Anonym bruker Skrevet 30. august 2012 #1 Skrevet 30. august 2012 Jeg har kjøpt "Sov godt!". Masse gode tips er det jo, men.. reagerer bl.a. på en språkbruk som jeg føler avslører en grunnholdning som i hvert fall ikke jeg identifiserer meg med. Eksempelvis bruker hun begreper/fraser som "maktkamp" og "hvis ungen er tøff, må dere være tøffere". I tillegg fronter hun Ferber og flere tilsvarende soverkurer, som rett og slett går ut på at ungen skal skrike, med mer eller mindre tilsyn. Hun stiller seg tydelig skeptisk til samsoving, og bruker krybbedødsstatistikken som sier at ca 40 % av krybbedød skjer under samsoving.. uten å legge til at all forskning viser at dette kun gjelder om foreldrene er ruset, overvektige, røyker, eller om madrassen er for myk og dynen for varm. Spesielt å utelate den kunnskapen, når den er så tilgjengelig! For meg fremstår hun som den rake motsetning til Gro Nylander, hvis bøker jeg faktisk ELSKER! Hun fremmer trygg samsoving, og er veldig skeptisk til skrikekurer. Jeg kjenner at jeg rett og slett er skuffet over boken! (selv om den altså faktisk også inneholder noen gode tips.)
Mrs. Bouquet Skrevet 30. august 2012 #2 Skrevet 30. august 2012 Nå har jeg ikke lest noe av Naphaug, men det overrasker meg at du elsker bøkene til Nylander. Jeg syns måten hun skrev på fikk frem at hun var en skikkelig megge med overnfra og ned holdninger til andre. Virket rett og slett som alle pasientene hennes var stokk dumme.
Ikkesåallerværst Skrevet 30. august 2012 #3 Skrevet 30. august 2012 Nå syns jeg Gro Nylander er pyton, da, men jeg vet at mange er av samme oppfatning som deg hva Karin Napphaug angår. Jeg har aldri lest noe av henne, men likte heller ikke ordlyden i de eksemplene du gir.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2012 #4 Skrevet 30. august 2012 Utrolig at vi kan oppfatte det så forskjellig! Jeg synes Nylander virker som en utrolig generøs og vàr person.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 30. august 2012 #5 Skrevet 30. august 2012 Jeg tror en mellomting av disse to bøkene er ganske greit.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2012 #6 Skrevet 30. august 2012 Enig i at Nylander er verre enn Naphaug! Har aldri følt meg så mislykket og tvers i gjennom dårlig mor som da jeg leste Nylander. Fikk ikke til ammingen med nr 1 og etter å ha lest Nylander ble jeg overbevist om at det måtte være MIN skyld. Var svært langt nede da. Når nr 2 kom gikk forøvrig ammingen som en drøm, men fikk ødelagt mesteparten av barseltiden med nr 1 pga dette ammepresset. Forøvrig også enig i at Naphaug har et språk som er upassende. Men hun har faktisk rett i 2 ting. For det første er det mange unger som sover for lite, fordi foreldrene "ikke får til" sovinga. Og for det andre at altfor mange foreldre tror at dette med soving er så innmari komplisert at de gjør det altfor vanskelig for seg selv og dermed roter seg inn i en ond spiral som bare går nedover og nedover...
Anonym bruker Skrevet 31. august 2012 #7 Skrevet 31. august 2012 Ja, Naphaug har mange gode poeng, ingen tvil om det Men når det gjelder Nylander..jeg har da aldri følt at hun er på noen som helst måte dømmende. Mulig man dømmer seg selv for hardt, og overfører det til henne..? Hun fikk selv heller "ikke til" ammingen med nr. 1, og er åpen om det. Hun har gjort sine erfaringer både som mamma og fagperson, og jeg synes hun formidler dette på en nydelig og ydmyk måte. Hva skal man si..smaken er tydeligvis som baken! HI
☆☆☆ Skrevet 31. august 2012 #8 Skrevet 31. august 2012 Har ikke lest Naphaug, men har lest mye av Nylander. Oppfatter henne som trygg, støttende og på ingen måte nedlatende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå