Gå til innhold

Tar dere hensyn til navn i nabolaget når dere velger navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har termin om seks måneder og har hatt navnet klart siden før vi fikk vår førstefødte (hvis det bli akkurat det kjønnet da, vel å merke). Det er direkte oppkalling etter min manns far og onkel, og er et navn som har vært i familien hans i mange generasjoner.

Var så uheldig å nevne dette for nabodama som fikk unge for en måned siden, og tilfeldigvis kalte opp ungen etter sin far, nøyaktig samme fornavn, men med et annet mellomnavn. Hun presterte faktisk å si at det var uaktuelt at jeg fikk kalle en eventuell gutt for nesten det samme som hennes gutt heter. Nå har jeg ikke noen stor tro på at det blir gutt siden jeg har så mange jenter fra før, men om det skulle bli gutt, så går vi faktisk for dette navnet som vi også ville brukt for tolv år siden da vi fikk vår første. Så får hun bare bli sur. Men er dette virkelig en vanlig holdning blant folk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehmmm. Nei. Jeg hadde ikke tatt hensyn.

Noen innbiller seg faktisk at de eier navn, ja.

Skrevet

Nei tar de navnene jeg liker,men de jeg har valgt,er det ingen barn i nærheten som heter :). Bare nabogutten som nesten er 19 når vi får sønnen vår heter det samme :)

Skrevet
Har termin om seks måneder og har hatt navnet klart siden før vi fikk vår førstefødte (hvis det bli akkurat det kjønnet da, vel å merke). Det er direkte oppkalling etter min manns far og onkel, og er et navn som har vært i familien hans i mange generasjoner. Var så uheldig å nevne dette for nabodama som fikk unge for en måned siden, og tilfeldigvis kalte opp ungen etter sin far, nøyaktig samme fornavn, men med et annet mellomnavn. Hun presterte faktisk å si at det var uaktuelt at jeg fikk kalle en eventuell gutt for nesten det samme som hennes gutt heter. Nå har jeg ikke noen stor tro på at det blir gutt siden jeg har så mange jenter fra før, men om det skulle bli gutt, så går vi faktisk for dette navnet som vi også ville brukt for tolv år siden da vi fikk vår første. Så får hun bare bli sur. Men er dette virkelig en vanlig holdning blant folk?

Den der naboen din kan ikke være riktig frisk.., eller muligens hun er noe umoden.

Hadde så absolutt holdt meg til planen og kalt ungen for det jeg ville

Skrevet

Nei, dette blir for sært å skulle forholde seg til - hun får mene sitt, men dere tar deres valg uavhengig av henne.

Skrevet

Dere må selvfølgelig kalle en evt gutt for det dere ønsker :)

Skrevet

Nabodamen din høres veldig merkelig ut. Jeg hadde kalt barnet mitt for akkurat det jeg ville uten å ta hensyn til hva mine naboer syns.

Personlig så hadde jeg blitt ganske smigret om noen hadde syns at jenta mi hadde så fint navn at de ville bruke det samme navnet på sitt barn. Uansett om det hadde vært en nabo, en kusine eller en venninne. Navn er navn og det er ingen som eier det.

Skrevet

Spesiell nabo

Selv har jeg ikke "rare" navn til mine barn, men litt mindre populære, men 2 venner har tatt de navnene til sine barn fordi de liker dem så godt- Syns det er ett kompliment egenetlig....

Du skal ikke la din nabo diktere hva du skal kalle dine barn....

Skrevet
Har termin om seks måneder og har hatt navnet klart siden før vi fikk vår førstefødte (hvis det bli akkurat det kjønnet da, vel å merke). Det er direkte oppkalling etter min manns far og onkel, og er et navn som har vært i familien hans i mange generasjoner. Var så uheldig å nevne dette for nabodama som fikk unge for en måned siden, og tilfeldigvis kalte opp ungen etter sin far, nøyaktig samme fornavn, men med et annet mellomnavn. Hun presterte faktisk å si at det var uaktuelt at jeg fikk kalle en eventuell gutt for nesten det samme som hennes gutt heter. Nå har jeg ikke noen stor tro på at det blir gutt siden jeg har så mange jenter fra før, men om det skulle bli gutt, så går vi faktisk for dette navnet som vi også ville brukt for tolv år siden da vi fikk vår første. Så får hun bare bli sur. Men er dette virkelig en vanlig holdning blant folk?

