreldrene/mor. Det er vanskelig å vite når et barn er i risikogruppen til å utvikle blødning som følge av manglende K-vitamin, men det er noen kriterier man kan se etter (se ovenfor). Fordelen med injeksjonen i muskelen er at det gies bare én gang. Hovedargumentet mot denne formen er at doseringen er over 1000 ganger høyere enn det virkelige behovet. Det er vanskelig å vite om og hvilken skade det evtuell kan medføre. Ved å gi barnet vitaminet oralt er doseringen mer tilpasset det reelle daglige behovet. Ulempen er at foreldrene må huske å gi medisinen selv. Argumentene for å velge bort profylaksen er for eksempel at barnet ble født ukomplisert, til termin, at det ikke er blitt brukt medikamenter. at det kan være en grunn til at nyfødte er blitt utstyrt med et lavt K-vitamin nivå som kan være en beskyttelse mot noe som forskningen ikke har funnet ut av enda Når man blir mor/far er det mange valg som må taes. Alle ønsker å gjøre det beste for barnet sitt. Når man begynner å lete etter objektiv informasjon fordi man ønsker å ta bevisste, selvbestemte valg vil man oppdage mange forskjellige synspunkter og meninger. Det kan være forvirrende. Det er ofte umulig å si hva som er riktig og hva som er feil. Bruk tid, la informasjonen synke og virke i deg og kjenn etter hva du mener er riktig for deg og barnet ditt. Når du på denne måten tar et valg kan du med god samvittighet si at du har gjort ditt beste. Kilde: http://www.jordmor-j...&id=8&Itemid=35 Problemet er at man ikke vet ved fødsel om barnet er født helt friskt. Barnet kan ha skjulte feil og sykdommer eller være disponert for enkelte sykdommer uten at det synes 5 minutter etter fødsel, når de får sprøyta.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #15 Skrevet 31. august 2012 Dette her er noe jordmoren/legen skal informere kvinnen om i svangerskapsomsorgen. Da kan man tenke nøye og grundig igjennom hva man ønsker å velge. Barnet får denne sprøyten med en gang han/hun er født. Det blir som regel da ikke spurt om mor og far samtykker da. å utelate K-vit bør nøye vurderes, ikke ta som en haste beslutning rett etter fødselen. Hilsen jordmor. Så bra med faglige svar Jeg var forresten ikke i stand til noe vurdering eller lignende rett etter at jeg trøkka ut ungene. Man ligger i ørska, griner, er overveldet osv. Så man er ikke helt tilregnelig i forhold til det å ta slike alvorlige valg.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #16 Skrevet 31. august 2012 Vi valgte å ikke gi K-vitamin. Ingen som reagert på valget vårt på sykehuset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå