Gå til innhold

Oppskrift på GODE KANELSNURRER?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som sitter å ruger på en oppskrift på vanvittig gode kanelsnurrer?? :D

Skal bake til 80 årslag på søndag :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

50 g gjør

150 g smør

5 dl melk

1/2 salt

1 dl sukker

1 ts vaniljesukker

1ts bakepulver.

1 til 2 ts kardemomme

1 1/4 (nesten 2 kg)

Denne oppskriften bruker jeg både til boller, kanelboller, og krans.

jeg har også litt kanel i det var opprinnelig ikke vaniljesukker eller bakepulver i men jeg har litt i deigen.

Skrevet

Søk på curly boller her inne på dib. De er suverene!:)

Skrevet

Jepp, men den er min:p bare min! Hehe har mange oppskrifter, men ingen som noen sinne får dem:p

Skrevet

Jeg deler heller ikke min, for jeg har aldri smakt så gode boller og alle blir helt fra seg av begeistring. Hehehe ;)

Men et par tips kan du få. Jo mer smør jo bedre, jo mer sukker jo bedre og heve-heve-heve.

Bruk ekte smør, og 50/50 h-melk/kulturmelk, så skal du se du er på vei mot en god oppskrift!

Skrevet

Bruk en oppskrift med egg i, det hjelper på hevingen. Om du i tillegg tar en teskje bakepulver i dem i tillegg til gjæren blir det utrolig luftige gode kanelboller.

Anbefaler også å la de heve over damp etter at de er bakt ut, da blir de ekstra store og luftige.

Du knar deigen leeeenge, lar de heve leeeeenge, baker ut bollene, pensler dem og setter brettet over oppvaskkummen som er fylt med kokende vann så de blir stående rett over den varme dampen.

Da får du perfekte kanelboller.

Skrevet

man skal ikke pensle boller/kanelboller FØR steking, det er "so last year", alle vet vel at de blir mye finere om man pensler med sammenpisket egg rett etter de er tatt ut av ovnen?

Skrevet

blir det "to much" å ha i både egg, bakepulver, sukker, vaniljesukker og kardermomme?? Bør jeg droppe enten bakepulveret eller vaniljesukkeret?

-HI

Skrevet

Jeg bruker denne oppskriften, og kanelsnurrene mine er luftige, lette, saftige og vanvittig gode!

200 g smør ( ikke margarin)

7,5 dl lettmelk

100 g gjær ( rød ferskgjær)

2 egg

180 g sukker

ca 1 kg hvetemel

Løs opp gjær og sukker i smeltet smør og melk (som holder 37 grader). Ha i lett sammenpisket egg og rør i mel litt etter litt. Ikke bruk kjøkkenmaskin, men rør inn med sleiv. Ha i nok mel til at deigen såvidt slipper bollen. Ikke rør mye. La deigen heve til dobbel størrelse. Velt deigen ut på bordet og del den i passe str. Jeg pleier å dele den i 3. Rull emnene lett til pølseform. Bruk lite mel og ikke kna. Kjevle så med varsomme bevegelser til et rektangel og smør på meierismør, sukker (gjerne demerara) og kanel som er rørt sammen. Skjær i skiver og etterhev. Pensle med egg og stek midt i ovnen på 225 grader.

Om deigen er klissete, så blir bollene ekstra luftige!

Skrevet
Jepp, men den er min:p bare min! Hehe har mange oppskrifter, men ingen som noen sinne får dem:p

Oh my....hvis du er seriøst så gir jeg meg over. Finnes det virkelig sånne sære husmødre? Hva taper du på å dele? At noen lager like boller som deg? lærer du samme leksa til ungene?

Skrevet

Den oppskriften jeg la ut er fin! jeg får alltid skryt av bollene mine, enten det er boller eller kanelsnurrer.

Egentlig heter oppskriften " lettlagde boller og julebrød" fra kokeboken Hei Mat fra 1973 eller noe :)

Skrevet

Sharing is caring ;)

Hehe :D

Skrevet

Sharing is caring ;)

Hehe :D

Hehe:p

Skrevet

Men jeg har kokkelandslaget sjokoladekake den deler jeg ikke ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...