Sær nabodame.

Jeg personlig gir blanke f**** i hva en nabo synes om vårt navnevalg til vår unge.

Jeg hadde bare gitt en slik nabo beskjed om at vi har den fulle rett til å kalle ungen vår det vi vil uten at hun skulle ha noe å si på det. Om hun skulle blitt brydd med at vi hadde gitt ungen vår et navn som er likt ungen hennes så er det hennes problem og ikke vårt.

Skrevet

Du trenger heldigvis ikke godkjenning av naboer for hva ditt barn skal hete, og så lenge vi ikke har patent på navn her i dette landet kan du kalle barnet det du vil.

Her i klassen til datteren min har vi tre stykker som heter Sarah og de bor bare noen minutter fra hverandre :)

Skrevet

Tja, jeg tar ikke hensyn til hva naboene mener i allefall, slik hun nabodama mente du skulle gjøre. Men hvis nabobarn er i såpass nær alder at de sannsynligvis kommer til å leke med mitt barn, så unngår jeg å bruke det navnet, fordi jeg synes det er mest praktisk sånn selv. Unngår også å bruke samme navn som andre jeg vet om som kommer til å gå i samme klasse.

Men nå er dette et veldig lite sted da, så det er ikke så vanskelig å unngå navn som jevnaldrende har hvis man vet om dem. Og jeg synes det er unødvendig at f.eks 2 av totalt 4 jenter i klassen har samme navn hvis jeg kan hjelpe for det. Men krever selvfølgelig ikke at andre skal tenke på samme måte som meg.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Nei, skal jeg fly rundt hele nabolaget og spørre hva deres unger heter? Ikke aktuelt. Jeg kan skjønne hvis to nære venninner går gravid samtidig og navnet har spesiell betydning for den ene av dem, at man bør ta hensyn. Eller at søster/svigersøster har fått barn med det navnet før. Men naboer? Seriøst?

Her blir det nok oppkalling etter familietradisjon til samboer. Om naboer har samme navn på ungene sine blåser jeg i.

Skrevet

Du trenger ikke ta hensyn til naboen. Det er dere som bestemmer navn på deres barn.

Men jeg ser og motsatt på det. Jeg hadde ikke likt det og hadde syntes det var merkelig dersom en nabo hadde gitt sitt barn et navn vi har på våre barn. Og jeg ville heller ikke brukt et navn jeg allerede visste var i bruk i nabolaget. Men uansett er det dere som bestemmer.

Skrevet

Ja, vi tar hensyn. Da vi fikk førstemann sendte vi ut nabovarsel slik at alle kunne komme med sin innstilling til navnet.

Det viste seg at det var ok for de fleste, med unntak av en som hadde et dårlig forhold til navnet fordi eksen til hennes alkoholiserte tante på Gjøvik hadde det samme navnet og han var visst ikke helt god.

Vi ingikk et kompromiss slik at hun får lov å kalle barnet mitt Gundersen istedet for det han egentlig heter.

Skrevet

Dette er også et lite sted, men de kommer ikke til å begynne i samme klasse ettersom min kommer til neste år.

Jeg ville også prøvd å unngå navn som er like, men dette er altså tradisjon i familien og mannen min har ønsket dette helt siden vi ventet vår første. Det er altså snakk om et dobbeltnavn der vi kommer til å bruke begge navnene, så helt like blir ikke navnene likevel. I verste fall kan vi finne på å bruke bare navn nummer to, for de er helt forskjellige.

Reagerte bare på måte hun sa det på. Det er uaktuelt, liksom. Som om hun kan bestemme hva vår sønn skal hete.

Ingen garanti for at vi blir boende her hele livet uansett, og der vi flytter, kan det jo plutselig hende at det er noen som heter det samme likevel...

HI

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Ja, vi tar hensyn. Da vi fikk førstemann sendte vi ut nabovarsel slik at alle kunne komme med sin innstilling til navnet. Det viste seg at det var ok for de fleste, med unntak av en som hadde et dårlig forhold til navnet fordi eksen til hennes alkoholiserte tante på Gjøvik hadde det samme navnet og han var visst ikke helt god. Vi ingikk et kompromiss slik at hun får lov å kalle barnet mitt Gundersen istedet for det han egentlig heter.

Haha, jeg dauer!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...